تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
2

مخالفت کمیسیون بهداشت مجلس با حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

  • کد خبر : 247579
  • 26 شهریور 1403 - 11:03
مخالفت کمیسیون بهداشت مجلس با حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مخالفت همگی اعضای کمیسیون متبوع خود برای حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی خبر داد و تاکید کرد که نباید با تصمیمات شتابزده در جامعه ایجاد شوک کنیم.

جمهوریت –عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مخالفت همگی اعضای کمیسیون متبوع خود برای حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی خبر داد و تاکید کرد که نباید با تصمیمات شتابزده در جامعه ایجاد شوک کنیم.

همایون نجف آبادی درباره اظهارات و نگرانی اخیر وزیر بهداشت از کمبود تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال افزود: روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه به منظور ادامه یا لغو تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی، نشستی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد و واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گزارشی از وضعیت این صنعت ارائه کردند.

وی افزود: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ابراز می‌کنند که به دلیل عدم حمایت جدی در معرض ورشکستگی قرار دارند و از سوی دیگر واردکنندگان نیز تاکید دارند که قادر به پرداخت ریالی ما به تفاوت تجهیزات پزشکی در صورت حذف ارز ترجیحی نخواهند بود.

نجف آبادی تاکید کرد: نگرانی وزیر بهداشت کاملا درست و روشن است چرا که در صورت حذف ارز ترجیحی، تجهیزات پزشکی گران و کمیاب خواهد شد و چگونگی عرضه و تقاضا نیز دامنه آن را گسترده‌تر خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هیچ یک از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موافق حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیستند و به زودی جمع بندی این جلسه طی نامه‌ای از سوی کمیسیون بهداشت خدمت رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال خواهد شد.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است و معتقدیم تصمیم شتابزده در این خصوص، سبب ایجاد شوک به جامعه می‌شود و همه باید از اتخاذ تصمیمات این چنینی به شدت پرهیز کنند.

مختل شدن سلامت مردم در صورت حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه نباید روند سلامت مردم را مختل کرد، اظهار داشت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره نگرانی وزیر بهداشت از کمبود تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال در صورت حذف ارز ترجیحی با حضور نمایندگان دیوان محاسبات، نمایندگانی از کمرگ، جمعی از تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی، معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تشکیل جلسه داد.

وی افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهت حمایت از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و در راستای بررسی تجهیزات و ملزومات پزشکی و با هدف رفع دغدغه وزیر بهداشت موضوع را به طور دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: جمع بندی کمیسیون این است که در صورت حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی شاهد تحمیل شدن هزینه ده برابری در حوزه درمان به مردم خواهیم بود.

به گفته اسحاقی، در صورتی که ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی حذف شود بدون شک بیمارستان ها توانایی تامین تجهیزات پزشکی، بروز کردن آن و خارج کردن تجهیزات فرسوده را نخواهند داشت و در بازه زمانی مشخص تجهیزات پزشکی از بیمارستان ها حذف خواهد شد.

وی افزود: نگرانی ما این است که از آنجایی که زیرساخت های لازم برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد، هرگونه تصمیم در این زمینه مردم را با مشکل رو به رو کرده و خدمات درمانی را مختل کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت درمان مجلس تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشدار می دهد که اگر ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی حذف شود خسارت جبران ناپذیری به حوزه سلامت وارد خواهد شد بنابراین از دولت انتظار داریم که در بودجه ۱۴۰۴ کل کشور همچنان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی روال گذشته را دنبال کند و ما نمایندگان مجلس نیز نسبت به سلامت مردم هوشیار خواهیم بود.

اسحاقی در پایان به نقطه نظرات تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی در نشست کمیسیون بهداشت اشاره و تصریح کرد: فعالان صنعت تجهیزات پزشکی هشدار دادند که اگر سیاست های ارزی دولت چهاردهم در مورد تجهیزات پزشکی تغییر کند فعالان این صنعت از مدار خارج خواهند شد.

گفتنی است محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت شنبه ۲۴ شهریورماه در سخنانی از کمبود تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال ابراز ناراحتی کرده و گفته بود، اگر در نیمه دوم سال ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را حذف کنند بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها رو به رو خواهیم شد و از این بابت به شدت نگرانیم.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰