تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
4
رشیدی کوچی نماینده مجلس:

گردش مالی فیلترینگ ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است

  • کد خبر : 189635
  • 06 خرداد 1402 - 12:05
گردش مالی فیلترینگ ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است
طرحی که رشیدی‌کوچی آن را «تولد یک نوع دیکتاتوری در فضای مجازی» خوانده بود. البته انتظار می‌رفت همان‌طور‌که وزیر کشور و وزیر ارتباطات وعده داده بودند، با فروکش‌کردن اعتراضات، این محدودیت‌ها برداشته شوند، اما به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها، مانع جدی رفع فیلترینگ فضای مجازی هستند.

جمهوریت-درست در بحبوحه اعتراضات پاییز سال گذشته بود که وزیر کشور از محدودسازی فضای مجازی و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی خبر داد. اگرچه پیش از این کاربران فضای مجازی با تلاشی نفس‌گیر توانسته بودند برخی نمایندگان مجلس را با نیاز‌های امروز جامعه همراه کنند که مجلس زیر بار طرح محدودکننده موسوم به «صیانت از فضای مجازی» نرود و در‌نهایت پس از کش‌و‌قوس فراوان تصمیم‌گیری درباره آن را به شورای عالی فضای مجازی بسپارد. اما عملا با آغاز اتفاقات سال گذشته و اعمال فیلترینگ فضای مجازی، برخی نمایندگان از جمله نوری‌قزلجه، رشیدی‌کوچی و معین‌الدین سعیدی، خبر دادند که برخی مفاد طرح صیانت از فضای مجازی عملا از سوی شورای عالی فضای مجازی اعمال شده است.

به گزارش شرق،طرحی که رشیدی‌کوچی آن را «تولد یک نوع دیکتاتوری در فضای مجازی» خوانده بود. البته انتظار می‌رفت همان‌طور‌که وزیر کشور و وزیر ارتباطات وعده داده بودند، با فروکش‌کردن اعتراضات، این محدودیت‌ها برداشته شوند، اما به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها، مانع جدی رفع فیلترینگ فضای مجازی هستند.

شاهد ادعای مافیای فیلترینگ هم اظهارات محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات است که شهریور ۱۳۹۸ در صحن علنی مجلس به مافیای فروش فیلترشکن اشاره کرد و گفت: «فیلترشکن به‌راحتی در کشور فروخته می‌شود. هیچ برخوردی با این تجارت در کشور نمی‌شود؛ تجارتی که به‌راحتی پشت آن مشخص است. مگر می‌شود نفهمید چه کسی در کشور مشغول فروش این فیلترشکن‌هاست؟ مگر می‌شود مافیای پشت فیلترشکن‌ها پیدا نشود؟ یک تجارت چند‌صد میلیارد تومانی پشت این حوزه است که نافعینی دارد. می‌گویند فروش فیلترشکن در قانون جرم نیست و با همین عبارت استناد می‌کنند که کار خود را ادامه دهند».
‌دست‌های پشت پرده فروش فیلترشکن‌های پرسود

البته این پایان ماجرا نبود و کمی بعد از فیلترینگ در فضای مجازی در دولت رئیسی و مقاومت عده‌ای برای باقی‌ماندن این محدودیت، خبر آمد که منصوبان یک مدیر، متولی فروش فیلترشکن هستند. حالا هم بعد از گذشت چند ماه از اعتراضات و فروکش‌کردن فضای ملتهب، همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و فیلترینگ فضای مجازی به قوت قبل پابرجاست. همین امر باعث واکنش برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و فضای مجازی و کارشناسان امر شده است. در روز‌های گذشته، فعالان اقتصاد دیجیتال در دیدار با رئیسی، به رئیس‌جمهور گلایه کرده‌اند که فیلترینگ گسترده و اختلال اینترنت به صنعت ICT ضربه زده است و پیشنهاد راه‌اندازی مناطق آزاد فناوری اطلاعات با تضمین اینترنت پایدار را مطرح کرده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189635

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰