تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024
5

باز هم غارت جنگل؛ به کدامین منزل میرود این بار کج

  • کد خبر : 173793
  • 04 دی 1401 - 9:52
باز هم غارت جنگل؛ به کدامین منزل میرود این بار کج
امروزه با گذشت هفت سال «تفسیر های های غیر اصولی از طرح تنفس جنگل» شاهد صدور مجوز قطع درختان تا شعاع70 متری جاده های جنگلی هستیم . از خود می پرسم، این بار کجی که بر دوش زمامداران ما حمل می شود، در چه زمانی و چگونه به سر منزل مقصود خواهد رسید؟ پرسشی که با بررسی روند اتفاقات هفت ساله هیچ چشم انداز مثبتی در آن مشاهده نمی شود.

 جمهوریت – ناصر تبریزی – دی ماه ۹۵ از سوی نمایندگان مجلس و در قالب لایحه «برنامه ششم توسعه» ، لایحه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه، ممنوع و در آن تاکید شد، دولت به هیچ عنوان مجاز به تمدید قرارداد طرح‌های جنگلداری نیست. به عبارت دیگر بعد از سال ۹۹ برداشت هر گونه چوب درختان «ولو خشک شده» و افتاده در حریم جنگل، ممنوع شد. از فردای تصویب این قانون، ولوله ای در میان گروهی که منافعشان در گرو برداشت های نامحدود چوب از جنگل بود، شروع شد. هنوز مرکب مصوبه خشک نشده بود که موج همایشها و کنفرانس ها از سوی کسانی که منافعشان در گرو تداوم برداشت چوب بود آغاز شد و به تبع آن، برداشت های انحرافی و تفاسیر غیر مربوط به اصل «طرح تنفس جنگل» منتشر شد.  و نتایجی که می بایست پس از تصویب ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی، نصیب طبیعت مظلوم شمال ایران می شد ،در کشاکش سمینار ها و گفتگو ها مسکوت ماند ، و در زمانی کوتاه، با توسل به بهانه های واهی تلاش شد تا مافیای از در رانده چوب جنگل، از پنجره وارد شود.

حال ، ریاست محترم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با امضای یک نامه، مجوز برداشتن درخت‌های خطرآفرین اطراف جاده‌های جنگلی را تا شعاع ۷۰ متری صادر کرده است.

این به چه معنی است؟ حقیر هر چه درباره تبعات این موضوع فکر میکنم به جایی نرسیده ام! ابتدا طرح نشانه گذاری درختان در مسیر برداشت درختان افتاده را مصوب می کنیم و بعد طی نامه ای دیگر با امضای دکتر نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی شد مجوز قلع و قمع درختان هیرکانی را تا شعاع ۷۰ متری صادر می کنیم؟

طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی برای دادن فرصت دوباره به طبیعتی بود که بیش از ۵۰ سال  بی رحمانه زیر زنجیر ماشین آلات غول پیکر برش  و حمل درختان جنگل، له می شدند، هر تصویری که از مسیر عبور حمل درختان در جنگل منتشر می شد دل هر انسان دوستدار طبیعت را به درد می آورد.

سال ۹۵ ناظر تصویب طرح نصفه نیمه « تنفس جنگل» بودیم، طرحی که مبتنی بر آن، قرار بود فرصت باز سازی جنگل را از سال  ۹۹ فراهم آورد.

امروزه با گذشت هفت سال «تفسیر های های غیر اصولی از طرح تنفس جنگل» شاهد صدور مجوز قطع درختان تا شعاع۷۰ متری جاده های جنگلی هستیم . از خود می پرسم، این بار کجی که بر دوش زمامداران ما حمل می شود، در چه زمانی و چگونه به سر منزل مقصود خواهد رسید؟ پرسشی که با بررسی روند اتفاقات هفت ساله هیچ چشم انداز مثبتی در آن مشاهده نمی شود. امیدوار بودیم  که با آمدن دکتر نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی، شانس دوستداران طبیعت، برای نجات باقی مانده جنگلهای هیرکانی، بالاتر رفته باشد، متاسفانه امضای این نامه، چشم انداز روشنی را برای طبیعت شمال ایران نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید :

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=173793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰