تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
3

مدیرکل آژانس: هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای بیانیه مشترک با تهران رخ نداده

  • کد خبر : 220436
  • 01 آذر 1402 - 17:55
مدیرکل آژانس: هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای بیانیه مشترک با تهران رخ نداده
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه امروزش در نشست شورای حکام اعلام کرد که انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان ادامه دارد و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ایران خلاف روحیه همکاری توافق‌شده در بیانیه مشترک تهران و آژانس در ماه‌های اخیر است

جمهوریت-مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه امروزش در نشست شورای حکام اعلام کرد که انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان ادامه دارد و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ایران خلاف روحیه همکاری توافق‌شده در بیانیه مشترک تهران و آژانس در ماه‌های اخیر است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس  بین‌المللی انرژی اتمی امروز در بخشی از بیانیه آغازین خود در جلسه شورای حکام آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران گفت: انباشت اورانیوم غنی‌شده توسط ایران تا ۵ درصد، تا ۲۰ درصد و تا ۶۰ درصد، اورانیوم با خلوص بالا، همگی از زمان دیدارمان در سپتامبر افزایش یافته است و افزایش انباشت اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی با همان سرعتی که در جلسه پیشین شورای حکام گزارش کرده بودم، انجام می‌شود.

گروسی در ادامه گفت: متاسفانه هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای بیانیه مشترک امضاشده با تهران در ۴ مارس انجام نشده است.

مدیرکل آژانس اشاره کرد: ایران همچنین هنوز توضیحات موثق فنی درباره وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد را ارائه نکرده و به آژانس اطلاعات لازم را درباره محل‌(محل‌های) مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده نداده است. افزون بر این، هنوز مسئله ناهم‌خوانی در ارزیابی توازن مواد هسته‌ای را در تاسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان و اجرای کد اصلاحی ۳.۱ را که یک از وظایف قانونی آن است را برطرف نکرده است.

گروسی ادامه داد: مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران نسبت به توافق جامع پادمانی است و باید حل شوند تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند اطمینان بدهد برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، صلح‌آمیز است.

او بیان کرد: افزون بر این، من، جدا، درباره اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ نگرانم که با وقفه روبه‌رو شده است. مسیر پیشرفت باید شامل اجرای صادقانه و توام با همکاری تعهداتی باشد که بر سر آن توافق کرده‌ایم.

گروسی درباره لغو انتصاب بازرسان آژانس در ایران که در پاسخ به اقدامات سیاسی غرب علیه ایران انجام شد، گفت: من همچنان برکناری ‌یک‌باره چندین بازرس خبره آژانس از سوی ایران را محکوم می‌کنم. موضع ایران بی‌سابقه و مغایر با همکاری لازم و مورد انتظار برای تسهیل اجرای موثر تعهدات پادمانی آن و روحیه همکاری توافق شده در بیانیه مشترک ۴ مارس است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=220436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰