تاریخ : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 16 June , 2024
0
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران:

از مصوبه نمایندگان در تعطیلی شنبه گله‌مندم؛ این چه مصوبه‌ای بود که در اوج بمباران غزه داشتید

  • کد خبر : 237485
  • 04 خرداد 1403 - 16:16
از مصوبه نمایندگان در تعطیلی شنبه گله‌مندم؛ این چه مصوبه‌ای بود که در اوج بمباران غزه داشتید
خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس یازدهم مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها عنوان کرد: من هم همانند خطیب هفته گذشته نماز جمعه تهران، از این مصوبه ابراز گله‌مندی می‌کنم و به نمایندگان مجلس می‌گویم که این چه مصوبه‌ای بود که در اوج بمباران غزه داشتید.

جمهوریت–دقایقی پیش، خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران آغاز شد.

سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه این هفته تهران، طی سخنانی در نماز جمعه این هفته اظهار داشت: خداوند آنان را که بخواهد محبوب دلها می‌کند و از آنها که نفرت داشته باشد منفور دلها قرارشان می‌دهد. دلها در قبضه قدرت اوست. خداوند در سوره آل عمران آیه ۱۰۳ می‌فرماید که اگر او بخواهد دلها را با هم مانوس می‌کند حتی اگر دشمنی‌های بلندمدتی با هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه همه عزیزانی که در حادثه بالگرد به شهادت رسیدند به ویژه آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی از مصادیق ” الذین آمنوا” بودند، گفت: حجم محبوبیت این عزیزان در حدی بود که اگر در تمام ایران تشییع پیکر انجام می‌شد همه به تشییع می‌آمدند.در همین رابطه یک خبرگزاری خارجی که میانه خوبی هم با ایران ندارد، از تشییع پیکر شهدای ما اینگونه تعبیر کرد که ایران یکپارچه رئیس‌جمهور را تشییع کرد.

خاتمی درباره پرکاری رئیس‌جمهور فقید کشورمان خاطرنشان کرد: کوله‌بار آقای رئیسی کوله‌بار بسیار پری از خدمت است. او پنج‌شنبه و جمعه نداشت و هر حادثه‌ای که در کشور پیش می‌آمد به سرعت خودش را به محل حادثه می‌رساند و  در این ۳۳ ماه ریاست‌جمهوری آرام و قرار نداشت. به این می‌گویند عمل صالح.

وی همچنین درباره امام جمعه فقید تبریز گفت:بنده درزمان حیات آیت‌الله آل هاشم  می‌گفتم که ایشان افتخار ائمه جمعه  و به جد مایه وحدت است. ایشان دل‌ها را به هم نزدیک می‌کرد و همین که۸۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی برای خبرگان به ایشان رای دادند نشان دهنده قدرشناسی مردم آن دیار است.

خطیب نماز جمعه تهران درباره شهید امیرعبداللهیان عنوان کرد: ایشان وزیر خارجه مجاهد و فعال و در یک کلام  وزیر خارجه تراز جمهوری اسلامی ایران بود. در این حدود بیش از ۷ ماهی که رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین جنایت می‌کند، گویا ایشان وزیر خارجه مردم فلسطین بود و در هر یک از مجامع بین‌المللی که می‌رفت از مظلومیت مردم غزه می‌گفت.

وی همچنین درباره شهید رحمتی گفت: استاندار انقلابی آذربایجان شرقی که در این حادثه به دیدار خدا رفت مدت مسئولیت چند ماهه به عنوان استاندار بیشتر نداشت اما در مراسم معارفه خود گفته بود که من افتخار می‌کنم که فرزند یک کارگر از این دیار هستم.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش درباره ویژگی‌های شهید رئیسی خاطرنشان کرد: بنده از سال ۵۴ با آقای رئیسی دوست و رفیق بودم. من یک تعبیری را عرض می‌کنم که در شهادت حاج قاسم خواندم و جا دارد که برای شهید رئیسی بخوانم. ایشان همانند مالک اشتر هیچ مرکبی نمی‌توانست از کوهسار وجودش بالا رود و هیچ پرنده‌ای به اوج او راه نمی‌یافت.

وی افزود: البته بهترین تعبیر در رثای شهید رئیسی تعبیرات رهبر انقلاب است. ایشان با ۹ صفت آقای رئیسی را ستود. اول خادم الرضا ع دوم عالم، سوم مجاهد، چهارم با کفایت، پنجم انسان بزرگوار، ششم فداکار، هفتم رئیس‌جمهور مردمی، پرتلاش و بی وقفه در خدمت مردم که صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت خداوند بود را بر همه چیز ترجیح می‌داد. هشتم  اینکه رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. نهم آزردگی‌ها از ناسپاسی و طعنه برخی‌ها مانع تداوم تلاش‌های او نشد. متاسفانه در این سه سال  در فضای مجازی نه فقط آن ور آبی‌ها بلکه برخی‌ها در داخل نیز به او طعنه زدند. این شهید بزرگوار اما طعنه‌ها را شنید ولی خم به ابرو نیاورد و به مجاهدت خودش ادامه داد.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه تجلیل عظیم و گسترده مردم از شهدای خدمت پیام‌های فراوانی داشت، عنوان کرد: تبریز، قم، تهران، خراسان جنوبی و مشهد که در حدود ۳ میلیون نفر فرزند این دیار را بدرقه کردند، بیانگر بیعت مردم با نظام اسلامی بود. آقای رئیسی یک عالم معمولی کنارگیر نبود. ایشان شخصیت اول اجرایی کشور بود. این شخصیت اول را با پرچم مقدس جمهوری اسلامی پیچیدند و مردم در تشییع پیکر او پرچم مقدس جمهوری اسلامی را آوردند. دشمنان ما بدانند که چه بخواهند و چه نخواهند این نظام محبوب دلها هست و خواهد بود.

وی افزود: این تشییع باشکوه همچنین پیام سپاس از خدمتگذاران بود. نه تنها آیت‌الله رئیسی بلکه دیگر شهیدان خدمت در هر دیاری که تشییع شدند مردم آمدند. در شهر ری قطعا تجدید از شهید امیرعبداللهیان اگر نگوییم بی‌سابقه ولی کم‌سابقه بود. در تشییع آیت‌الله آل هاشم  و امروز در تجلیل از استاندار انقلابی آذربایجان شرقی در مراغه مردم با شکوه حضور پیدا کردند.

خاتمی با بیان این که تشییع باشکوه شهدای خدمت بیانگر وحدت و همدلی در کشور بود، گفت:رویدادهای پس از حادثه بالگرد همچنین  پیام موفق بودن دیپلماسی خارجی آقای رئیسی بود که نشانه آن این بود که ۹ کشور جهان با مردم ایران همدردی کرده و اعلام عزای عمومی کردند و ۹۰ کشور جهان برای همبستگی با ملت ایران مسئولان بالای خود را برای عرض تسلیت فرستادند.

وی افزود: همچنین حوادث روزهای گذشته یک پیام دیگر داشت. امام خمینی فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند. همه جا رفتن رئیس‌جمهور چالش درست می‌کند اما دیدید که در ایران ذره‌ای تنش و چالش مطلقا ایجاد نشد و حتی مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان ششم برگزار شد و انشاالله مجلس جدید نیز هفته آینده شکل خواهد گرفت.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: این شهدای عزیز فدای نظام شدند و تکلیف ما این است که راه این عزیزان را با حضور مداوم در صحنه دنبال کنیم و نگذاریم راه آنها کم رهرو شود. در همین راستا ۸ تیر طبق قانون به عنوان روز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد و  بدرقه کنندگان شهدای خدمت باید خود را برای پدیدآوردن حماسه‌ای دیگر آماده کنند و رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که همانند شهید رئیسی، خستگی ناپذیر مردمی و ولایت‌مدار امیدآفرین باشد.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت با اشاره به مصوبه اخیر مجلس یازدهم مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها عنوان کرد: من هم همانند خطیب هفته گذشته نماز جمعه تهران، از این مصوبه ابراز گله‌مندی می‌کنم و به نمایندگان مجلس می‌گویم که این چه مصوبه‌ای بود که در اوج بمباران غزه داشتید. شما می‌گویید مشکل اقتصادی پیش می‌آید اما این مصوبه که تخریب اقتصادی بود. در سال جهش تولید شما می‌خواهید شنبه را تعطیل کنید. پنجشنبه که نیمه تعطیل است و جمعه هم که تعطیل رسمی است. این کار تشبه با دشمن و استیلای اقتصادی دشمن بر ما بود که البته  به فضل خداوند چنین نخواهد شد.

خاتمی افزود: آیت‌الله سبحانی در این رابطه بیانیه خوبی دادند. آیت‌الله نوری هم اعلام کردند که با تعطیلی پنجشنبه موافق هستند. امیدواریم که در مجلس آینده با اعصاب مردم بازی نشود چرا که این کار، کار شایسته‌ای نیست.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=237485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰