تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
3
نایب رئیس شورای زعفران:

ماهیانه حداقل ۱۰ تن زعفران از کشور قاچاق می شود

  • کد خبر : 226199
  • 27 دی 1402 - 13:13
ماهیانه حداقل ۱۰ تن زعفران از کشور قاچاق می شود
نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: «با وضعیت کنونی متاسفانه حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.»

جمهوریت-نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: «با وضعیت کنونی متاسفانه حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.»

شهرآرانیوز نوشت: «تعرفه نیم‌درصدی آب مجازی بر صادرات زعفران در کنار تعهد ارزی صادرکننده برای این محصول در سال‌های گذشته منجر به افزایش قاچاق زعفران از مبادی غیرقانونی بود. روز گذشته معاون اول رئیس جمهور، در بخشنامه‌ای حذف عوارض صادراتی زعفران را ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است؛ هیئت وزیران در جلسه ۲۰ دی ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: ردیف ۳۰ جدول مندرج در تصویب‌نامه شماره ۵۱۵۹۷ ت ۶۱۳۶۵ ه مورخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ (زعفران) حذف شد.

طی سال‌های گذشته زعفران به دلایل مختلف و موانع صادراتی کاهش قابل توجهی در صادرات داشته است، این در حالی‌است که صادرات به کشور‌های همسایه بر اساس آمار غیررسمی افزایش داشته است که نشانگر عرضه طلای سرخ به بازار‌های جهانی از مسیر‌های غیرقانونی بوده است.

امیدواریم ارز حاصل از فروش و صادرات زعفران به صورت توافقی هم اتفاق بیفتد

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به حذف تعرفه نیم‌درصدی صادرات زعفران که اقدام بسیار خوبی از سوی دولت بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه تلاش‌های دو ساله شورای ملی زعفران بر حذف تعرفه نیم‌درصدی صادرات این محصول به نتیجه رسید و این تعرفه از صادرات زعفران حذف شد. این نوید خوبی است که امیدواریم ارز حاصل از فروش و صادرات زعفران به صورت توافقی هم اتفاق بیفتد و در دستورکار دولت قرار بگیرد تا موانع بر صادرات زعفران یکی پس ازدیگری حذف شود.

به گفته غلامرضا میری، معمولا برای هر کیلو زعفران حداقل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان بابت نیم‌درصد عوارض صادراتی دریافت می‌شد که با حذف این تعرفه این میزان از بهای تمام شده زعفران صادراتی کاسته شده است. گفتنی است این عوارضی که تاکنون دریافت می‌شد هیچ نقش موثری در راستای توسعه صنعت زعفران نداشت و به عنوان بودجه به خزانه دولت منتقل می‌شد و هیچ منفعتی برای صادرکننده و کشاورز به همراه نداشت.

او افزود: تعرفه نیم‌درصدی بر صادرات، یکی از موانع صادرات زعفران که منجر به افزایش قاچاق زعفران می‌شد، خوشبختانه حذف شد. اگرچه این موضوع نقش کوچکی در کاهش قاچاق زعفران داشته است اما بازهم اقدام بسیار خوبی درراستای تشویق صادرکننده به صادرات زعفران است.

ماهانه ۱۰ تن طلای سرخ از کشور قاچاق می‌شود

او اذعان داشت: با وضعیت کنونی متاسفانه حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، به طورمثال در همین دو ماه اخیر در مقایسه با ماه آبان و آذر سال گذشته، در هر کدام از این ماه‌ها هشت تن کاهش صادرات زعفران داشته‌ایم. این در حالی است که صادرات زعفران در کشور‌ها رشد داشته است و این نشان می‌دهد که دلیل قاچاق این محصول در کشور ما موانع صادراتی است. امیدواریم فروش ارز به صورت توافقی هم در دستورکار دولت قرار گیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تاکید کرد: دولت باید صادرکننده را موظف کند که به میزان زعفرانی که می‌خواهد صادر کند، ارز به کشور وارد کند و صادرکننده هم متعهد می‌شود ارز را برگرداند که اگر تبعیت نکرد دولت جریمه‌هایی را درنظر بگیرد البته که تا الان هم هرچه زعفران از مبادی قانونی از کشور خارج شده ارز آن به کشور برگشته است.

وی افزود: خواسته صادرکننده این است که ارز حاصل از صادرات با قیمت توافقی به فروش برسد تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند. مسلما زعفران جایگاه ویژه‌ای در سال‌های گذشته در دنیا پیدا کرده است، ولی متاسفانه زعفران‌هایی که به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود باکیفیت نیست و این وجهه زعفران کشور را در بازار‌های جهانی به مرور خدشه‌دار می‌کند.

وی ادامه داد: در همین وضع موجود قیمت زعفران در بازار‌های جهانی با زعفرانی که از کشاورز خریداری می‌شود حدود ۳۰ درصد فرق دارد و کمتر است و دلیلش این است که زعفران‌هایی که به کشور‌های هدف عرضه می‌شود زعفران‌هایی با کیفیت پایین و تقلبی است. در واقع دلال و قاچاقچی توان رقابت را از صادرکننده گرفته است و مشتری که شناختی از این بازار ندارد تصورش بر این است که ما زعفران را گران به فروش می‌رسانیم. این موضوع اکنون به یک معضل برای صادرکننده تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم همان‌طور که در بحث حذف تعرفه صادراتی از صادرکننده حمایت کردند درراستای گسترش صادرات، به فروش ارز حاصل از صادرات که به صورت توافقی در بازار انجام شود اقدام کنند.»

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=226199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰