تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

مالکان بیش از ۱۰۰ خانه در آستانه اعمال مالیات

  • کد خبر : 191599
  • 17 خرداد 1402 - 18:53
مالکان بیش از ۱۰۰ خانه در آستانه اعمال مالیات
افرادی که بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی خالی دارند در اولویت نخست معرفی به سازمان امور مالیاتی قرار دارند که شناسایی و برگه مالیاتی برای آنها صادر شده است.

جمهوریت-افرادی که بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی خالی دارند در اولویت نخست معرفی به سازمان امور مالیاتی قرار دارند که شناسایی و برگه مالیاتی برای آنها صادر شده است. به ترتیب کسانی که مالک خانه‌های خالی کمتری هستند در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند تا در نهایت صاحبان یک تا دو واحد، هدف مالیات قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌ای را درخصوص مالیات خانه‌های خالی ابلاغ و اولویت‌ها را تعیین کرد. طبق این مصوبه در ابتدا افراد حقیقی و حقوقی که بیش از ۱۰۰ واحد خالی داشته باشند، در اولویت نخست معرفی به سازمان امور مالیاتی قرار دارند و در  اولویت بعد مالکان واحدهای خالی یکصد تا ۵۰ خانه خالی، اولویت سوم مالکان ۵۰ تا ۲۰خانه خالی، اولویت چهارم مالکان ۲۰ تا ۵ خانه خالی، اولویت پنجم ۵ تا ۲ خانه خالی و در نهایت مالکان واحدهای یک تا دو واحد مسکونی خالی در اولویت شناسایی و معرفی به سازمان امور مالیاتی و اخذ مالیات هستند.

بنا به گفته هادی عباسی‌اصل ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی و یا در فرآیند معرفی قرار دارد.

مقرر شده تا وزارت راه و شهرسازی به ترتیب مالکانی را که دارای بیشترین واحد مسکونی خالی هستند به سازمان امور مالیاتی معرفی کند که بر اساس آن شناسایی و معرفی به سازمان امور مالیاتی انجام و توسط سازمان امور مالیاتی نیز برگه‌های تشخیص صادر شد.

یک شهر پر از خالی!
وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن دو سیاست را به شکل هم‌زمان دنبال می‌کند. نخست عرضه و تولید مسکن و دیگری مقابله با سوداگری و احتکار مسکن است که این دو به موازات هم در حال پیگیری است. در خصوص عرضه و تولید مسکن اجرای طرح نهضت ملی مسکن با ثبت نام، پالایش، معرفی به بانک برای تسهیلات و سایر موارد مربوط به ساخت در حال انجام است. همچنین در همکاری با سازمان امور مالیاتی موضوع عرضه خانه‌های خالی در دست اقدام است.

بنا بر اعلام وزارت راه و  شهرسازی، تمامی مالکان مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند که چنانچه اطلاعات ملکی در این سامانه ثبت نشود به معنای خانه خالی از سکنه است و اخطار داده می‌شود.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی از آذرماه ۱۳۹۹ به تصویب رسید. با این حال مشکلاتی که در مکانیزم شناسایی این خانه‌ها وجود داشت، روند اجرای قانون را دچار مشکلاتی کرد. پیش از آن در بهمن ماه ۱۳۹۸ برای شناسایی وضعیت سکونتی واحدهای مسکونی در کشور سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد. از روش شناسایی واحدهای خالی از سکنه در این سامانه، استفاده از تقاطع اطلاعاتی بود. بدین صورت که از طریق دستگاه‌های مرتبط با بخش مسکن، وضعیت سکونت خانه‌ها دریافت می‌شد.

دولت سیزدهم  در نظر  دارد تا از روز ۱۵ شهریورماه سال جاری، اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را به شکل جدی  اجرا کند. از روز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران و شهرهای اقماری، گشت‌هایی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری برقرار شد. مهم‌ترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌های خالی، پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است.

روز گذشته جلسه مشترکی بین مسئولان وزارت راه و شهرسازی با سازمان امور مالیاتی و شرکت عمران شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد و شهرداری تهران برگزار شد تا آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی بررسی شود. طبق قانون معرفی واحدهای خالی از سکنه برعهده وزارت راه و شهرسازی و اخذ مالیات از خانه های خالی برعهده سازمان امور مالیاتی است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=191599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰