تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
2
مهدی مطهرنیا:

پوتین در موضع ضعف مفرط است/ به راحتی تهران را ذبح می کند

  • کد خبر : 201022
  • 29 تیر 1402 - 9:59
پوتین در موضع ضعف مفرط است/ به راحتی تهران را ذبح می کند
مهدی مطهرنیا: تکیه بر حمایتِ روسیه امرِ غلط دولت ایران است / روس ها هیچگاه به ایران به عنوان متحد استراتژیک نگاه نكرده اند

جمهوریت – سعید شمس: یک استاد دانشگاه گفت: روسیه با سرکردگی پوتین در موضع ضعف مفرط قرار دارد و به همین دلیل تصمیم به نزدیکی با اعراب گرفته است و به همین جهت، به راحتی تهران را ذبح می کند.


مهدی مطهرنیا در گفت و گو با «نواندیش» درباره «حمایت روسیه از بیانیه امارات درباره جزایر سه گانه» اظهار داشت: اینکه روسیه را ما شریک استراتژیک خود می دانیم، امر غلطی است که به آن اصرار داریم. آنچه درباب روسیه و مواضع این کشور در قبال ایران بیان می شود، ایجادکننده سرزنش برای سردمداران کاخ کرملین نیست. در واقع روس ها در عرصه سیاست خارجی دنبال منافع خود هستند. به همین دلیل باید اذعان داشت، آنچه که پوتین طلب می کند، نه دستیابی به اتحاد با تهران بلکه تلاش برای مصلحت کشورش است. با این توضیح که هیچگاه روس ها به ایران به عنوان متحد استراتژیک ننگریسته اند و باطبع همواره از آن به عنوان تعارفی دیپلماتیک استفاده می کنند تا از این طریق بتوانند از برگ ایران بهره ببرند. اکنون نیز با به ضعف کشیده شدن موضع ایران و برهم خوردن تعادل قدرت در منطقه به نفع اعراب، روسیه مصلحت را در این می بیند که تهران را در خاورمیانه به نفع مسکو ذبح کند. به همین دلیل به راحتی ادعای امارات را تاًیید می کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه می گوید: حمایت روس ها از امارات، در شرایطی است که دولت ایران چندی پیش از تعامل با «ریزدولتِ» امارات استقبال کرده بود تا روسیه پیام های موجود در عقب نشینی تهران را دریافت کند. به نظر می رسد، پس از سال ۲۰۱۸ که انگلیس حمایت خود را در ارتباط با تهران محدود کرد و سمت و سوی آمریکا را بر گرفت و اکنون پیشاپیش کاخ سفید در پی محدودسازی تهران برآمده است، مسکو نیز در پی معامله هایی با جهان غرب بر سر ایران است که این پیام را در معامله با اعراب و البته نزدیکی با اسرائیل پی می گیرد. من در سال ۲۰۱۵ گفتم ، دکترین آمریکایی ها محدود کردن همکاری های بین المللی با ایران و محاصره منطقه ای تهران است که این محاصره متاًسفانه امروز صورت گرفته است.

او افزود: البته دولت مستقر تهران دلخوش به این است که از مواضع انقلابی با گفتمان انقلابی با عربستان و امارات تعامل کرده است و البته تلاش برای عادی سازی رابطه با مصر زمینه های همکاری بیشتر منطقه ای و گریز از انزوا را پیگیری می کند.

وی توضیح داد: به همین دلیل اکنون مشاهده می شود، محاصره منطقه ای تهران کامل شده است و ایران با عقب نشینی از موضع انقلابی، واقع گرایی پیشه کرده است و می خواهد با فعالیتی عملگرایانه، منافع خود را در نزدیکی به کشورهای عربی جستجو کند. بدین ترتیب سیگنال های این حرکت در مسکو مشاهده می شود و برای اولین بار مسکو ادعای امارات را بر سر جزایر سه گانه تاًیید می کند و در توجیه می خواهد، این مشکل یا با مذاکره حل شود یا به دیوان لاهه ارجاع شود.

مهدی مطهرنیا در پایان گفت: باید از تعارف کم کنیم و بدانیم، روسیه با سرکردگی پوتین در موضع ضعف مفرط قرار دارد و به همین دلیل تصمیم به نزدیکی با اعراب گرفته است و به همین جهت، به راحتی تهران را ذبح می کند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=201022

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰