تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
2

درگیری مستقیم بین آمریکا و انصارالله یمن آغاز شد

  • کد خبر : 224206
  • 10 دی 1402 - 18:10
درگیری مستقیم بین آمریکا و انصارالله یمن آغاز شد
سنتکام: بالگردهای آمریکایی روز یکشنبه (امروز) 3 قایق یمنی را هنگام تلاش برای حمله به کشتی کانتینری مرسک هانگژو در دریای سرخ هدف قرار داده و با خدمه غرق کردند و قایق چهارم یمنی ها از منطقه گریخت.
جمهوریت-سنتکام: بالگردهای آمریکایی روز یکشنبه (امروز) ۳ قایق یمنی را هنگام تلاش برای حمله به کشتی کانتینری مرسک هانگژو در دریای سرخ هدف قرار داده و با خدمه غرق کردند و قایق چهارم یمنی ها از منطقه گریخت.

ارتش آمریکا اعلام کرد در ماموریت گشت زنی خود در دریای سرخ، ۳ قایق یمنی را که در حال حمله به یک کشتی کانتینری بودند را غرق کرده است.

این نخستین حمله مستقیم نیروی دریایی آمریکا به نیروهای یمنی در دریای سرخ است که می تواند با پاسخ متقابل یمنی ها، تنش در این آبراه دریایی را افزایش دهد.

آمریکا مدعی است برای مقابله با تهدید فعالیت های انصارالله یمن علیه “کشتیرانی تجاری بین المللی” ائتلافی متشکل از ۲۰ کشور را تشکیل داده است.

انصارالله یمن نیز می گوید تنها به کشتی های اسراییلی و یا کشتی های عازم بنادر اسراییل ابتدا برای تغییر مسیر هشدار داده و در صورت بی توجهی آنها را مورد هدف قرار می دهد و با دیگر کشتی های عبوری از خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ کاری ندارد.

اما فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد بالگردهای دو ناو جنگی آمریکا – یو اس اس آیزنهاور و یو اس اس گراویلی – صبح روز یکشنبه در حالی که به تماس کمک اضطراری SOS کشتی شرکت “مرسک” با پرچم سنگاپور، پاسخ می دادند، به سمت “قایق های کوچک حوثی های یمن” شلیک کردند.

 

طبق ادعای سنتکام، بالگردهای آمریکایی ۳ قایق یمنی مهاجم را غرق کردند و تعدادی از خدمه آنها نیز کشته شدند و قایق چهارم توانست بگریزد.

انصارالله یمن روز جمعه گذشته هشدار داده در صورتی که مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار گیرد، به طور مستقیم ناوگان آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهد داد.

سنتکام در بیانیه ای که از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی “ایکس” (توییتر سابق) منتشر کرده، مدعی شده: پس از آن که قایق های حوثی ها که به فاصله ۲۰ متری کشتی کانتینری مرسک هانگژو نزدیک شدند و همچنین سعی کردند سوار کشتی شوند، مورد شلیک مستقیم بالگردهای آمریکایی قرار گرفتند.

در بیانیه سنتکام آمده که با پاسخ بالگردهای آمریکایی،” قایق های حوثی” نیز به سمت آنها شلیک کردند و آنها را وادار به شلیک متقابل کردند.
طبق اعلام رسانه های جریان اصلی در غرب، این دومین حمله ادعایی نیروهای یمنی به کشتی های شرکت “مرسک هانگژو” در کمتر از ۲۴ ساعت بوده است.

اواخر شنبه شب، مرکز سنتکام اعلام کرد که دو موشک بالستیک شلیک شده توسط یمنی ها را در پاسخ به حمله موشکی جداگانه به مرسک هانگژو سرنگون کرده است.

در پی این حملات، شرکت کشتیرانی مرسک که هفته گذشته از آغاز دوباره عبور کشتی های خود از منطقه دریای سرخ خبر داده بود، از تعلیق ۴۸ ساعته عبور کشتی های تجاری خود از دریای سرخ خبر داده است.

انصارالله یمن بر خلاف ادعاهای آمریکا و رسانه های جریان اصلی در غرب، روزانه شاهد عبور صدها کشتی کانتینری و تجاری به مقاصد مختلف از دریای سرخ است و تنها اعلام کرده مادامی که رژیم تل آویو غزه را در محاصره همه جانبه نگه داشته و مانع ورود آب ، غذا ، دارو و سوخت به نوار غزه می شود، به کشتی های اسراییلی و یا عازم به اسراییل اجازه عبور از دریای سرخ را نخواهد داد و این حملات تا زمان رفع محاصره از نوار غزه ادامه خواهد

یافت.

بیشتر بخوانید:

 

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=224206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰