تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

رکورد حضور بانوان ایرانی در ترکیه شکسته شد+ عکس

  • کد خبر : 188074
  • 27 اردیبهشت 1402 - 11:04
رکورد حضور بانوان ایرانی در  ترکیه شکسته شد+ عکس

جمهوریت – زنان ترکیه در انتخابات ۲۴ اردیبهشت، نه تنها رکورد حضور در پای صندوق های رأی را شکستند بلکه موفق شدند بیش از همه دوره های قبلی پارلمان، راهی پارلمان ترکیه شوند. به گزارش عصر ترکیه، از بین ۶۰۰ نماینده مجلس بیست و هشتم ترکیه، ۱۲۱ کرسی به زنان تعلق گرفته است که رکوردی […]

جمهوریت – زنان ترکیه در انتخابات ۲۴ اردیبهشت، نه تنها رکورد حضور در پای صندوق های رأی را شکستند بلکه موفق شدند بیش از همه دوره های قبلی پارلمان، راهی پارلمان ترکیه شوند.

به گزارش عصر ترکیه، از بین ۶۰۰ نماینده مجلس بیست و هشتم ترکیه، ۱۲۱ کرسی به زنان تعلق گرفته است که رکوردی بی سابقه در تاریخ یکصد ساله جمهوری ترکیه به شمار می رود.

نماینده زن پارلمان ترکیه
نماینده زن پارلمان ترکیه

در مجلس کنونی ۱۷.۱ درصد نمایندگان، زن هستند ولی در مجلس جدید این عدد به ۲۰.۱ درصد رسیده است و بدین ترتیب، بیش از یک پنجم نمایندگان پارلمان ترکیه را زنان تشکیل خواهند داد.

حزب اسلامگری عدالت و توسعه که رجب طیب اردوغان آن را تأسیس کرده است، ۵۰ نماینده زن در مجلس جدید دارد. این در حالی است که حزب حمهوری خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، ۳۰ نماینده در پارلمان آتی خواهد داشت.

زهرا نور آیدمیر و رومیاسا کاداک با ۲۵ و ۲۷ سال سن، جوان ترین زنان پارلمان جدید هستند که هر دو نیز از حزب عدالت و توسعه اند.

نماینده زن پارلمان ترکیه
نماینده زن پارلمان ترکیه

در انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه ۸۸.۵ درصد مردم شرکت کردند.
ائتلاف “جمهور” متشکل از عدالت و توسعه و هم پیمانان آن توانست با ۴۹.۴۶ درصد آرا، بیشترین کرسی را در پارلمان به دست آورد

بعد از آن، حزب جمهوری خواه خلق و متحدانش که با ائتلاف “ملت” وارد صحنه شده بودند، ۳۵.۰۲ درصد آرا را کسب کردند.

احراب کردی هم با ۱۰.۵۴ درصد آرا، سومین قطب پارلمان آینده ترکیه هستند. بقیه احراب، نیز کرسی های کمتری را به خود اختصاص دادند

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه
نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه

در انتخابات ریاست جمهوری هم اردوغان تنها با آرایی معادل نیم درصد کمتر از حد نصاب، از پیروزی در مرحله اول باز ماند و همراه قلیچدار اوغلو، به مرحله دوم رفت.

مرحله دوم انتخابات ترکیه، ۷ خرداد برگزار می شود.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=188074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰