تاریخ : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 6 July , 2024
2

خسرو آواز ایران و حافظ

  • کد خبر : 241347
  • 13 تیر 1403 - 20:42
خسرو آواز ایران و حافظ
بسیاری از حافظ پژوهان و استادان زبان ادبیات فارسی، ترانه ها، آوازها و تصنیف های خسرو آواز ایران، زنده یاد محمدرضا شجریان را عامل بزرگی در ترویج و گسترش حافظ خوانی در میان ایرانیان در نیم قرن اخیر می دانند.

جمهوریت-دکتر علی دارابی معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم در وصف خسروی آواز ایران محمد رضا شجریان و حافظ این چنین نوشته  است: بسیاری از حافظ پژوهان و استادان زبان ادبیات فارسی، ترانه ها، آوازها و تصنیف های خسرو آواز ایران، زنده یاد محمدرضا شجریان را عامل بزرگی در ترویج و گسترش حافظ خوانی در میان ایرانیان در نیم قرن اخیر می دانند. آنان بر این باورند که اگر نبود اهتمام شجریان به خواندن اشعار حافظ، شاعر بزرگ و جهانی ایران، این همه شناخته نمی شد و همانطور که شجریان وامدار حافظ است به همان نسبت حافظ مدیون شجریان باید باشد.

اصحاب فرهنگ و هنر هرجامعه ای افتخار و سرمایه اجتماعی آن محسوب می شوند. آنان در غم و شادی مردم سهیم هستند و همواره در میان گرو های مرجع مورد اعتماد مردم هستند.

️ این ایام معاونت میراث فرهنگی کشور با افتخار میزبان هنرمندان برجسته کشور در برخی از اماکن تاریخی است:

 علیرضا قربانی در تخت جمشید

 سهراب پورناظری و اشکان کمانگری و همراهان در سعدآباد

 پرواز همای در نیاوران.

این هنرمندان ساعاتی خوش را برای مردم عزیزمان فراهم می سازند و کانون خانواده ها صمیمی تر، امنیت و انسجام ملی بیشتر و انفتاح فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی بازتری را برای مردم به خصوص جوانان عزیز فراهم می سازند.

️ در این سه مجموعه هر شب بالغ بر ۱۱۰۰۰ نفر از مردم میهمان بناهای تاریخی و هنرمندان عزیز هستند. در نیاوران روایت تاریخی از زمانه و روزگار تاریخى شاعران و اقلیت های دینی دوران شاه تهماسب، در سعدآباد مبارزه و مقاومت مردم شیراز برابر لشکر مغول و تلاش مردم برای حفظ زبان فارسی و ایستادگی در برابر ویران کردن بناها و آثار تاریخی ازجمله تخت جمشید هستند.

️ اما برگزاری کنسرت موسیقی در بنای جهانی تخت جمشید که برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی برگزار می شود از ویژگیهای خاص خود برخوردار است. همکاران پر تلاشم در معاونت میراث فرهنگی ستاد و استان با مطالعه و اخذ تجارب از کشورهایی چون: یونان، هند، ایتالیا و چین با تلفیق هنر و روایتگری میراث فرهنگی ضمن معرفی آثار تاریخی و بازخوانی هویت فرهنگی و تمدنی کشور به امر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی کشور با رعایت ملاحظات میراث فرهنگی، اهتمام بایسته ای ورزیدند.همه ظرفیت های هتل و گردشگری شیراز و پروازها بخاطر این رویداد تکمیل شد. رونق بازارچه های صنایع دستی به مثابه اقتصاد مقاومتی از دیگر دستاوردهای برگزاری این رویداد بوده است.

️ وقتی سخن از توجه بایسته دولت ها از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوییم، یعنی این همه دستاورد و این همه تولید ثروت، شغل و امنیت. از همکاران پرتلاشم در استان فارس و میراث جهانی تخت جمشید، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نیاوران و اداره کل روابط عمومی وزارتخانه کمال تشکر را دارم. از دکتر ایمانیه، استاندار ساعی و پرتلاش استان فارس و مهندس ضرغامی وزیر فرهنگ دوست و با کفایت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که اگر نبود حمایت ها و پشتیبانی های این دو بزرگوار، برگزاری کنسرت در میراث جهانی تخت جمشید امکانپذیر نبود، تشکر ویژه دارم.

چو ایران نباشد تن من مباد

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=241347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰