جمهوریت -معاون ستاد مدیریت حملونقل و سوخت با اشاره به ۲ برابر شدن مصرف سرانه بنزین در کشور خواستار اجرای قانون برای رفع ناترازی تولید و مصرف بنزین شد.
کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، اظهار کرد: یکی از بزرگترین چالشهای حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.
وی با بیان اینکه این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حاملهای انرژی است، افزود: طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: از این رو مهمترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، متنوعسازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر اجرا آنها تاکید شده است.
معاون ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حملونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است، اضافه کرد: در سالهای ابتدایی اجرا این قانون (نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰) با محوریت ستاد مدیریت حملونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان میدهد اجرا دقیق این قانون، میتواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.
عزیزی تصریح کرد: این در حالی است که طی سالهای اخیر بهتدریج از این شاخص دور شدهایم، بهطوریکه هماکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این قانون ضمن هدفگذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است، گفت: برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرا برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است.
معاون ستاد مدیریت حملونقل و سوخت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حملونقل همگانی، بهینهسازی تقاضای حملونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوعسازی سبد سوخت با حمایت از سوختهای جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حملونقل، توسعه شبکه حملونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقا استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را از جمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت عنوان و اظهار کرد: قانونگذار در همین قانون با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرا آنها تاکید کرده است که آثار اجرا آنها در کنترل مصرف سوخت در دهه یاد شده، اثبات شده است؛ لذا این رویکرد باید مجدداً تقویت شود.
بیشتر بخوانید:
- یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزانتر است
- بنزین معمولی تهران همان سوپر است
- اظهارات مهم بنزینی وزیر اقتصاد؛ توقف پیشنهاد «بنزین برای همه»
- عدم توسعه پالایشگاه ها در دولت روحانی عامل ناترازی فعلی بنزین
- تولید و مصرف بنزین سربهسر شد/افزایش عرضه بنزین سوپر
- اوجی: بنزین سوپر داریم ولی کم است
- آغاز به کارنمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
- برترین شرکت های گاز طبیعی در دنیا از نظر تولید
- خبر مهم نماینده مجلس از تغییر مدل یارانه بنزین
- اختلال در برخی پمپ بنزینهای کشور
- مشکل پمپ بنزینها تا پایان امروز برطرف میشود/سوخترسانی آفلاین در برخی جایگاهها/ مردم به جایگاهها مراجعه نکنند
- تکذیب شایعه منشأ شناسایی اختلال در پمپ بنزینها
- دولت هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین نگرفته است
- دولت تصمیم افزایش قیمت بنزین ندارد، سایر قوا را نمی دانم
- طرح ویژه برای تغییر یارانه بنزین
- میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۱۳ میلیون لیتر رسید
- زارع: سال آینده قیمت بنزین تغییر نمیکند
- کاهش سهمیه بنزین آزاد به ۱۰۰ لیتر
- سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی تغییری نکرده است
- جزئیات کاهش سهمیه بنزین خودروها
- اقدامات جدید دولت برای کنترل بازار بنزین
- بحث بنزین سه نرخی مطرح نیست
- بنزین رکورد شکنی کرد: ۱۳۲ میلیون لیتر
- پیشبینی ثبت رکورد عجیب مصرف ۱۵۰ میلیون لیتری بنزین
- پیشبینی میانگین مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین
- وزیر نفت: سهمیه نوروزی بنزین نداریم
- مصرف بنزین از ۱۵۰ میلیون لیتر عبور کرد
- پیشبینی مهم پنج کارشناس از قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳
- جای خالی سیاستگذاری درست برای حل ناترازی بنزین