تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
0
در جلسه هیات عمومی مطرح کرد؛

مالیات املاک و خودروهای گران قیمت به کجا رسید؟

  • کد خبر : 249083
  • 14 مهر 1403 - 8:39
مالیات املاک و خودروهای گران قیمت به کجا رسید؟
عدم شناسایی املاک و خودروهای گران قیمت برای اخذ مالیات آنها نوعی ترک فعل است

در ادامه سلسله جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات، بخش های دیگری از تفریغ تبصره(۶ )ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با موضوع «عوارض و مالیات» طرح و مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، در این جلسه دکتر دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: مالیات و عوارض تاثیر مستقیم بر معیشت و اقتصاد مردم دارد و لازم است که برای ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری‌های مالیاتی گزارش کاملی از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی تهیه و این گزارش برای تشویق و رونق اقتصادی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.


وی با تاکید بر اینکه می بایست ماحصل تفریغ قانون بودجه سنواتی و بررسی معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانون مالیاتی بطور جداگانه تهیه شود، گفت: آمار و اطلاعات دقیق این گزارش ها می تواند در افزایش تولید و رونق اقتصادی کشور موثر باشد.

دکتر دستغیب عدم شناسایی املاک و خودروهای مجلل و گران قیمت و عدم تعیین قیمت مبنا برای اخذ مالیات از آنها را نوعی ترک فعل دانست و اظهار داشت: بر اساس این ترک فعل در سال ۱۴۰۲ منابع پیش بینی شده از محل این بند قانونی بطور چشمگیری کاهش یافته است.

دکتر دستغیب ضمن تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند، کلیه اطلاعات خود را به موقع و بدون هیچگونه تاخیری به دیوان محاسبات کشور ارائه نمایند، ارائه اظهارنظرهای حسابرسان در خصوص مالیات و معافیت‌های مالیاتی با همکاری مستشاران این نهاد نظارتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها باید اطلاعات کامل و دقیق را ارائه کنند و دسترسی بر خط سازمان امور مالیاتی بر اطلاعات دستگاه های اجرایی فراهم شود. وی هشدار داد که وزارت امور اقتصادی و دارایی چنانچه همکاری لازم را انجام ندهد، پرونده این دستگاه اجرایی در دادسرا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.


در حاشیه این جلسه، مهدی کیایی مشاور رئیس کل و سخنگوی هیات عمومی دیوان محاسبات کشور برخی از مهمترین مصوبات این هیات را تشریح کرد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ از تعداد ۱۶۶,۳۲۵ خودرو با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان که مشمول ۲.۸۵ همت مالیات بوده¬اند، صرفاً مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان در زمان تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو وصول و به حساب خزانه واریز شده است. سایر افراد مشمول که پیامک پرداخت مالیات را دریافت نموده‌اند، نسبت به پرداخت مالیات موردنظر تا پایان بهمن‌ماه سال یادشده اقدامی انجام نداده‌اند که موضوع وصول مالیات مزبور از طریق عملیات اجرایی، توسط ادارات امور مالیاتی در دست پیگیری است. همچنین در سال ۱۴۰۲ جمعاً بالغ بر ۱.۷ همت از محل مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران‌‌قیمت وصول و به خزانه واریز شده است.

کیایی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بابت تعداد ۱۳۵,۵۰۳ زمین‌ فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه مجلل (لوکس) که ارزش آنها بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده و مازاد بر این مبلغ، جمعاً مشمول۴.۴ همت مالیات دو در هزار بوده¬اند، صرفاً حدود ۶۶ میلیارد تومان مالیات وصول شده و مبلغ بالغ بر۱.۱همت آن مورد اعتراض قرار گرفته و مابقی وصول نشده است، افزود: باغ ویلاها و خانه¬های مجلل در حال ساخت مشمول مالیات تبصره ۶ قانون بودجه سال مذکور نبوده اند و سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات قابل قبولی در خصوص اخذ اطلاعات باغ ویلاهای غیرمجاز از مراجع ذی‌صلاح صورت نداده و با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات کامل املاک مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور، در سال یادشده هیچ‌گونه جریمه‌ای از باغ ویلاهای غیرمجاز، اخذ نشده است.

کیایی اظهار داشت: علیرغم انجام مکاتبات سازمان امور مالیاتی کشور با وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌های کشور و شهرداری‌ها، امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن، در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=249083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰