تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

بمب های آمریکا به عمق تاسیسات زیر زمینی ایران نمی رسند

  • کد خبر : 189060
  • 02 خرداد 1402 - 16:46
بمب های آمریکا به عمق تاسیسات زیر زمینی ایران نمی رسند
با وجودی که مقامات ایالات متحده در مورد استفاده متوالی از دو بمب از این قبیل برای اطمینان از تخریب یک سایت زیرزمینی بحث کرده اند، اما مشخص نیست که انداختن دو بمب متوالی روی سایت تازه تاسیس در نزدیکی نطنز با توجه به عمق زیاد آن تا چه میزان بتواند به این تاسیسات آسیب بزند.

جمهوریت-بمب های سنگر شکن آمریکا قادر به نفوذ به عمق تاسیسات زیرزمینی هسته ای ایران و امحای آن نیستند.

به گزارش عصرایران، این خلاصه یک گزارش تحلیلی خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره ای جدید از ساخت و سازهای جدید تاسیسات زیرزمینی ایران در نزدیکی سایت هسته ای نطنز است.

بر اساس این گزارش، تاسیسات هسته ای جدید ایران در نزدیکی نطنز ممکن است آنقدر عمیق در زیر زمین باشد که در اثر حملات هوایی با بمب های سنگرشکن نتوان آنها را از بین برد.

به گفته کارشناسان و تصاویر ماهواره ای تجزیه و تحلیل شده، در نزدیکی قله ای از رشته کوه های زاگرس مرکزی ایران، کارگران در حال ساخت یک تاسیسات هسته ای در عمق زمین هستند که به احتمال زیاد فراتر از بُرد و قدرت نفوذ و تخریب مهم ترین بمب سنگرشکن آمریکا است که برای نابودی چنین مکان هایی طراحی شده است.

عکس‌ها و فیلم‌های Planet Labs PBC نشان می‌دهد که ایران در حال حفر تونل در کوه نزدیک سایت هسته‌ای نطنز است که در بحبوحه بن‌بست تهران با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش، بارها مورد حملات خرابکارانه قرار گرفته است.

تصاویر ماهواره ای جدید از حفر تونل های زیرزمینی در نزدیکی سایت نطنز/ آسوشیتدپرس

بمب های آمریکا به عمق تاسیسات زیر زمینی ایران نمی رسند

این گزارش روز دوشنبه در بحبوحه اوج گیری تنش های ایران و آمریکا و بن بست دیپلماسی بین دو کشور منتشر شده است.

این گزارش به نقل از “کلسی داونپورت” مدیر سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن، هشدار می دهد که تکمیل چنین تاسیساتی “یک سناریوی کابوسی خواهد بود که خطر ایجاد یک مارپیچ پلکانی جدید را به همراه دارد.”

او در این باره می گوید:” با توجه به اینکه ایران تا چه حد به مرحله ساخت بمب هسته ای نزدیک است، فضای کمی برای تقویت برنامه‌های خود بدون از بین بردن خطوط قرمز آمریکا و اسراییل دارد و به همین خاطر هر گونه تشدید بیشتر، خطر درگیری را افزایش می دهد.”

این ماه پنج سال از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا از یک توافق هسته ای چندجانبه (برجام) که منجر به کاهش برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه اقتصاد شد، گذشت.

دولت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا به اعمال و اجرای یک رژیم تحریمی سخت گیرانه علیه ایران و صنایع نفت و پتروشیمی آن ادامه داده است. در همین حال، تهران در حال پیشبرد برنامه هسته ای خود بوده است.

بایدن که در زمان امضای توافقنامه ۲۰۱۵ معاون باراک اوباما بود، در دوران مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که این پیمان را احیا کند، اما دورهای متعدد مذاکرات غیرمستقیم در۲ سال گذشته بی نتیجه مانده است.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای اخیرا کشف کردند که ایران ذرات اورانیومی با ۸۳٫۷ درصد خالص تولید کرده است که تنها یک قدم کوتاه از رسیدن به آستانه ۹۰ درصد اورانیوم با درجه تسلیحاتی است.

به گفته رییس آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای، تا ماه فوریه، بازرسان بین‌المللی تخمین می‌زنند که ذخایر ایران بیش از ۱۰ برابر توافق دوران اوباما بوده است و اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت “چندین” بمب هسته‌ای برای تهران وجود دارد.

ایالات متحده و اسراییل – که زرادخانه هسته ای مخفی خود را دارند – گفته اند که به ایران اجازه نمی دهند سلاح هسته ای بسازد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: “ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است، اما رییس‌جمهوری همچنین گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.”

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالات آسوشیتدپرس در مورد ساخت و سازهای جدید در کنار سایت نطنز، گفت: “فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شفاف و تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.”

ایران می گوید که ساخت و ساز جدید جایگزین مرکز تولید سانتریفیوژهای بالای زمینی در نطنز خواهد شد که در جولای ۲۰۲۰ در اثر انفجار و آتش سوزی صدمه دید. تهران در آن زمان این حمله را “تروریسم هسته ای” نامید و اسراییل را مقصر آن دانست.

تهران درباره تاسیسات جدید چیزی اعلام نکرده است، هرچند اگر ایران قصد داشته باشد اورانیوم وارد این تاسیسات کند باید آن را به آژانس اعلام کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین به سوالات مربوط به تاسیسات جدید زیرزمینی پاسخ نداد.

پروژه جدید در کنار نطنز در حدود ۲۲۵ کیلومتری (۱۴۰ مایلی) جنوب تهران در حال ساخت است. نطنز از دو دهه پیش که وجود آن مشخص شد، در کانون توجه بین المللی بوده است.

این تاسیسات که به شدت توسط پدافندهای ضدهوایی و حفاظت شدید زمینی و حصاری محافظت می‌شود، در فضایی با مساحت ۲٫۷ کیلومتر مربع (۱ مایل مربع) در فلات مرکزی کشور گسترده شده است.

بمب های آمریکا به عمق تاسیسات زیر زمینی ایران نمی رسند

عکس‌های ماهواره‌ای که در ماه آوریل توسط Planet Labs PBC گرفته شده و توسط آسوشیتدپرس تحلیل شده است، نشان می‌دهد که ایران در “کوه کلنگ” که درست فراتر از حصار جنوبی نطنز است، در حال حفر تونل های زیرزمینی است.

تصاویر ماهواره ای جدید از حفر تونل های زیرزمینی در نزدیکی سایت نطنز/ آسوشیتدپرس

بمب های آمریکا به عمق تاسیسات زیر زمینی ایران نمی رسند

مجموعه متفاوتی از تصاویر تجزیه و تحلیل شده توسط مرکز مطالعات منع گسترش سلاح های هسته ای جیمز مارتین نشان می دهد که چهار ورودی به دامنه کوه حفر شده است، دو ورودی به سمت شرق و دو ورودی دیگر در غرب. هر کدام ۶ متر (۲۰ فوت) عرض و ۸ متر (۲۶ فوت) ارتفاع دارند.

مقیاس کار را می توان در تپه های خاکی بزرگ، دو تا در غرب و یکی در شرق اندازه گیری کرد. بر اساس اندازه انباشته‌ها و دیگر داده‌های ماهواره‌ای، کارشناسان این مرکز به آسوشیتدپرس گفتند که ایران احتمالا تاسیساتی را در عمق بین ۸۰ متر (۲۶۰ فوت) تا ۱۰۰ متر (۳۲۸ فوت) می‌سازد.

“استیون د لا فونته” یکی از همکاران پژوهشی در مرکز مطالعات منع گسترش سلاح های هسته ای جیمز مارتین که رهبری تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای تونل های جدید اطراف سایت نطنز را بر عهده داشت، گفت: عمق تاسیسات نگران کننده است زیرا  نابود کردن آن با استفاده از سلاح‌های متعارفی مانند یک بمب مخرب معمولی، بسیار سخت‌تر خواهد بود.

تاسیسات جدید نطنز احتمالا حتی عمیق‌تر از تاسیسات “فردو” ایران، یکی دیگر از سایت‌های غنی‌سازی است که در زیر زمین قرار دارد. کشف این تاسیسات در سال ۲۰۰۹ باعث ایجاد نگرانی بیشتر در غرب شد؛ چون ظاهرا ایران برنامه هسته ای خود را ایمن از گزند حملات هوایی احداث می کرد.

به گفته ارتش ایالات متحده، چنین تاسیسات زیرزمینی، این کشور را به ساخت بمب  GBU-57 (بمب سنگرشکن موسوم به : “نفوذگر مهمات انبوه”) سوق داد که می تواند حداقل ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) از زمین را قبل از انفجار شخم بزند.

نیروی هوایی آمریکا ۳ هفته پیش تصاویر این بمب را در یک پایگاه نیروی هوایی در ایالت میسوری روی صفحه فیسبوک خود منتشر کرد اما به فاصله کمتر از یک روز این تصاویر را حذف کرد.

عکس هایی که از بمب سنگرشکن ۱۴ تنی آمریکا در پایگاه هوایی “وایتمن” در ایالت میسوری منتشر و سپس حذف شدند.

بمب های آمریکا به عمق تاسیسات زیر زمینی ایران نمی رسند

با وجودی که مقامات ایالات متحده در مورد استفاده متوالی از دو بمب از این قبیل برای اطمینان از تخریب یک سایت زیرزمینی بحث کرده اند، اما مشخص نیست که انداختن دو بمب متوالی روی سایت تازه تاسیس در نزدیکی نطنز با توجه به عمق زیاد آن تا چه میزان بتواند به این تاسیسات آسیب بزند.

ایران بارها تاکید کرده فعالیت هسته ای این کشور تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای بوده و صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.

گفتنی است هیچ کشوری به اندازه ایران تحت نظارت و بازرسی های گسترده آژانس بین المللی انرژی هسته ای نبوده است ولی با این حال کشورهای غربی و اسراییل تهران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰