تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024
7

پایان جدایی تهران و قاهره؟

  • کد خبر : 194508
  • 31 خرداد 1402 - 14:23
پایان جدایی تهران و قاهره؟
خبر بازگشایی سفارت عربستان در تهران و اقدام مشابه ایران در ریاض، موجی از خوش‌بینی پیرامون احیای روابط ایران و جهان عرب ایجاد کرده است؛ تحولی که گفته می‌شود از کانال عراق و برخی دیگر از همسایگان ایران قرار است به جدایی تاریخی تهران و قاهره نیز پایان دهد.
جمهوریت-خبر بازگشایی سفارت عربستان در تهران و اقدام مشابه ایران در ریاض، موجی از خوش‌بینی پیرامون احیای روابط ایران و جهان عرب ایجاد کرده است؛ تحولی که گفته می‌شود از کانال عراق و برخی دیگر از همسایگان ایران قرار است به جدایی تاریخی تهران و قاهره نیز پایان دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که احیای روابط ایران و مصر می‌‌‌تواند به ثبات بلندمدت خاورمیانه کمک کرده و راه را برای حل و فصل بسیاری از پرونده‌‌‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی باز کند.

به گزارش دنیای اقتصاد،باشگاه اقتصاددانان در پرونده امروز به سراغ داستان تلخ جدایی ایران و مصر رفته و از خلال تحلیل‌‌‌های سه‌پژوهشگر حوزه مصر، جهان عرب و خاورمیانه سعی کرده است چشم‌‌‌انداز احیای روابط تهران و قاهره را بررسی کند. عموم پژوهش‌‌های راهبردی تاکید دارند که احیای روابط با مصر می‌تواند وزنه تعادلی مناسبی جهت بازتنظیم روابط کشورهای اسلامی باشد. در این پرونده نیز تحلیلگران با تاکید بر همین نکته از فواید روابط دو کشور گفته‌اند؛ هرچند تصریح می‌کنند که احیای روابط تهران- قاهره به‌سادگی توافق ایران و عربستان نیست و مسائل بسیاری وجود دارد که جدایی دو کشور تاریخی را از پیوند مجدد پس از ۴۲ سال بازمی‌دارد.  به نظر می‌رسد در مقطع فعلی صرفا باید به مذاکرات دو کشور دل‌بست و احیای روابط را به آینده موکول کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=194508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰