تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1
نماینده مجلس پس از سفر به کابل:

طالبان از لحاظ فرهنگی تحول زیادی داشته

  • کد خبر : 208401
  • 08 شهریور 1402 - 14:09
طالبان از لحاظ فرهنگی تحول زیادی داشته
اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به افغانستان سفر کردند که درباره جزئیات این سفر با یکی از این نمایندگان گفتگو کردیم.

جمهوریت-نبویان درباره مباحث مطروحه پیرامون حقابه از هیرمند، اظهار داشت: اخیراً جمعی از مسئولان ما برای بازدید به آن منطقه رفتند و ملاحظه کردند که آب زیادی در آنجا وجود ندارد که به مرزهای ایران برسد. سد کجکی افغانستان ۷۰۰ کیلومتر با مرز ما فاصله دارد و چون در این فاصله خشکسالی وجود دارد، آبی باقی نمی‌ماند که به مرزهای ایران برسد.

به گزارش مهر،با وجود این، مسئولان افغانستان گفتند که از طرف رهبر طالبان به ما دستور داده شده این موضوع را بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود.

اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به افغانستان سفر کردند که درباره جزئیات این سفر با یکی از این نمایندگان گفتگو کردیم.

حجت الاسلام سید محمود نبویان با اشاره به سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، گفت: بنده، جواد کریمی قدوسی، ابراهیم رضایی، مصطفی طاهری و علیرضا عباسی نمایندگان تهران، مشهد، دشتستان، زنجان و کرج در سفر دو روزه به کابل به صورت جداگانه با محمد عبدالکبیر معاون رئیس الوزرای افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، قلندر عباد سرپرست وزارت بهداشت، نورجلال جلالی معاون وزارت امور داخله افغانستان و نیز تعدادی از مقامات امنیتی و اقتصادی این کشور دیدار و گفتگو کردیم.

امنیت افغانستان برای ما اهمیت زیادی دارد

وی بیان کرد: ما با کشور افغانستان اشتراکات زیادی به ویژه از لحاظ فرهنگی داریم و امنیت افغانستان برای ما اهمیت زیادی دارد. اگر افغانستان به لحاظ اقتصادی رشد کند، اتفاق خوبی است چرا که حدود ۶ میلیون نفر تبعه افغانستانی در ایران هستند و زمانی که کشورشان به لحاظ اقتصادی رشد کند، انگیزه برای آنان ایجاد می‌شود تا به کشور خودشان بازگردند. به طور کلی امنیت و رشد اقتصادی کشورهای همسایه روی یکدیگر اثر دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درباره طالبان که امروز حاکم بر افغانستان است، تصور برخی از افراد آن است که این افراد تروریست هستند که این تصور خلاف واقع است.

امروز به لحاظ فرهنگی تحولات زیادی در طالبان ایجاد شده است، به گونه‌ای که آنان از ما تقاضا کردند که می‌خواهیم از کتب شهید مطهری استفاده کنیم و چگونه می‌توانیم به این کتب دسترسی پیدا کرده و آن را به زبان پشتو ترجمه کنیم تا مورد مطالعه قرار دهیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در دیدار هیئت پارلمانی ایران و مقامات افغانستان، گفت: مبارزه با تروریسم یکی از مباحث مهم و محوری در گفتگوهای ما بود. طالبان از گروه تروریستی داعش تحت عنوان خوارج یاد می‌کند و به شدت با داعش مخالف هستند و تاکیدشان برخورد جدی با داعشی‌ها و سلفی‌هاست.

در زمان اشرف غنی و به دستور آمریکا، داعش گروه‌های مختلفی را در مرز ایران و افغانستان برای ایجاد ناامنی مستقر کرده بود، اما طالبان گروه داعش در مرز ایران را تارومار کرد.

نبویان ادامه داد: بنده با معاون وزیر اطلاعات (استخبارات) افغانستان جلسه داشتم که نکات مهمی را مطرح کرد. برای مثال گفت که در چند عملیات اخیری که داشتند، حدود ۱۰۰ داعشی را به هلاکت رساندند و اعلام کرد تعداد انبوهی از زندانیان افغانستان، داعشی هستند.

ایران و افغانستان تبادلات اطلاعاتی زیادی با هم درباره تحرکات تروریست‌ها به ویژه در مرزها می‌کنند و قرار بود داعش علاوه بر شاهچراغ، اقدام تروریستی دیگری را در مشهد مقدس انجام دهد که با تبادل اطلاعاتی که بین ما و مقامات افغانستان انجام شد، توانستیم نقشه دشمن را خنثی کنیم.

تأمین امنیت در برابر ترویست‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد و یکی از محورهای اصلی گفتگوی ما با مقامات افغانستان در این زمینه بود.

وی اظهار داشت: حفظ و تأمین امنیت شیعیان و آزادی آنان در انجام مناسک مذهبی هم یکی دیگر از محورهای گفتگوی ما بود. ما در این سفر با چند تن از علمای شیعه و سران شیعه افغانستان دیدار و گفتگو کردیم و تاکیدشان بر این بود که قبل از استقرار طالبان بر افغانستان، بسیاری از مراسم شیعیان توسط داعش به خاک و خون کشیده می‌شد اما در این مدت تا حد قابل قبولی امنیت شیعیان افغانستان تأمین شده است. شیعیان امسال آزادانه مراسم عید غدیر را در افغانستان برگزار کردند، همچنین امنیت خوبی برای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم در این کشور تأمین شده بود.

افغانستان مسیر خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان هم یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که مورد تاکید طرفین قرار گرفت. افغانستان مسیر خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست و می‌توانیم کالاها و محصولاتی را که می‌خواهیم، وارد کنیم.

نبویان با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر هم یکی دیگر از مسائل مورد تاکید در گفتگوی ما با مقامات افغانستان بود، اظهار داشت: در زمان استقرار اشرف غنی بر افغانستان کشت خشخاش افزایش زیادی یافته بود و نسبت به قبل چند برابر شده بود، اما طالبان جلوی این کار را گرفت و حدود ۹۵ درصد با کشت خشخاش مبارزه شده و کشت پنبه و مواردی از این دست جایگزین کشت خشخاش شده است. مقابله با کشت خشخاش برای ما اهمیت زیادی دارد.

سطح تبادلات ایران و افغانستان در حوزه کشاورزی ارتقا می‌یابد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش کشاورزی هم مباحثی مطرح شد؛ آنان میزان کشت پنبه را افزایش دادند و ما هم به پنبه احتیاج داریم و زمانی که افغانستان در نزدیکی ماست، نباید پنبه مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین کنیم.

ما با وزیر کشاورزی افغانستان صحبت کردیم و آنان اعلام آمادگی کردند که سطح تبادلات تجاری ایران و افغانستان در حوزه صنعت و محصولات کشاورزی ارتقا یابد. علاوه بر این، یکی از موضوعاتی که می‌تواند موجب احیای نسبی و مدیریت منابع آبی شود، موضوع کشت فراسرزمینی است و افغانستان برای کشت فراسرزمینی ایران بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: در حوزه معدن هم باید سطح تعامل ایران و افغانستان ارتقا پیدا کند. ما باید به سمت تولید خودروهای برقی در کشور برویم که لیتیوم در صنعت باتری خودروهای برقی اهمیت زیادی دارد و افغانستان یکی از معادن مهم لیتیوم در جهان است.

ما با وزیر صنعت و تجارت افغانستان صحبت کردیم و آنان اعلام آمادگی کردند حاضرند این همکاری را با ایران داشته باشند. ما به سنگ معدن هم احتیاج زیادی داریم که افغانستان ظرفیت خوبی از این لحاظ دارد و به جای آنکه سنگ معدن از کشورهای دوردست وارد کنیم که هزینه حمل و نقل آن هم زیاد است، بهتر است از افغانستان وارد کنیم.

نبویان تاکید کرد: مقامات افغانستان اعلام آمادگی کردند که قراردادهای مشترک تجاری و صنعتی بین ایران و افغانستان منعقد شود. چین و ژاپن و کشورهای دیگر قراردادهایی را با افغانستان منعقد کردند، در حالی که ما باید زودتر از آنان این کار را انجام می‌دادیم و باید به ظرفیت‌های کشورهای مجاور خود مانند افغانستان توجه داشته باشیم.

آمریکا در افغانستان سفارت ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران و افغانستان دشمن مشترک دارند و آن آمریکا و رژیم صهیونیستی است. حکومت و مردم افغانستان، آمریکا را از کشور خود اخراج کردند و به شدت با رژیم صهیونیستی دشمن هستند. آمریکا الان در افغانستان سفارت ندارد.

وی گفت: با همه این اوصاف نباید مقامات مستقر در افغانستان را کاملاً سفید یا کاملاً سیاه دید؛ آنان نه کاملاً سفید و در راستای منافع ما هستند و نه کاملاً علیه و در تقابل ما هستند و ما باید در راستای منافع ملی خود با آنان ارتباط برقرار کنیم و تأمین امنیت و منافع ملی ایران باید محور اصلی روابط میان ایران و کشورهای دیگر از جمله افغانستان باشد.

نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین می‌شود

نبویان درباره مباحث مطروحه پیرامون حقابه از هیرمند، اظهار داشت: اخیراً جمعی از مسئولان ما برای بازدید به آن منطقه رفتند و ملاحظه کردند که آب زیادی در آنجا وجود ندارد که به مرزهای ایران برسد.

سد کجکی افغانستان ۷۰۰ کیلومتر با مرز ما فاصله دارد و چون در این فاصله خشکسالی وجود دارد، آبی باقی نمی‌ماند که به مرزهای ایران برسد. با وجود این، مسئولان افغانستان گفتند که از طرف رهبر طالبان به ما دستور داده شده این موضوع را بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود.

وی اظهار داشت: درباره وقوع درگیری در مرز ایران و افغانستان که چند مورد پیش آمده بود هم با آنان بحث و تبادل نظر شد و گفتند سیاست ما روشن است و اگر ماموری در مرزها برخوردی کرده باشد، به شدت توبیخ می‌شود.

عکاس بازداشت شده به زودی به ایران می‌آید

نبویان درباره آخرین وضعیت محمدحسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم که از سوی طالبان بازداشت شده بود، گفت: این عکاس ایرانی بازداشت نیست و الان در سفارت ایران در افغانستان است. وی در کمال سلامت است و به زودی وارد ایران می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرصت‌هایی که برای تأمین منافع ما وجود دارد، نباید از دست برود. اگر ما فرصت‌ها را از دست دهیم، کشورهای دیگر از این فرصت‌ها بهره می‌برند. ما باید از ظرفیت همسایگان خود استفاده کنیم و هدف اصلی سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان این مسئله بود.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=208401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰