تاریخ : چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024
0

واکنش دو فراکسیون مجلس به نشست خبری پزشکیان

  • کد خبر : 247847
  • 28 شهریور 1403 - 13:39
واکنش دو فراکسیون مجلس به نشست خبری پزشکیان
دو جلسه علنی و غیرعلنی روز گذشته مجلس با پس‌لرزه‌های سخنان رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری‌اش همراه بود. برخی از نمایندگان مجلس دراین دو نشست انتقادهایی را به سخنان پزشکیان وارد کردند. گفت‌وگو با دو فراکسیون انقلاب و مستقلین نظرات آنها را در این مورد جویا شده است.

جمهوریت –روز گذشته و در جلسه علنی مجلس شاهد پس‌لرزه‌های سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری‌اش بودیم و در این راستا برخی از نمایندگان اصولگرا تذکراتی را خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کردند. در ادامه و بعد از نواخته شدن زنگ پایان جلسه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به همراه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس وارد صحن مجلس شدند و بر اساس گفته نمایندگان حضور رئیس‌جمهور بدون اعلام قبلی و سرزده بود. پس از آن، جلسه مجلس به صورت غیر‌رسمی ادامه پیدا کرد. بر این اساس در این جلسه ابتدا رئیس‌جمهور به بیان مشکلات کشور پرداخت و پس از آن ۱۴ نفر از نمایندگان به ایراد نظرات خود پرداختند.

در ادامه نیز پزشکیان بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و به بیان نظرات خود پرداخت. اما آن‌طور که برخی نمایندگان به «دنیای اقتصاد» گفتند این جلسه تنها در خصوص مشکلات کشور نبود و پس از آنکه برخی از نمایندگان انتقاداتی نسبت به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در نشست خبری مطرح کردند پزشکیان به این انتقادات پاسخ داد. برهمین اساس و برای ارزیابی سخنان رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری به گفت‌وگو با اعضای دو فراکسیون سیاسی مجلس پرداختیم. اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص صدور انقلاب انتقاد داشتند، اما اعضای فراکسیون مستقلین سخنان رئیس‌جمهور را راهگشا می‌دانستند.

چرا رئیس‌جمهور به مجلس رفت؟

احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در مجلس، گفت: رئیس‌جمهور در یک دیدار از پیش اعلام نشده به مجلس سرزدند و چون نمی‌دانستیم که در راه هستند کمی قبل از ورود ایشان زنگ پایان صحن را زدیم. البته در زمانی‌که ایشان وارد صحن شدند اکثریت نمایندگان حضور داشتند و جلسه غیر‌رسمی برای همفکری برای حل مشکلات کشور ترتیب داده شد. او ادامه داد: در این جلسه غیر‌رسمی نظرات ۱۴ تا ۱۵ نفر از نمایندگان مطرح شد که البته قبل و بعد از نمایندگان، رئیس‌جمهور سخنرانی کردند. از سوی دیگر یکسری ابهامات در خصوص کنفرانس خبری رئیس‌جمهور برای نمایندگان پیش آمده بود که آقای پزشکیان توضیحاتی دادند و نکات تکمیلی را مطرح کردند.

اما اکثرا صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد در خصوص مشکلات اساسی کشور از جمله مبحث اقتصاد بود. البته همفکری نسبتا کوتاهی برای حل مشکلات کشور بود. این جلسه کمتر از یک ساعت به طول انجامید.این عضو هیات رئیسه مجلس، در خصوص ابهامات نشست خبری رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از ابهامات در مورد بحث صدور انقلاب بود که رئیس‌جمهور مطرح کرده بودند و برخی از نمایندگان معتقد بودند که این صحبت‌های رئیس‌جمهور با سیاست‌های کلی که حضرت امام در بحث صدور انقلاب مشخص فرمودند تعارضاتی دارد که رئیس‌جمهور توضیح دادند آنچه گفتم در راستای نظر حضرت امام در مورد صدور انقلاب بود.

واکنش فراکسیون انقلاب اسلامی

ابراهیم رضایی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نیز با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری اظهار کرد: جز یکسری کلی‌گویی و تکرار شعارهای انتخابات، برنامه‌ای در صحبت‌های رئیس‌جمهور ندیدم و گفت‌وگوی ایشان حرف جدیدی نداشت. از سوی دیگر رئیس‌جمهور برخی از مشکلات کشور را به خارج گره زدند و بعضی از مطالب هم که ایشان گفتند جالب نبود. برای مثال اینکه گفتند آمریکا برادری‌اش را ثابت کند، مگر قرار است با آمریکا برادری داشته باشیم؟!

وی افزود: آقای عراقچی وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی گفت که رابطه ما هیچ‌وقت با آمریکا درست نمی‌شود و فقط باید مدیریت تخاصم کنیم. این را باید به حساب اشکال لسانی رئیس‌جمهور بگذاریم.او افزود: در عین حال ظواهر مردمی و ادبیات مردمی هم از رئیس‌جمهور دیدیم و تردیدی ندارم که آقای پزشکیان دلسوز است و دوست دارد که مشکل کشور را حل کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس تصریح کرد: در جریان حضور رئیس‌جمهور در مجلس نبودم و ایشان به صورت غیر‌مترقبه با آقای قالیباف وارد صحن مجلس شدند. احتمالا قبل از آن جلسه مشترکی داشتند و بعد از آن به صحن آمدند چون آقای قالیباف هم در صحن نبود.

وفاق ملی خوب تعریف نشده است

ازسوی‌دیگر، حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به انتقادات از سخنان پزشکیان در نخستین نشست خبری، گفت: از سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری برداشت‌های مختلفی شد که این برداشت‌ها به دلیل این است که وفاق ملی به خوبی تعریف نشده است. زمانی که حدود و ثغور وفاق ملی مشخص و بر اساس آن پیش بروند همه‌چیز واضح است. اما چون محدوده آن مشخص نشده است گاهی ممکن است ابهام، سوال و حتی انتقاد ایجاد شود. برای مثال رئیس‌جمهور تعابیری داشتند که ما صدور انقلاب نداریم و برخی احساس می‌کنند این موضوع با فرمایش حضرت امام منافات دارد گرچه ایشان قبل و بعد از این اظهارات نکاتی گفتند که قابل توضیح است.

او ادامه داد: رئیس‌جمهور ضمن اینکه شعار انتخاباتی‌شان وفاق ملی بود بر اساس فهم خود‌ از این شعار یک سری فعالیت‌هایی انجام دادند که مورد نقد برخی از جریانات سیاسی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد بحث وفاق ملی از سوی شخص رئیس‌جمهور باید باز تعریف و حدود آن مشخص شود. اخلاقی یادآور شد: به آقای پزشکیان ارادت داریم، اما ایشان هنوز در بستر گفت‌وگو در قالب رئیس‌جمهور قرار نگرفته و گویا این موضوع زمان می‌برد. در غیر این‌صورت ایشان می‌تواند از الفاظ دقیق‌تری استفاده کند که کسی سوءاستفاده نکند.او خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در حوزه اقتصادی هنوز نتوانسته نظر دولت را اعلام کند. هنوز مشخص نیست بنزین گران می‌شود یا خیر، در صورتی‌که این موضوع برای مردم بسیار مهم است و افزایش قیمت‌ بنزین موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

واکنش فراکسیون مستقلین چه بود؟

از سوی دیگر، عباس قدرتی، نماینده شیروان و عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در نشست خبری، گفت: بیانات رئیس‌جمهور در نشست خبری بسیار خوب و نشان‌دهنده ثبات ایشان بود. همچنین رئیس‌جمهور در سخنانشان به نوعی به دنیا دست دوستی دراز کردند. آقای پزشکیان به دنبال از بین بردن مرز‌ها میان کشورهای مسلمان است و این را در سفر به عراق نشان داد. او خاطرنشان کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور سر آغاز راه‌گشایی برای حل مشکلات کشور است. این سخنان شعار نبود، بلکه راهکار حل مشکلات همین است. ما باید با دنیا و کشورهایی که به حق و حقوق و مرزهای ما احترام می‌گذارند، تعامل کنیم. از سوی دیگر اگر مشکلاتی که درخصوص تصویب FATF وجود دارد رفع شود یک کالایی که می‌فروشیم پولش وارد کشور می‌شود و تراز تجاری کشور مثبت می‌شود.

همچنین مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس، گفت: رئیس‌جمهور صادق است و حرف‌هایی را می‌زند که در زمان انتخابات زده است. قرار هم نیست که همه موافق حرف‌های رئیس‌جمهور باشند. او ادامه داد: رئیس‌جمهور در نشست خبری‌اش به بحث FATF اشاره کرد که بحث جدیدی نیست و قبلا در مجلس تصویب شده بود و مجمع فرصت قانونی را سوزاند و ایشان گفتند از مجمع می‌خواهند مجددا دوباره رسیدگی کند. مذاکرات هم چیز جدیدی نبوده و از زمان احمدی‌نژاد تا دولت شهید رئیسی مذاکرات ادامه دارد اما شکل مذاکرات در دولت‌های مختلف متفاوت بوده است.

رئیس‌جمهور و دولت مذاکره می‌کنند و به حاکمیت منتقل می‌کند، اما رئیس‌جمهور تصمیم‌گیر نیست.مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان و عضو فراکسیون مستقلین، نیز اظهار کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور بر مبنای واقعیات روز اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی کشور است. رئیس‌جمهور به صراحت مشکلات کشور و راه‌حل‌ها را مطرح کردند. شاید برخی از اظهارات ایشان با نظر برخی نمایندگان متفاوت باشد، اما رئیس‌جمهور نشان داد با صداقت، تعامل و سپس اجرای برنامه هفتم می‌خواهد مشکلات را حل کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰