تاریخ : یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 21 July , 2024
2

دولت، دولت پزشکیان است اما اصلاح‌طلبان باید به مردم پاسخگو باشند

  • کد خبر : 243087
  • 31 تیر 1403 - 16:30
دولت، دولت پزشکیان است اما اصلاح‌طلبان باید به مردم پاسخگو باشند
جبهه اصلاحات در مقابل مطالبات مردم مسئولیت دارد و نباید از چنین ( ارایه فهرست پیشنهادی برای کابینه) امر مهمی شانه خالی کند. این دولت هر چند دولت دکتر پزشکیان است اما اصلاح‌طلبان باید به مردم پاسخگو باشند.

جمهوریت-«جبهه اصلاحات و ضرورت پیشنهاد فهرست کابینه» عنوان یادداشت غلامحیدر ابراهیمبای سلامی است که در آن آمده: نقش احزاب و جبهه‌های سیاسی نهادینه کردن کنش‌ها و مشارکت سیاسی برای پیشرفت جامعه است . با عنایت به در خواست دکتر پزشکیان از همه احزاب و تشکل‌های سیاسی، علمی، حرفه‌ای، صنفی و مردم نهاد برای ارایه پیشنهاد و همکاری در تشکیل کابینه دولت ضرورت دارد «جبهه اصلاحات» به عنوان مهم‌ترین نهادی که نقش اصلی در بسیج مردم و پیروزی دکتر پزشکیان به عنوان نامزد اختصاصی داشته است در راستای مطالبات مردم و تعالی گفتمان اصلاح‌طلبی با بررسی بیشتر فهرست پیشنهادی کامل خود را برای کابینه در مجمع عمومی مصوب کند و به هرگونه که صلاح بود به رییس‌جمهور منتخب ارائه بدهد. با توجه به دعوت عمومی و ویژه‌ای که از همه احزاب شده همین ضرورت برای «جبهه اصولگرا» نیز وجود دارد که آنها نیز فهرست پیشنهادی خود را برای همه مناسب کابینه به دکتر پزشکیان ارائه کنند.

به این صورت افراد با هویت و شایسته‌تر از دوطرف معرفی می‌شوند و صف زنبیل به‌دستان، نفوذ افراد سودجو  و پررو، مجاهدان روز شنبه و دست فرصت‌طلبان کوتاه‌تر می‌شود. دو جناح اصلی و بزرگ کشور باید برای اداره امور کشور در همه مناصب مهم مسوولیت بپذیرند و در صورت عدم قبول هر منصب دولت سایه برای پایش، نظارت و نقد برنامه‌ها و عملکرد مسوولان نیز فراهم شود.  ثمره و بهره چنین تعاملی توجه نهادینه ‌مستمر به مطالبات مردم و رشد وپیشرفت جامعه خواهد بود در غیر این صورت فرآیند شایسته‌گزینی مخدوش می‌شود ‌و دولت در کوتاه‌مدت دچار تنش، بحران کارآمدی و شکست زود هنگام خواهد شد؛ زیرا:

۱- جبهه اصلاحات در مقابل مطالبات مردم مسوولیت دارد و نباید از چنین امر مهمی شانه خالی کند. این دولت هر چند دولت دکتر پزشکیان است اما اصلاح‌طلبان باید به مردم پاسخگو باشند.

۲-  ارائه فهرست به منزله سهم‌خواهی نیست و صرفا امری کارشناسی ‌مبتنی بر خرد جمعی و پیشنهادی است. سهم‌خواهی وقتی معنا می‌دهد که ادامه مسیر پیش از انتخابات منوط به چنین امری شده باشد و ادامه همکاری نیز مشروط شود که چنین فرآیندی در این انتخابات فراتر از مفاد «منشور جبهه اصلاحات» که رییس‌جمهور محترم با صراحت کامل در جلسه مجمع عمومی آنها را قبول کرده چیز دیگری تعریف نشده و نمی‌شود.

۳-  در صورت پذیرش نامزدها در هر منصبی باید علاوه بر دولت به جبهه اصلاحات نیز پاسخگو باشند و مثلا هر سه ماه گزارش عملکرد خود را در مجمع عمومی یا کمیته مربوط به همان موضوع ارائه و بررسی شود.

۴-  نظارت، پایش ‌‌نقد عملکرد دولت امر مطلوب و مناسبی است ولی معمولا عمدتا این امور از وظایف جبهه مقابل ‌ناکام در انتخابات است هر چند می‌تواند در دستور کار جبهه اصلاحات هم باشد. توجه داشته باشیم الان وقت عمل به وعده‌ها و مطالبات مردم است که با دلی پرخون به جبهه اعتماد کرده‌اند و جبهه اصلاحات باید از هر گونه انحرافی جلوگیری کند و به رییس‌جمهور محترم در سیاستگذاری و اجرا کمک کند.

۵ -اخبار نگران کننده‌ای از چینش، ساختار و مباحث بیشتر کمیته‌ها در ارزیابی و پیشنهاد وزرا به گوش می‌رسد.

ارائه پیشنهاد فهرست اعضای کابینه از سوی جبهه‌های سیاسی به بسیاری از جنجال‌های پیش رو‌ پایان خواهد داد و در صورت عدم پذیرش هر پیشنهاد در آینده از جبهه تا حد زیادی رفع مسوولت خواهد شد.

۶ – با توجه به بحران‌های موجود و فروپاشی نظام اجتماعی ایران در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست باید جبهه اصلاحات حتی با دعوت از جبهه اصولگرا عزم ملی برای توسعه و پیشرفت جامعه را ایجاد کند و این امر بدون راهبرد و برنامه معین و فرد متخصص و شایسته در هر حوزه امکانپذیر نیست.

۷- کشور در وضعیت کنونی برای رسیدن به وضع نرمال و ثبات لازم حداقل به ۷۰۰ میلیارد دلار ارز نیاز دارد و اداره امور بدون انتخاب متخصص و شایسته که حداقل در جایگاه خود دارای اندیشه و قدرت تحلیلی فراتر از معمول باشد، امکان‌پذیر نیست و فرصتی برای آزمون خطا باقی نمانده است.

۸-  پیشنهادهای جداگانه که احزاب ارائه کرده‌اند، ذی‌قیمت است ولی هرگز قدرت تبیین و تحلیل یک جبهه سیاسی را در شایسته‌گزینی و ارائه برنامه‌های پیشران ‌و در راستای تدوین نظام مسائل و حل مشکلات موجود و پاسخ به مطالبات مردم را نخواهد داشت و در بسیاری از موارد جدی گرفته نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=243087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰