تاریخ : پنجشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 27 June , 2024
2

تکریم ، سرمایه های انسانی، به عنوان صاحبان اصلی ترین نقش در میراث فرهنگی، امر مغفولی که احیا شد

  • کد خبر : 239744
  • 01 تیر 1403 - 13:13
تکریم ، سرمایه های انسانی، به عنوان صاحبان اصلی ترین نقش در میراث فرهنگی، امر مغفولی که احیا شد
بزرگداشت مفاخر میراث فرهنگی و معرفی آنان به نسل امروز و آینده با هدف الگوسازی برای جوانان یک وظیفه ملی است

جمهوریت –  بزرگداشت مفاخر میراث فرهنگی که در آخرین روز بهار ۱۴۰۳ برگزار شد که میتواند شروع فصل جدیدی در ارج نهادن به بزرگان حوزه میراث فرهنگی باشد مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این باره نوشت: بنیان گزار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در صحیفه نور جلد ۱۰ صفحه ۷۹ درخصوص بزرگداشت مفاخرایران زمین اشاره دارند: برخیزید و خود را و مفاخر و مَآثر ملّی و فرهنگی خود را دریابید. بزرگترین فاجعه برای ملت ما این وابستگی فکری است که گمان می‌کنند همه چیز از غرب [است‌]، و ما در همه ابعاد فقیر هستیم، و باید از خارج وارد کنیم. شما استادان و فرهنگیان و دانشجویان دانشگاهها و دانشسراها، و نویسندگان و روشنفکران و دانشمندان معظّم باید کوشش کنید، و مغزها را از این وابستگی فکری شستشو دهید. و با این خدمتِ بزرگ و ارزنده، ملت و کشور خود را نجات دهید.
و همچنین مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جمع مردم اراک درمورخ۲۴/۸/۱۳۷۹ درباره مفاخر و پیشکسوتان اشاره داشته اند: اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته‌اش، از فرهنگش، از شخصیتش، از مفاخر علمی و دینی و سیاسی و فرهنگی‌اش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می‌خواهند بر سرش بیاورند.
از آنجا که اصلی ترین نقش را در حوزه میراث فرهنگی ، سرمایه های انسانی به عهده دارند، استفاده از تجربه و تخصص مفاخر میراث فرهنگی در تصمیم گیری ها نقش سازنده ای در پیشرفت این حوزه خواهد داشت. مفاخر ما از جمله سرمایه های فرهنگی و معنوی ای هستند که به واسطه هویت بخشی که دارند، معرفی و پاسداشت آن¬ها باید در اولویت قرار گیرد که الحمدالله جزو اولویت های اصلی مسئولان ارشد وزارت بوده است.
مفاخر میراث فرهنگی ایران زمین به مثابه ستارگانی در آسمان میراث فرهنگی ایران هستند که مانند چراغی مسیر علمی پژوهشگران را روشن می نمایند و به واسطه آنان می شود راه آینده را ترسیم کرد و افق های روشنی را تداعی نمود.
وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خود را حافظ و پاسدار میراث ملموس و ناملموس این سرزمین می داند و مفاخر میراث فرهنگی یکی از میراث های معنوی و ناملموس این سرزمین هستند و برگزاری آیین نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی کشور که با هدف معرفی الگوهای موفق به همکاران و جوانان کشور است، تلنگری است به تلاشگران این عرصه تا با الگوگیری از این بزرگواران خود را برای حضوری موفق در خط مقدم میراث فرهنگی ایران عزیزمان مهیا کنند و راهشان را پیدا نمایند این حرکت پسندیده سه مرتبه تکرار شده و امید که تداوم داشته باشد. پیشنهاد می گردد در گام بعدی آیین بزرگداشت پیشکسوتان میراث فرهنگی در استان ها برگزار گردد، چراکه بسیاری از این مفاخر و چهره های ماندگار در شهرها و روستاهای اقصی نقاط ایران زندگی می کنند که حقیقتا در دل مردم و جامعه جای دارند و بزرگداشت این مفاخر، نکوداشت جایگاه رفیع علم و تجربه است که می تواند در احیا و تقویت روحیه علم آموزی و تولید فکر و اندیشه در همکاران و جوانان موثر باشد و پیشنهاد دیگر آن که در جهت معرفی این مفاخر نسبت به چاپ کتاب هایی از زندگی و تجربیات این عزیزان و همچنین تولید محتواهایی با محوریت مفاخر میراث فرهنگی در دستور کار دبیرخانه دائمی بزرگداشت مفاخر میراث فرهنگی قرار گیرد.
جا دارد به عنوان شاگرد کوچک مفاخر عرصه میراث فرهنگی، از ابتکارعمل وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و قائم مقام دانای ایشان در برگزاری سومین آیین نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی کشور صمیمانه تشکر نمایم.

عبدالمهدی همت پور
مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=239744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰