تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
7

تقدیر از پرویز پرستویی و اظهارات مدیران فرهنگی

  • کد خبر : 179254
  • 04 اسفند 1401 - 14:43
تقدیر از پرویز پرستویی و اظهارات مدیران فرهنگی
حاشیه‌های آخرین روز جشنواره موسیقی فجر، معارفه رییس جدید سازمان حج، اظهارات اسماعیلی وزیر ارشاد، ضرغامی وزیر میراث و جبلی رییس صداوسیما در حاشیه جلسه دولت، تقدیر از پرویز پرستویی و پیش‌بینی جدید از اسکار ۲۰۲۳ از گزیده اخبار فرهنگی هنری بود.

جمهوریت – ایسنا نوشت:  در روز پایانی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر تنها دو کنسرت مجید رضوی و رضا بهرام در دو سانس ۱۹ و ۲۲ به روی صحنه رفت و این در حالی است که خوانندگان پاپ برگزاری کنسرت‌های خود را در تهران و شهرستان‌ها نوید می‌دهند و بدین ترتیب خوشبختانه چراغ کنسرت ها البته در حوزه پاپ خاموش نخواهد شد؛ اما مسئله‌ای که در این بین قابل توجه است، قیمت‌گذاری این کنسرت‌هاست؛ در حال حاضر اجرای فرزاد فرزین در تهران تا سقف قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بلیت کنسرت زانکو در کیش هم به قیمت ۸۰۰ هزار تومان فروخته خواهد شد.

شامگاه سه‌شنبه ـ ۲ اسفند ماه ـ آخرین اجراهای تالارهای وحدت، رودکی و همچنین سالن‌های کنسرت فرهنگسراهای نیاوران و ارسباران و مجموعه کوشک هنر که میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند، به پایان رسید. اختتامیه جشنواره پنجشنبه ـ چهارم اسفند ماه ـ برگزار می‌شود. همچنین بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، با اجرای گروه‌های سرود «نسیم رحمت»، «وصال» و «بنات‌الحیدر» از استان تهران و اجرای شش قطعه مذهبی انقلابی در آخرین روز برگزاری جشنواره، به کار خود پایان داد.

افتتاح «ایران عزیز ما» و اختتامیه جشنواره تجسمی فجر

در ادامه، نمایشگاه بخش «تجسم هنر» پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان تهران موسوم به «ایرانِ عزیزِ ما» با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، روز جمعه ۵ اسفندماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان می‌دهد، همچنین روز پنجشنبه یادمانی برای حسن ناهید ـ موسیقیدان، پیشکسوت و نوازنده پرسابقه و چیره‌دست ساز نی ـ برگزار می‌‎شود.

معارفه رییس جدید سازمان حج در غیاب رییس قبلی

روز چهارشنبه همچنین مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان حج و زیارت درحالی برگزار شد که رییس پیشین این سازمان غایب مجلس بود. علت این غیبت، بیماری مادر سیدصادق حسینی اعلام شد.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از ابلاغیه رییس‌جمهور درباره تشکیل شورای اربعین با وجه غالب فرهنگ و زیارت خبر داد.

اظهارات اسماعیلی، ضرغامی و جبلی در حاشیه جلسه دولت

همچنین سیدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در حاشیه جلسه هیأت دولت روز چهارشنبه درباره ادغام خبرگزاری‌های دولتی اظهار کرد: خبرگزاری‌های دولتی دوبخش هستند، یک بخش در خود وزارت ارشادند که در گام اول آن‌ها را ساماندهی می‌کنیم، گام بعدی نیازمند توافقات بین‌دستگاهی است که آن را هم جلو خواهیم برد.

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – عزت‌الله ضرغامی – در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: جشنواره بین‌المللی هنرهای سنتی و صنایع دستی با حضور رییس شورای جهانی صنایع دستی و مهمان‌ها، داوران و آثار خارجی از ۱۲ کشور در حال برگزاری است.

رییس سازمان صدا وسیما – پیمان جبلی -هم در حاشیه جلسه دولت درباره ادعای ایران خودرو مبنی بر تقاضای صداوسیما برای دریافت خودرو، گفت: ماه‌ها پیش بخشی از صداو سیما در نامه‌ای برای دریافت خودرو به یکی از خودروسازان تقاضایی داشت که ما آن را متوقف کردیم.

حمایت از سینما فقط برای جشنواره فجر است؟

کارگردان فیلم «خط استوا» که از سوم اسفندماه در سینماهای کشور اکران شد، با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی در اکران امروز سینما بدون ریسک نیست، این پرسش را مطرح کرد که چرا حمایت‌های تبلیغاتی برخی سازمان‌ها در زمان جشنواره فجر برای کلیت سینما ادامه پیدا نمی‌کند؟

اعضای هیات انتخاب بخش‌های ملی، بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان جشنواره فیلم «۱۰۰» معرفی شدند. همچنین ۸۶ نفر از کارگردانان فیلم ‌اولی که ماحصل تغییر مکانیزم «شورای تأیید صلاحیت فیلم‌ اولی‌ها» به‌شمار می‌روند، با در نظر گرفتن تحقق عدالت فرهنگی از ۲۵ استان تأیید صلاحیت شدند.

پرویز پرستویی تقدیر شد

در ادامه، تندیس شهید دریاقلی سورانی به پرویز پرستویی (به پاس یک عمر همراهی خالصانه و شراکت همیشگی در غم و رنج جانبازان و مردم ایران) اهدا شد.

فراخوان سینما حقیقت قبل از سال جدید

رییس سازمان سینمایی – محمد خزاعی – هم اعلام کرد که «شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به زودی معرفی شده و فراخوان این دوره پیش از شروع سال ۱۴۰۲ منتشر خواهد شد تا حرکت قطار جشنواره بعدی متوقف نشود.»

نمایش فیلم‌های کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنی‌اعتماد و… در ایتالیا

سینماتک «بولونیا» با همکاری شهرداری و دانشگاه بولونیا، میزگردی با عنوان «بولونیا برای ایران» با نمایش آثار ایرانی تدارک دیده است. فیلم‌های کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنی‌اعتماد از جمله این آثار هستند.

پیش‌بینی جدید از اسکار ۲۰۲۳ و اظهارات «اسپیلبرگ» از آینده‌اش

برگزاری چند مراسم جوایز سینمایی در چند روز گذشته بیش از پیش بر عدم قطعیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن فصل جوایزی حکایت دارد که در آن هیچ‌کس درباره اینکه چه رقیبی در نهایت جوایز اسکار را به خانه می‌برند، به اطمینان کامل نرسیده است. در این گزارش پیش‌بینی جدید برای اسکار ۲۰۲۳ را بخوانید.

«استیون اسپیلبرگ» پس از دریافت جایزه افتخاری هفتاد و سومین جشنواره برلین از آینده‌ کاری خود، داستان خانوادگی «فابلمن‌ها» و آموختن از فیلمسازان جوان گفت.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان و بازی دو سر باخت!

دوره چهارساله اتحادیه ناشران و کتابفروشان در روزهای پایانی خود قرار دارد؛ دوره‌ای که با چالش شروع شد و با چالش‌هایی چون شیوع کرونا و بحران ارزی ادامه یافت. اتحادیه در این دوره با مسئله‌هایی چون مشارکت در برگزاری نمایشگاه کتاب، مخالفت جدی و بعد مشارکت در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، فعالیت جدی و بعد سکوت در قضیه قاچاق کتاب و از همه پررنگ‌تر، بحران کاغذ دست به گریبان بود. ماجرای تخصیص کاغذ دولتی چالشی برای آن‌ها تبدیل شد که ناشرانی معتقدند اتحادیه در ماجرای کاغذ عملکرد بدی نداشت، گروهی معتقدند عملکرد قابل دفاعی نداشت و برخی هم معتقدند این ماجرا بازی دو سر باخت برای اتحادیه بود.موضوع عملکرد اتحادیه ناشران و کتابفروشان را با محوریت نمایشگاه کتاب و واسپاری امور به صنف، مسئله کاغذ و قاچاق کتاب، با تعداد از ناشران در میان گذاشته‌ایم

خبر کوتاه از نمایشگاه کتاب و محمدعلی بهمنی

در حالی مکان سی‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هنوز مشخص نشده است که سخنگو و قائم مقام نمایشگاه از آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در این دوره از نمایشگاه، از ششم اسفند ماه سال جاری خبر دادند.

محمدعلی بهمنی که گاه برای پیگیری وضعیت پزشکی خود به بیمارستان مراجعه می‌کند، اکنون در منزل خود به سر می‌برد اما مدام در رفت و آمد به بیمارستان است. سمانه نائینی، شاعر، در این باره به ایسنا گفت: ایشان در منزل است و حال عمومی‌اش خوب است. قرار است او را ساعاتی دیگر نزد پزشک ببریم که آن‌هم چیز خاصی نیست.

انفجار گردشگری در چین و کشفی جدید در عربستان

آکادمی گردشگری چین در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۳ شمار سفرهای داخلی در این کشور به بیش از ۴.۵ میلیارد خواهد رسید و درآمد هنگفتی را برای چین به ارمغان خواهد آورد و مقام‌های عربستان سعودی از کشف آثار تاریخی پیش از اسلام در یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های این کشور خبر دادند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=179254

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰