تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2
جان کربی:

آمریکا از «تغییر حکومت» در روسیه حمایت نمی‌کند

  • کد خبر : 195809
  • 06 تیر 1402 - 9:12
آمریکا از «تغییر حکومت» در روسیه حمایت نمی‌کند
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی شورش رئیس واگنر که قرار بود به بلاروس برود، گفت: آمریکا به دنبال "تغییر حکومت" در روسیه نیست و از آن حمایت نمی کند. ما معتقدیم مردم روسیه باید رهبر خود را انتخاب کنند.

جمهوریت– سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی شورش یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر در روسیه که قرار بود به بلاروس برود، با بیان اینکه “نمی توانم حضور رئیس واگنر را در بلاروس را تایید کنم”، گفت که ایالات متحده به دنبال “تغییر حکومت” در روسیه نیست و از آن حمایت نمی کند. ما معتقدیم مردم روسیه باید رهبر خود را انتخاب کنند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن دو روز پس از شورش ناکام یوگنی پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر در روسیه و اختلافاتش با ارتش اینکه کشور که با میانجیگیری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و متحد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پایان یافت و قرار شد پریگوژین به بلاروس برود، گفت: نمی توانم حضور رئیس واگنر در بلاروس را تایید کنم.

برای نتیجه گیری زود است
کربی که در این کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید پی در پی از سوی خبرنگاران درباره موضوع شورش گروه واگنر مورد سوال قرار گرفته بود، در پاسخ گفت که “هنوز برای نتیجه گیری در مورد این موضوع زود است.” نمی دانیم این پایان تحولات در روسیه است یا خیر.

پوتین هنوز ارتش بسیار بزرگ و توانمندی را فرماندهی می کند
این مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره توانایی واگنر در اوکراین پس از شورش گفت: خیلی زود است که بعد از رویدادهای آخر هفته بدانیم که سرنوشت واگنر چه خواهد شد.

کربی با خودداری از توضیح مستقیم در خصوص این مساله که این شورش چه معنی دارد گفت که دولت بایدن بر اوکراین متمرکز شده است.

او ادامه داد: «این یک موضوع داخلی روسیه است و من فکر می‌کنم مهم است که به یاد داشته باشیم که پوتین هنوز یک ارتش بسیار بزرگ و بسیار توانمندی را فرماندهی می‌کند و بخش عمده‌ای از این ارتش در اوکراین است. با توجه به خطرات و آنچه در اوکراین در حال وقوع است، همه ما نگران هرگونه احتمال بی ثباتی در روسیه هستیم و من در مورد آن اظهار نظر نمی کنم.

کربی همچنین تاکید کرد که آمریکا به دنبال “تغییر حکومت” در روسیه نیست و از آن حمایت نمی کند.«ما معتقدیم مردم روسیه باید رهبر خود را انتخاب کنند.»

 

از کانال های دیپلماتیک برای ارسال پیام های مستقیم به مسکو استفاده کردیم
این مقام ارشد کاخ سفید همچنین اعلام کرد که آمریکا از کانال های دیپلماتیک مختلف برای ارسال پیام به روسیه مبنی بر اینکه واشنگتن دخالتی در شورش واگنر ندارد، استفاده کرد.
کربی به خبرنگاران گفت که این پیام ها در آخر هفته (شنبه و یکشنبه) ارسال شده است. وی به چگونگی پاسخ مسکو اشاره ای نکرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن به خبرنگاران گفت که وضعیت در روسیه چند روز پس از یک شورش ناقص همچنان درحال تحول است و هیچ ارزیابی در مورد محل اختفای یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر روسیه، ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: این قطعاً امر جدیدی است که رهبری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور مستقیم به چالش کشیده می شود. اظهارات یوگنی پریگوژین که مستقیماً منطق این جنگ (در اوکراین) را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید که جنگ اساساً بر اساس یک دروغ انجام شده است، امر جدیدی است.

میلر تصریح کرد: رویدادهای آخر هفته نگرانی واشنگتن را در مورد بی ثباتی که واگنر هنگام ورود به هر کشوری ایجاد می کند، تقویت می کند.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنانی در کاخ سفید در مورد وضعیت روسیه گفت که شورش گروه واگنر علیه کرملین بخشی از اختلافات در داخل سیستم روسیه است و آمریکا و متحدانش در آن دخالتی نداشتند.

بایدن در اولین اظهارنظر خود درباره شورش واگنر که در روز شنبه رخ داد، گفت: «ما روشن کردیم که نقشی نداریم، ما در این موضوع دخالتی نداشتیم.ما به پوتین هیچ بهانه ای ندادیم تا غرب و ناتو را مقصر وضعیت کنونی بداند. ما در آن هیچ نقشی نداشتیم. این تحولات بخشی از اختلافات در داخل سیستم روسیه بود.»

رئیس جمهور آمریکا افزود که به تیم امنیت ملی خود دستور داده است که او را هر ساعت در مورد وضعیت روسیه مطلع کند و برای احتمالات مختلف آماده شود.

بایدن گفت که با متحدان کلیدی خود در یک کنفرانس ویدئویی صحبت کرده است تا مطمئن شود که همه موضع مشابهی دارند و در واکنش خود هماهنگ هستند. او گفت: «همه موافق هستند که ما نباید بهانه ای به ولادیمیر پوتین ( رئیس جمهور روسیه) بدهیم تا غرب و ناتو را مقصر بداند.»

بایدن، که روز یکشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کرد، گفت که قصد دارد روز دوشنبه یا صبح سه‌شنبه با او بار دیگر صحبت کند تا مطمئن شود که آنها «موضع مشابهی دارند.»

 

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور امریکا افزود: «هنوز برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در مورد عواقب و پیامدهای این تحولات، زود است. او همچنین خطاب به متحدان آمریکا گفت: “مهم است که ما کاملا هماهنگ باشیم.”

به گزارش ایرنا، روز جمعه گروه شبه نظامی واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه یک حمله موشکی به اردوگاه این گروه انجام دادند. وزارت دفاع روسیه این ادعاها را رد کرد اما نیروهای این گروه کنترل چندین ساختمان غیرنظامی در روستوف را در اختیار گرفته و به سمت مسکو حرکت کردند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی اقدامات رئیس واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد. همان روز پوتین با وساطت الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود طی توافقی این قضیه را خاتمه داد.

در نتیجه مذاکرات و میانجیگری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین تحرکات نیروهای خود را در روسیه متوقف کرد و به آنها دستور عقب نشینی به سمت اردوگاه‌هایشان را داد.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=195809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰