تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024
1

بایدن درباره پیوستن اوکراین به ناتو چه گفت؟

  • کد خبر : 198451
  • 17 تیر 1402 - 8:38
بایدن درباره پیوستن اوکراین به ناتو چه گفت؟
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که معتقد نیست در حال حاضر با توجه به عملیات ویژه نظامی روسیه، در ناتو درباره عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی اجماع وجود داشته باشد.

جمهوریت- جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان که روز جمعه پخش شد، گفت: «فکر نمی‌کنم در ناتو درباره اینکه آیا اوکراین هم اکنون در بحبوحه جنگ بتواند به عضویت ائتلاف درآید یا خیر، اتفاق نظر وجود داشته باشد.

بایدن در مصاحبه‌اش مدعی شد: “اولین بار دو سال پیش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ژنو ملاقات کردم. او گفت: من تعهدی می‌خواهم که اوکراین در ناتو نخواهد بود. من پاسخ دادم: ما این کار را انجام نخواهیم داد زیرا یک توافق باز وجود دارد. سیاست درب، و ما خود را منزوی نخواهیم کرد.”

در عین حال، بایدن به صراحت اعلام کرد که اوکراین را آماده پیوستن به ائتلاف نمی‌داند زیراکه اگر اکنون چنین تصمیمی گرفته شود، در جنگ کامل با روسیه قرار خواهد گرفت.

بایدن افزود: “به عنوان مثال، اگر این کار انجام شود و اکنون اتفاق بیفتد، ما کاملا متعهد به حفاظت از هر وجب از خاک ناتو هستیم، من در این مورد جدی هستم. این تعهدی است که همه ما ملزم هستیم، به خصوص اگر یک درگیری مستقیم وجود داشته باشد.”

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: «من به توصیه وزارت دفاع (پنتاگون) در مورد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین عمل کردم و تصمیم بسیار دشوار بود.

بایدن در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» اشاره کرد که «مهمات نیروهای اوکراینی تمام شده است.»

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، از تصمیم واشنگتن برای ارائه این مهمات به اوکراین خبر داد و در عین حال خاطرنشان کرد: «ما از خطر بمب‌های خوشه‌ای برای غیرنظامیان آگاه هستیم و به همین دلیل این تصمیم را تا زمانی که ضمانت‌نامه‌ای از اوکراین دریافت کنیم، به تعویق انداختیم.»

وی ادعا کرد: “ما به اوکراین مهمات خوشه‌ای ارائه خواهیم کرد زیرا روسیه از قبل از آنها در عملیات نظامی خود استفاده می‌کند.” وی با اشاره به اینکه ما به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم نیستیم. تاکید کرد: “ما قبل از موافقت با ارائه مهمات خوشه‌ای به کی‌یف با متحدان خود مشورت کردیم. کار سختی بود و به همین دلیل آن را به تعویق انداختیم.”

بایدن همچنین روز جمعه اعلام کرد که آمریکا آخرین ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است و فرآیندی را تکمیل کرد که در سال ۱۹۹۷ با امضای کنوانسیون جهانی ممنوعیت این سلاح‌های مرگبار آغاز شد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «بیش از ۳۰ سال، آمریکا به طور خستگی ناپذیری برای از بین بردن ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود تلاش کرده است. امروز با افتخار اعلام می‌کنم که ایالات متحده آخرین مهمات موجود در این انبار را با خیال راحت منهدم کرده است و ما را یک قدم به جهانی عاری از وحشت سلاح‌های شیمیایی نزدیک‌تر کرده است.»

فرناندو آریاس، مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ماه مه اعلام کرد که سایر امضاکنندگان کنوانسیون تسلیحات شیمیایی ۱۹۹۷ قبلاً ذخایر خود را نابود کرده بودند. آریاس با بیان اینکه تنها ایالات متحده باید نابودی ذخایر خود را به پایان برساند، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ هزار تن از خطرناک‌ترین سموم جهان با نظارت سازمان وی منهدم شده است.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=198451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰