تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
3
اردوغان:

بدون شک اوکراین شایسته عضویت در ناتو است

  • کد خبر : 198499
  • 17 تیر 1402 - 9:55
بدون شک اوکراین شایسته عضویت در ناتو است
رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن اشاره به تلاش‌های فشرده آنکارا برای پایان دادن به جنگ میان روسیه و اوکراین تاکید کرد: از بازسازی اوکراین حمایت همه‌جانبه به عمل می‌آوریم.

جمهوریت-به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست مشترک خبری با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از دیدار در کاخ وحدالدین استانبول اظهار داشت: ترکیه به کشوری تبدیل شده است که فشرده‌ترین تلاش‌ها را برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین از طریق مذاکره بر اساس قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تمدید توافق کریدور غلات دریای سیاه که ۱۷ ژوئیه منقضی می‌شود، تاکید کرد: انتظار می‌رود مهلت اعتبار این توافق‌نامه به جای هر دو ماه یک بار دست‌کم هر ۳ ماه یک بار تمدید شود. برای افزایش مدت زمان آن به ۲ سال تلاش می‌کنیم.

اردوغان با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از روند بازسازی اوکراین، تصریح کرد: بدون شک اوکراین شایسته عضویت در ناتو است.

اردوغان اعلام کرد که کشورش همه اشکال حمایت از اوکراین را با هدف سرپا شدن دوباره اوکرائین ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد در این دیدار موضوع حضور ۱۲ کشتی ترکیه‌ای گیر افتاده در بنادر اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: صحبت‌های رئیس‌جمهوری اوکراین درباره تبادل اسرا را شنیدیم. همچنین در حال مذاکره با طرف روسی هستیم. ماه آینده، پوتین به ترکیه سفر خواهد کرد. ما فرصت دیدار رو در رو خواهیم داشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز پس از این دیدار گفت که کشورش “خواهان اجرای طرح صلح” است و ترکیه “آماده ایفای نقش رهبری در این زمینه” است.

وی افزود: “من اینجا (در استانبول) هستم تا از همه کسانی که خواهان صلح برای کشور و مردم ما هستند تشکر کنم و “از حمایت بی‌دریغ ترکیه از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین تشکر می‌کنم.”

او همچنین از همتای ترکیه‌ای خود برای “حمایت” از توافق کریدور غلات در سراسر دریای سیاه تشکر کرد.

 

بیشتر بخوانید

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=198499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰