به گزارش جمهوریت ;
پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک ، فیس لیفتی از خودرو پژو ۲۰۶ است که توسط شرکت ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد. در ادامه این مطلب قصد داریم امکانات، مشخصات و قیمت پژو ۲۰۷i اس دی را بررسی کنیم.
پژو ۲۰۶ جزو محصولات خاص شرکت فرانسوی پژو است که نزدیک به دو دهه در بازار ایران عرضه میشود و طرفداران زیادی دارد. با وجود اینکه شرکت پژو دو نسل جدید از این خودرو با نامهای ۲۰۷ و ۲۰۸ را به بازارهای جهانی عرضه کرده است، اما همچنان مشتریان ایرانی علاقه خاصی به این خودرو دارند و پیشرفت نکردن صنعت خودروی ایران نیز در افزایش علاقه مشتریان ایرانی به این خودرو تاثیرگذار بوده است. پس از برجام قرار شده بود که خودرو پژو ۲۰۸ توسط شرکت ایکاپ (زیرمجموعه ایران خودرو) تولید و به بازار عرضه شود، اما این اقدام عملی نشد و به جای آن پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک به عنوان محصول جدید خانواده پژو توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد. پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک، فیس لیفتی از خودرو پژو ۲۰۶ است و چند سال قبل با نام پژو ۲۰۶ پلاس در بازارهای جهانی عرضه شد. خودرو ۲۰۷ آی از سال ۱۳۸۹ در بازار ایران فروخته میشود و حالا پس از ۸ سال، ایران خودرو نسخه صندوق دار این خودرو را نیز به بازار عرضه کرده است.
بررسی پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک
چرا پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ صندوق دار شدند؟
سه سال پس از آن که خودرو پژو ۲۰۶ در بازارهای جهانی عرضه شد، بلافاصله شرکت ایران خودرو با پژو قراردادی را امضا کرد تا این خودرو در بازار ایران عرضه شود. پژو ۲۰۶ خیلی زود به یکی از گزینههای اصلی برای مشتریان به ویژه جوانان تبدیل شد؛ چرا که در آن زمان در خیابانها خودروهایی نظیر پیکان، پراید و تعداد اندکی ۴۰۵ تردد میکردند که وجود چنین خودرویی با ظاهر زیبا، نگاه بسیاری را به خود جلب میکرد. از سویی پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ مختلف به فروش میرسید که به همین دلیل مشتریان گزینههای زیادی داشتند تا بر اساس قیمت و آپشن، خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ برای مثال خودرو ۲۰۶ تیپ یک، فاقد فرمان هیدرویک بود و تیپ ۶ آن به نوعی فول آپشن و با گیربکس اتوماتیک عرضه میشد. سرانجام طی همکاری شرکت ایران خودرو و شرکت پژو، از خودرویی با نام پژو ۲۰۶ آریان رونمایی شد که بعدها با نام ۲۰۶SD یا ۲۰۶ صندوق دار شناخته شد. پژو ۲۰۶ صندوق دار در آن زمان برای نخستین بار در بازار ایران عرضه شد و پس از مدتی به کشورهای ترکیه، الجزایر و روسیه نیز صادر گردید. از این رو شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت برای جلب رضایت مشتری، خودرو پژو ۲۰۷ آی را نیز به ۲۰۷ آی صندوق دار تبدیل کند.
مشخصات ظاهری پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک
بخش بیرونی خودرو
پژو ۲۰۷ آی نسبت به نسخه اصلی خود از لحاظ ظاهری چندان تفاوت آشکاری ندارد، اما با کمی دقت متوجه میشویم که قسمتهای پهلو و عقب این دو نسخه با هم تفاوت دارد و این بخشها براساس خودرو پژو ۲۰۶ طراحی شدهاند. این وضعیت برای نسخه پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک نیز به همینگونه است.
ایران خوردو تولید پژو ۲۰۷i را برای مدتی متوقف کرد و پس از مدتی آن را با تغییرات ظاهری نظیر گرافیک چراغها و آینههای جدید به بازار عرضه کرد. این تغییرات برای پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک نیز اعمال شده است. ۲۰۷i صندوقدار از لحاظ ظاهری به خصوص در بخش جلو همانند نسخه هاچبک طراحی شده است، اما بیشتر تغییرات این دو نسخه مربوط به عقب خودرو میشود. با اضافه شدن صندوق، میزان حجم بار آن از ۲۴۵ به ۳۲۵ لیتر افزایش پیدا کرد. طراحان ایران خودرو برای زیبایی بیشتر از یک اسپویلر کوتاه در عقب خودرو استفاده کردهاند که بخش خط قوس صندوق بار را پوشش دهد. سپر عقب پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک نیز نسبت به نسخه هاچ بک بهروزتر شده است.
بخش داخلی خودرو
فضای داخلی خودرو پژو ۲۰۷i نیز بر اساس پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ اصلی طراحی شده و البته در نسخههای جدیدتر، این بخشها ارتقا یافتهاند. یکی از معایب این خودرو، کم بودن فضا برای نشستن افراد قد بلند است. در واقع اگر فرد قد بلندی هستید و میخواهید در جلوی خودرو بنشینید و صندلی را کمی عقب بکشید، سرنشینان عقب فضای کمی برای قرار دادن پاهای خود خواهند داشت. از سویی پنلهای داخلی در زمان کوتاهی به سروصدا میافتند و قطعاتی چون دستگیره درها، غربیلک و دسته دنده نیز در زمان کوتاهی مستهلک میشوند، اما به طور کلی خودرو ۲۰۷ آی نسبت به نسخه ۲۰۶ و ۲۰۷ از کیفیت بهتری بهره میبرد.
سه شاخه غربیلک فرمان فرم بسیار خوبی دارد و روی سطح آن با چرم مصنوعی پوشیده شده است. روی فرمان دکمههای کروز کنترل و سیستم صوتی قرار دارد که با استفاده از چراغهای تعبیه شده در زیر دکمهها، راننده میتواند در شب هم به راحتی آنها را تشخیص دهد. این در حالی است که خودروهای کلاس بالاتر نظیر رنو کپچر فاقد چراغهای زیر دکمه هستند. همچنین صفحه آمپر این خودرو از سه دایره و یک مانیتور تکرنگ ساخته شده که وضعیت باز بودن درها را به تفکیک، وضعیت دنده و کارکرد خودرو را نمایش میدهد. صندلیهای این خودرو از روکش پارچهای بهره میبرند و سرنشینان میتوانند صندلیها را با اهرمهای دستی تنظیم کنند. همچنین صندلیهای عقب از قابلیت دو تکه شدن، تاشو و پایههای ISOFIX برای اتصال صندلی کودک برخوردارند. به طور کلی از امکانات رفاهی این خودرو میتوان به قابلیت تنظیم دمای اتوماتیک کابین، شیشههای برقی هر چهار در، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر رنگی لمسی با قابلیت اتصال به بلوتوث، مسیریابی با استفاده از رهیاب ماهوارهای، پخش از روی رادیو، DVD، USB و AUX، سیستم روشنایی بدرقه (زمانی که خودرو را ترک میکنید، چراغهای خودرو مدتی روشن میمانند تا مسیر را برایتان روشن کنند) و تهویه مطبوع با کنترلرهای دیجیتالی اشاره کرد.
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک
خودروپژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک سیستم فنی مشابهای با نسخه هاچ بک دارد، اما از لحاظ چیدمان فنی شاهد تفاوتهایی هستیم. شرکت ایران خودرو برای اولین بار پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک را به جای سیستم هیدرولیکی با سیستم کمک فرمان الکترونیکی تولید کرده که به همین دلیل فشار پمپ هیدرولیک از روی موتور برداشته میشود و قدرت خروجی موتور نیز افزایش پیدا میکند. پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک به موتور Tu5 و گیربکس AL4 مجهز است که نسبت به خودروهای ۲۰۷ آی و ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ تفاوتی ندارد. همچنین این خودرو از ترمز ABS به همراه دیسک در هر چهار چرخ (خنکشونده در جلو و ساده در عقب) و سیستمهای ABS، EBD و EBA برخوردار است.
تجربه رانندگی
زمانی که پشت فرمان پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک قرار میگیرید و پس از استارت زدن و با فشردن پدال ترمز، هنگام تعویض موقعیت لیور دنده، صدایی شبیه تیلیک از قسمت لیور میشنوید. این صدا به دلیل آزاد شدن لیور به وجود میآید که معمولا نباید این صدا به این شکل بلند باشد. از سویی وضعیتهای گیربکس بدون هیچ حرکت اضافهای تعویض میشوند و پس از آنکه لیور دنده در وضعیت D قرار گرفت، تکانی احساس نمیشود. فرمان این خودرو به دلیل برخورداری از سیستم برقی بهتر از نسخه هیدرولیک عمل میکند و فرمانپذیری نرمی دارد. این فرمان نرم برای مشتریانی که در شهرهای بزرگ به خصوص شهر پرترافیک تهران زندگی میکنند، انتخاب مناسبی محسوب میشود. گفتنی است فرمان پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک به سیستم تطبیق با سرعت مجهز است؛ یعنی در سرعتهای بالا میزان فرمانپذیری سفتتر میشود تا راننده با مشکل عدم پایداری مواجه نشود.
مدلهای جدید پژو ۲۰۷ اتوماتیک از گیربکس AL4 بهره میبرند که در هنگام شیفت کردن دندهها ضربههای شدیدی را به وجود میآورد و در سرعت بالا اذیتکننده خواهد بود. به طور کلی اگر با این خودرو در دورهای آرام رانندگی کنید، صدای گیربکس فقط در زمان تعویض دنده شنیده میشود، ولی در هنگام رانندگی پرسرعت در وضعیت D که دور موتور تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه افزایش مییابد، هنگام شیفت دنده، ضربهها بسیار زیاد است. از سویی اگر دنده در حالت تیپ ترونیک دستی باشد و دور موتور به ۶۰۰۰ دور در دقیقه برسد، این تکانها شدیدتر خواهد شد. شتابگیری این خودرو در دنده ۱ بسیار خوب است، اما اگر این گیربکس ۴ سرعته را در دندههای سبکتر قرار دهید، با کشش خوبی مواجه نخواهید شد و در سربالاییها رانندگی سختتر است و باید مجددا دنده را به ۱ برگردانید. همچنین تصور میشد با حذف بار پمپ هیدرولیک، کشش خودرو بیشتر شود، اما وزن ۲۰۷ صندوق دار نسبت به نسخه هاچ بک، حدود ۷۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرد که به همین دلیل شتاب خودرو کاهش یافته است.
پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک از ترمزهای بسیار قدرتمندی بهره میبرد و شما میتوانید خودرو را در کوتاهترین زمان ممکن متوقف کنید. البته ارتفاع خودرو کمی بلند و غیرمنطقی است، اما این خودرو از لحاظ هندلینگ و پایداری نسبت به سایر محصولات خانواده ۲۰۶ در شرایط خوبی قرار دارد. هرچند بخش ارگونومی این خودرو در وضعیت بدی قرار دارد؛ برای مثال نمایشگر تصویری روی کنسول میانی قرار گرفته و از دسترس راننده دور است و برای استفاده از آن باید کمی خود را جابهجا کند که در هنگام رانندگی برای راننده مشکلاتی را به وجود میآورد. همچنین دکمه باز کردن قفل مرکزی در پشت ترمز دستی قرار دارد که دسترسی راننده را کمی محدود میکند. گفتنی است رودریهای این خودرو فاقد ضامن قفل بوده و اگر خودرو قفل شده و باتری خالی شود، از داخل قفل خودرو باز نخواهد شد.
قیمت خودرو
شرکت ایران خودرو برای تکمیل وجه ثبتنام کنندگان خودرو پژو ۲۰۷ آی صندوق دار اتوماتیک، مبلغ ۱۰۴ میلیون تومان را اعلام کرده است و ۱۵ میلیون تومان به عنوان تخفیف برای کسانی که سری اول برای خرید این خودرو ثبتنام کردهاند، در نظر گرفته شده است.