تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
2

اولین جلسه دادگاه پرونده مرحوم داریوش مهرجویی

  • کد خبر : 224468
  • 12 دی 1402 - 17:38
اولین جلسه دادگاه پرونده مرحوم داریوش مهرجویی
سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اینکه نخستین جلسه دادگاه پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش ۱۹ دی برگزار می‌شود، گفت: اکنون پرونده با تکمیل تحقیقات و دریافت آخرین دفاع و صدور قرار تأمین با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و در دادگاه کیفری یک استان البرز قرار دارد.

جمهوریت-سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اینکه نخستین جلسه دادگاه پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش ۱۹ دی برگزار می‌شود، گفت: اکنون پرونده با تکمیل تحقیقات و دریافت آخرین دفاع و صدور قرار تأمین با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و در دادگاه کیفری یک استان البرز قرار دارد.

مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در چهل و یکمین نشست خبری فرارسیدن خجسته سالروز مادر امت و امامت حضرت صدیقه طاهره (س) را به ملت شریف به‌ویژه مادران و بانوان ایران اسلامی تبریک گفت و اظهار داشت: پیامبر عظیم الشان اسلام جایگاه عالیقدر دخت مکرم خود را بارها در مسیر حرکت عالم اسلام تبیین فرمودند و این روز فرصت مغتنمی برای قدردانی از مادران و بانوان است تا از آنان که نسل‌ها را پرورش می‌دهند قدردانی کنیم.

ستایشی با اشاره به سالروز ولادت حضرت امام خمینی (ره )، افزود: تقارن این روز و میلاد احیاگر اسلام ناب در قرن حاضر و پرچمدار مظهر اعتماد به حاکمیت اسلامی و اراده الهی را نیز گرامی می‌ داریم.

سخنگوی قوه قضاییه به چهارمین سالگرد اسطوره مقاومت و سازش‌ناپذیری با رژیم صهیونسیتی سردار دلها؛ حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: گرچه فقدان وجود مادی همچنان سخت و سنگین است اما همچنان با تلاش سردار دلها و سایر نیروهای مقاومت، اکنون الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر تعدی به کیان اسلامی نهادینه شده و به رشد و بالندگی رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: دشمن گمان می‌کرد با از میان برداشتن سردار دل‌ها مقاومت نیز تضعیف خواهد شد حال آنکه با گذشت چهار سال از عروج ملکوتی آن شهید عالی‌مقام جنبش مقاومت همچنان تا اضمحلال کامل صهیونیسم از جوشش و خروش نمی‌ایستد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اجرای حکم اعدام چهار نفر از اعضای باند جاسوسی گفت: جمعه گذشته – ۸ دی – چهار سرکرده تروریست وابسته به رژیم پلید صهیونیستی که از مدت‌ها پیش گرفتار شده بودند با طی مراحل کامل قضایی و با صدور حکم اعدام به دار مجازات آویخته شدند و این حکم پس از طی همه تشریفات قانونی با دقت و نگرش حقوقی و قضایی به مرحله اجرا درآمد.

پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت اعلام کرده است که در موضوع پرونده چای دبش ۶۰ مدیر متخلف را برکنار کرده است؛ از این تعداد چند نفر به قوه قضاییه معرفی شدند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: آنچه نسبت به پرونده موسوم به چای دبش باید گفت این است که پرونده فعلا در مرحله تحقیقات مقدماتی است و براساس آنچه مطلع شدم، بازپرس از مبادی ذیربط برای استعلام اقدام کرده است و از پاسخ استعلامات اطلاعاتی ندارم.

ستایشی افزود: پاسخ استعلام‌ها پس از بررسی‌ها در حدود مقررات اطلاع رسانی خواهد شد.

پاسخ سخنگوی قوه قضاییه درباره قطعی تلفن‌های زندان بانوان اوین

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره قطعی تلفن‌های زندان اوین در بند بانوان از چهارشنبه تا جمعه گفت: انتظام امور کیفری بر عهده همان سازمان است و اینگونه مقرر شده و فعلا اینگونه است اما این موضوع را منعکس می‌کنیم.

 

۱۹ دی؛ نخستین جلسه دادگاه پرونده داریوش مهرجویی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش گفت: اکنون پرونده با تکمیل تحقیقات و دریافت آخرین دفاع و صدور قرار تأمین با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است.

ستایشی یادآور شد: پیرو تاکید و دستور رئیس قوه قضاییه این پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مولفه‌های دقت و صحت انجام شود و اکنون در کمتر از دو ماه کیفرخواست پرونده صادر شده است.

وی افزود: اکنون پرونده در دادگاه کیفری یک استان البرز قرار دارد و اولین جلسه رسیدگی به این پرونده روز ۱۹ دی ماه جاری برگزار می شود و پس از آن در حدود مقررات اطلاع رسانی خواهد شد.

 

تتلو چند پرونده قضایی دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو گفت: فرد مورد نظر چند پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطمح (مدنظر) رسیدگی دارد و یک پرونده اکنون در ناحیه ۳۳ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی است و قرار بازداشت موقت صادر و وی اکنون در زندان به سر می‌برد.

ستایشی با بیان اینکه در یکی دیگر از پرونده‌ها کیفرخواست صادر شده است، توضیح داد: بعد از بازگشت وی به کشور، بازپرس در موقعیت او حاضر شده و پرونده با کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است؛ پرونده در این موضوع هم متضمن قرار بازداشت موقت است.

وی اضافه کرد: برای نامبرده در دو پرونده دیگر هم رأی غیابی صادر شده است و چنانچه اعتراضی از سوی وی صورت گیرد، رسیدگی خواهد شد.

بررسی حکم اعدام عامل حادثه تروریستی دوم شاهچراغ در دیوان عالی کشور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی پیرو دستگیری حدود ۲۰۰ نفر که قصد اقدامات خرابکارانه در اربعین را داشتند، گفت: همه این موارد در قالب یک پرونده واحد نیست بلکه پرونده‌های مختلفی در استان‌های مختلف رسیدگی شده است.

ستایشی با اشاره به دومین حادثه تروریستی در تابستان سال جاری در حرم مطهر شاهچراغ یادآور شد: ۶۵ نفر از عناصر آگاه و ناآگاه در این حادثه تروریستی دستگیر شدند و عنصر اصلی به اتهام محاربه که منجر به شهادت دو تن و مجروح شدن ۱۱ نفر دیگر همچنین ایجاد رعب و وحشت شده بود، به اعدام محکوم و پس از آن پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد.

وی افزود: دو نفر دیگر هم که در این پرونده به اتهام اجتماع و تبانی نقش داشتند، هر کدام به پنج سال حبس و اخراج و طرد از کشور محکوم شدند و پرونده سایرین نیز رسیدگی شد.

وی تصریح کرد: این نظارت‌ها مستمر است و رسیدگی‌های شرعی و قانونی با قاطعیت ادامه دارد.

پرونده حمید نوری نزد هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده است

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه برای پیگیری پرونده حمید نوری در دادگاه‌های بین الملل گفت: استفاده ابزاری از حقوق و قضاوت برای ذبح حقوق و مخدوش سازی جایگاه رفیع، ظلم به آن است. در قلب تروریسم حقوقی و قضایی از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد که این موضوع، مطرح شده است. آن‌ها تحت تاثیر گروهک‌های منفور، بی خانمان و جنایتکار و خائن به ملت ایران و با هدایت سرویس منحوس صهیونیستی دنبال شده وگرنه آنچه روشن است حکم آقای نوری در یک سیستم قضایی سالم و آزاد خروجی‌ جز برائت برای وی نداشت.

وی افزود: در کشوری که هم اکنون به محل تاخت و تاز منافقان تبدیل شده است، چیز دیگری انتظار نمی‌رود. سیستم قضایی و دولت سوئد باید بدانند منافقان همان برنامه‌ای که نسبت به عراق و آلبانی داشتند را باید انتظار بکشید. اگر دغدغه مردم خود را دارند باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: پرونده حمید نوری نزد هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده است، آنچه مطرح است اقدامات دادگاه سوئد است که برخلاف، اصول بنیادین حقوق بین المللی و منشور ملل متحد است. این نکات را به سیستم قضایی سوئد متذکر شده و هم اکنون نیز تذکر می‌دهم که حکم آن‌ها خلاف برابری حاکمیت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، حتی برخلاف موازین دادرسی منصفانه صورت گرفته است. یک نکته از دادرسی منصفانه را عرض می‌کنم از کلیه شهود مطرح شده از سوی منافقان، کسانی که پرونده را به وجود آورده، از شهادت همه این‌ افراد علیه آقای نوری استفاده شده است، اما وقتی نوری به عنوان یک شهروند به این کشور رفته او را گروگان گرفته است و وقتی آقای نوری خواسته شهودی را معرفی کند از او نپذیرفتند و حتی این شهود را تهدید کرده اند.

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی کشور از ابتدا، این اقدام را متخلفانه و غیر قانونی و حتی مجرمانه می‌داند و بر مبنای تکلیف خود و انجام وظیفه به حمایت از شهروندان اعم از اینکه قربانی جرم در ایران و یا خارج از کشور باشند، در چارچوب قانون هر اقدامی را لازم باشد انجام داده و می‌دهد، دولت سوئد نباید سازوکارهای قضایی و حقوقی را در جهت تقویت تروریسم بکار گیرد.

ارائه خدمات قضایی به ایرانیان خارج از کشور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و نوین است و همواره این مهم مورد تاکید واقع شده است.

ستایشی گفت: افتخار داریم بر اساس گزارش‌ها اعلام کنیم، قوه قضاییه در زمینه فناوری‌های نوین قدم‌های خوب و موفقی برداشته است. اگرچه که کافی نیست و باید قدم‌های بهتر، قوی تری و برنامه‌ای برداشته شود.

وی گفت: اکنون با تمهیداتی این امکان فراهم شده است که دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور با همکاری دو پیام رسان گپ و آی گپ و در آینده سایر پیام رسان‌ها انجام شود. سابق بر این دسترسی به خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور محدود بود که با همکاری معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت ارتباطات این اقدام انجام شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اکنون ایرانیان خارج از کشور و خارجیان داخل کشور می‌توانند با داشتن حساب کاربری در یکی از پیام رسان‌های داخلی (گپ و آی گپ) شناسه قضایی ثنا را به صورت غیر حضوری و برخط دریافت کنند که از این طریق امکان دسترسی به پنجره واحد خدمات الکترونیک برای این افراد همچون ابلاغ الکترونیک، اطلاع رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات فراهم خواهد شد، که این اولین و آخرین حمایت قوه قضاییه از پیام رسان‌های داخلی نبوده است و این مسیر از سال گذشته آغاز و سبد خدمات الکترونیک قضایی در سکوهای ایرانی هر روز بیشتر از گذشته تکمیل خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخواست اعاده دادرسی هادی رضوی متهمان بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود در سال ۱۴۰۰ پذیرفته و پرونده مجددا رسیدگی و آزاد شدند در حال حاضر این پرونده در چه وضعیتی قرار داد، اظهار کرد: اعاده دادرسی موضوع مقررات مواد ۴۷۴ و ۴۷۷ از باب خلاف شرع بین و همچنین اعمال مقررات ماده ۴۷۸ است؛ بنابراین حق قانونی بوده که به موجب قانون برای افراد تعیین شده و از این ظرفیت استفاده کردند.

وی افزود: اعلام شد که این شخص تقاضای اعاده دادرسی کرده است بنابراین پرونده در این رابطه به دیوان عالی کشور ارسال و تصمیم قانونی لازم اتخاذ شد. پرونده به شعبه دوم رسیدگی به جرایم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد و در نهایت اعاده دادرسی هادی رضوی رد و دادنامه اولیه مورد تایید واقع شد.

ستایشی بیان کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که کسب کرده‌ام طبق نظر پزشکی قانونی به دلیل عمل جراحی و وضعیت جسمانی که این شخص دارد پس از بهبودی برای اجرای حکم و تحمل کیفر به زندان باز می‌گردد.

 

تدوین سند دیپلماسی از اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود

وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضایی و حقوقی تعریف شده و نسل به این مهم جز اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود.

ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشورهای مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تاثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشورها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضایی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشورهای دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشورها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضایی در دستور کار قوه قضاییه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=224468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰