تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
9

دستاورد سازى به سبک فاطمى امین وزیر صمت

  • کد خبر : 162876
  • 12 شهریور 1401 - 22:41
دستاورد سازى به سبک فاطمى امین وزیر صمت
با احتساب ارزش صادرات و واردات، در پنجمين ماه از سال جارى، تراز تجارت خارجى كشور منفى شده است.

جمهوریت – رضا امیری در نواندیش نوشت : سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه پنجشنبه در شبکه خبر از افزایش ۲۱ درصدی صادرات در چهار ماه اول سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در طول سال گذشته در صادرات کشور جهش ایجاد شده است.

این اظهارات در حالى است که او به جزییات این “جهش” اشاره نکرده اما مرورى بر آمار ارائه شده از سوى علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نشان مى دهد، “جهش” مورد ادعاى وزیر صمت، صرفا مربوط به رشد صادرات از نظر “ارزش” دلارى و نه افزایش وزنى آن است. ضمن آنکه با احتساب ارزش واردات، تراز تجارى کشور از حالت مثبت نیز خارج شده است.

طبق آمار گمرک، در ۵ ماهه اول امسال، صادرات ایران به کشورهای دیگر از نظر “وزنى” بالغ بر ۴۴ میلیون تن بوده که ۳٫۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌‌دهد.(کاهش وزن کالاهاى صادراتى)

اما آنچه افزایش یافته، صادرات از نظر ارزشی است که در پنج ماهه اول امسال به ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار رسیده که ۲۱٫۲ درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته است.

علت این امر نیز افزایش بهاى کالاها در سطح بین المللى است که ارتباطی با توفیق دولت در “جهش صادراتى” آن هم در زمانى که صادرات بلحاظ وزنى کاهش یافته، ندارد. همانطور که ایران نیز امسال کالاهاى کمترى وارد کرده، اما پول بیشترى به نسبت قبل براى آن پرداخته است.

بر این اساس در بخش واردات بر اساس آمار گمرک ایران، دراین دوره از سال جاری، بلحاظ “وزنى” ۱۴ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که ۸٫۵ درصد کمتر از پارسال است. در مقابل “ارزش” دلاری کالاهای وارداتی در پنج ماهه امسال نیز ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار شده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۹٫۲ درصد رشد نشان می‌‌دهد.

یک اتفاق مهم این است که با احتساب ارزش صادرات و واردات، در پنجمین ماه از سال جارى، تراز تجارت خارجى کشور منفى شده است.

این موارد نکاتى است که در گزارش عملکرد وزیر پر حاشیه صمت که در معرض استیضاح مجلس بوده، دیده نشده است.

بیشتر بحوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=162876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰