تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
3
وزیر نیرو اعلام کرد

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های وزارت نیرو

  • کد خبر : 228033
  • 14 بهمن 1402 - 18:24
پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های وزارت نیرو
وزیر نیرو گفت: صادرات برق توسط بخش تجدیدپذیر به سه شکل امکان‌پذیر است و اکنون این بخش می‌تواند در طول هشت ماه برق تولیدی خود را صادر کند.

جمهوریتوزیر نیرو گفت: صادرات برق توسط بخش تجدیدپذیر به سه شکل امکان‌پذیر است و اکنون این بخش می‌تواند در طول هشت ماه برق تولیدی خود را صادر کند.

 علی اکبر محرابیان امروز در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت صادرات برق توسط تجدیدپذیرها، اظهار کرد: یکی از جراحی‌های اقتصادی موضوع امکان صادرات برق تجدیدپذیرهاست؛ تقاضا برای تحقق این مساله سابقه طولانی دارد که تاکنون اراده انجام این کار وجود نداشت.

وی افزود: اکنون این ظرفیت ایجاد شده که می‌توان از آن بهره برد و باتوجه به اینکه در دو سال اخیر با ناترازی برق در تابستان مواجهیم، امکان صادرات برق در دیگر فصول فراهم است.

او با بیان اینکه از حدود ۷۵ هزار مگاوات تقاضای مصرف برق در اوج تابستان حدود  ۳۰ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، گفت: با کسر این تقاضا در هشت ماه از سال امکان صادرات فراهم است.

به گفته محرابیان طبق آیین نامه‌ای که اخیرا مصوب شده، درنظر گرفتیم که در هشت ماه سال امکان صادرات وجود داشته باشد که بخش خصوصی می‌تواند این موضوع را امکان پذیر کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو و یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند، اظهار کرد: در کشورهای اطراف امکان صادرات برق به صورت روزانه نیز فراهم است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

به گفته وی، اخیرا دو و سه خط را افتتاح کردیم؛ یک خط برای پاکستان و یک خط بین ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسیده که از طریق پست بک‌توبک تامین ۶۰۰ مگاوات برق را فراهم کرده است.

او با بیان اینکه این خط می‌تواند عکس عمل کند، یعنی در زمان نیاز برق وارد کنیم، گفت: تجدیدپذیرها از طریق تابلوی سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلی به فروش می‌رسانند و در هشت ماه دیگر سال امکان صادرات برق دارند.

تراز سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات است

وی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات و واردات برق در کشور، گفت: برمبنای انرژی، ۸۰ درصد ظرفیت صادرات و ۲۰ درصد ظرفیت واردات وجود دارد اما سیاست دولت مبادله انرژی است.

محرابیان با بیان اینکه تراز سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات است و میزان آن در شرایط مختلف متفاوت است.

او با بیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری در بخش برق ۷۵۷ هزار میلیارد تومان بود، البته در این عدد نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیست، اظهار کرد: در بخش آب و فاضلاب ۱۰۵ هزار میلیارد تومان پروژه هدف‌گذاری شده و در بخش آب ۳۶۲ هزار میلیارد تومان پروژه هدف‌گذاری کردیم و مجموعا ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو پروژه هدف‌گذاری شد.

به گفته وی از مجموع این پروژه‌ها بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، بخش تولید و افزایش ظرفیت برق سه عدد ۱۰ هزار مگاوات را وعده دادیم که اقداماتی در این باره انجام شد.
وی با بیان اینکه در چهارمین سال خشک قرار داریم، اظهار کرد: در میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال ۳۰ درصد عقب‌تر هستیم با این حال تدابیری را درنظر گرفته ایم.

اجرای پروژه‌های آب و برق در ۵۰ کشور جهان توسط ایران

وزیر نیرو با بیان اینکه متخصصان صنعت آب و برق ایرانی در بیش از ۵۰ کشور جهان فعال هستند، گفت: امروز صنعت آب و برق ایران از صنعتی کاملاً وابسته به خودکفایی کامل رسیده که تلاش متخصصان داخلی سبب این افتخار آفرینی شده است.

وی با بیان اینکه متخصصان داخلی اکنون نه فقط نیاز داخل را برطرف می‌کنند، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه به خدمات ایران نیاز دارند و در بخش مهندسی اکنون شرکت‌های توانمندی زیادی داریم، تاکید کرد: عملکرد کشور در بخش خدمات فنی و مهندسی افتخار آمیز است و خدمات خوبی در کشورهای منطقه ارائه می‌دهیم و امروزه متخصصان صنعت آب و برق کشورمان در بیش از ۵۰ کشور جهان فعال هستند.

محرابیان با اشاره به بازدید خود از سد راغون تاجیکستان گفت: اکثر فعالیت‌های آن توسط متخصصان ایرانی در حال انجام بوده و اکنون کارفرمای این طرح از کیفیت و قیمت ایرانی بسیار راضی هستند که باعث افتخار است.

وزیر نیرو با بیان این‌که در برنامه ابتدایی دولت هدف گذاری شده بود که در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال به ظرفیت شبکه اضافه شود که تا امروز با تحقق ۱۶۳ درصدی برنامه ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب به ظرفیت پروژه‌های آبرسانی شهری و تصفیه آب به شهری در قالب ۵۶ طرح افزوده شده است.

بهره‌برداری از ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب

وی با تاکید بر این‌که قرار شد در طرح‌های سدسازی نیز ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ میلیارد مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد که تا به امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است، گفت: امیدواریم تا پایان دولت بتواند این برنامه‌ها را به اتمام برساند.

محرابیان با اشاره به برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه آبرسانی روستایی گفت: هدف گذاری شده تا میزان برخورداری از آب لوله‌کشی شرب و بهداشتی در جمعیت روستایی به عدد ۹۰ درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق ۶۰ درصدی به ۸۶.۸۱ درصد رسیده است.

به گفته وزیر نیرو با به کارگیری از توان مجمع خیرین توانستیم طرح‌های آبرسانی روستایی را سرعت بخشیم و امیدواریم تا پایان دولت بخش اعظمی از این پروژه محقق شود.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته در حوزه تامین برق نیز اظهار کرد: برای برنامه احداث ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه اقدامات خوبی صورت گرفت، به طوری که بیش از ۸۰۰۰ مگاوات محقق شده و این میزان به شبکه سنکرون شده که امیدواریم تا پایان دولت از عدد ۱۰ هزار مگاوات عبور کنیم.

محرابیان ادامه داد: ۱۰ هزار مگاوات دوم و سوم نیز مربوط به نیروگاه‌ها و بخش تجدیدپذیر می‌شود که در بخش صنایع تا امروز ۶۴۰۰ مگاوات آغاز شده که چهار واحد آن به بهره‌برداری رسیده است که دو واحد به سمنان، یک واحد در فولاد مبارکه و یک واحد در نیروگاه المهدی است.

آغاز احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

وزیر نیرو با اشاره به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر گفت: نیازمند یک جراحی اقتصادی بودیم تا احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌ تجدیدپذیر را بدون یارانه دولتی اقتصادی کنیم که این جراحی به خوبی انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هستیم و به زودی یک ساختگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برای سرمایه‌ گذاری ارائه خواهد شد.

محرابیان با بیان این‌که در مناقصه ۴۵۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر جمعی از سرمایه گذاران کشور حضور داشتند که در این بین پنج سرمایه گذار مناقصه را برنده شدند اظهار کرد: ظرفیت بالایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داریم که باید برای رفع ناترازی برق در کشور و حفظ محیط زیست از این پتانسیل بهره بیشتری ببریم.

وی با بیان این‌که نباید مصرف آب و برق توسط مشترکان پرمصرف فشار روی مشترکان دیگر بگذارد، گفت: برداشت یارانه آب و برق برای مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگو به صورت مرحله‌ای در حال اجرا است و در دو سال اخیر در همین مسیر حرکت کرده‌ایم.

در دولت دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که برای رفع ناترازی انرژی هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو برنامه‌هایی را در دستور کار دارند که به زودی درخواست‌های پشتیبانی از سایر بخش‌های دولتی را برای رفع ناترازی‌ها به هیات دولت ارائه می‌کنیم، اظهار کرد: در بخش ناترازی برق، برنامه ما همان برنامه‌هایی است که ارائه کرده بودیم و با اقداماتی که صورت می‌گیرد این ناترازی را از بین خواهیم برد.

محرابیان با بیان این‌که در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد به ظرفیت تولید برق کشور در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد، گفت: یک طرح تحقیق و تفحص و فنی توسط مجلس شورای اسلامی برای بررسی کاهش محسوس این رقم ایجاد شد.

باید به فکر ایستگاه‌های شارژ و ذخیره‌سازی باشیم

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین برق خودروهای برقی گفت: بیش از ۹۰ درصد آلودگی‌ها و مشکلاتی که در محیط زیست وجود دارد، ناشی از حرکت خودروها و استفاده از خودروهای فرسوده است هرچند که در گذشته قوانینی برای حل این مشکلات ایجاد شد اما آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که خودروهای برقی بخشی از مشکلات محیط زیست را برطرف خواهد کرد، اظهار کرد: در حد امکانات خودمان در این زمینه حرکت خواهیم کرد و امیدواریم طرح جامع برای ایستگاه‌های شارژ داشته باشیم.

به گفته محرابیان طبیعتا در حد خودروهای موجود مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت اما در مسیر توسعه باید به فکر ایستگاه‌های شارژ و ذخیره سازی باشیم.

ادامه پژوهش و اکتشاف در آب‌های ژرف

وی با اشاره به رویکرد وزارت نیرو به برداشت از آب‌های ژرف تصریح کرد: آب ژرف یک منبع بسیار ارزشمند است که باید برای برداشت آن برنامه ‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. در سال‌های گذشته در بخش پژوهش کارهایی صورت گرفت که نتایج خوبی را به همراه داشت آنچه که امروز باید در دستور کار قرار گیرد، تعریف و اجرای پروژه‌ای است که در مراحل اجرایی اطمینان‌بخش باشد.

وزیر نیرو اضافه کرد: به این منظور تعدادی پروژه در منطقه سیستان و بلوچستان تعریف شده که برخی از آنها اجرایی و برخی از آنها در مرحله پژوهش و تحقیق است.

به گفته محرابیان زمانی که آب ژرف را بهره‌برداری می‌کنیم، باید به چند عامل گرما، فشار و میزان شوری توجه شود چرا که این آب در فرآیند شیرین‌سازی قرار می‌گیرد و این سه پارامتر می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر کار تحقیق و پژوهش و اکتشاف در آب‌های ژرف ادامه دارد، تصریح کرد: در کنار این مساله پروژه‌ای که جنبه بهره‌برداری و تحقیق داشته باشد را نیز در دست اجرا داریم.

در صورت عدم تامین حق‌آبه هیرمند از ابزارهای حقوق بین‌الملل استفاده می‌کنیم

وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت تخصیص حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: معاهده سال ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، این مطالبه قانونی و حق مردم کشور است؛ به همین دلیل این موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم. اخیرا نیز در سفری که مقامات طالبان به ایران داشتند، این مساله را مطالبه کردیم و آنها قول‌هایی را برای تامین آب دادند.

محرابیان افزود: طرف افغان اعلام کرد که به محض تامین این اتفاق خواهد افتاد البته بهانه‌هایی را مبنی بر کم‌بارشی مطرح کردند که امیدواریم با بارش‌های اخیر این حق اعمال شود، در غیر این صورت از ابزارهای قانونی که در حقوق بین‌الملل به آن اشاره شده استفاده خواهیم کرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که مقرر شده است ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال تامین آب اصفهان از دریا صورت بگیرد، تصریح کرد: فاز اول برای تامین ۷۰ میلیون مترمکعب به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=228033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰