تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
7

تفاوت میان پریودنتیت و آماس لثه/ پریودنتیک چیست؟

  • کد خبر : 132999
  • 02 آبان 1400 - 13:18
تفاوت میان پریودنتیت و آماس لثه/ پریودنتیک چیست؟
پیوره یا پریودنتیت یا پیرادندان‌آماس نوعی بیماری عفونی است و نوعی بیماری بافت‌های اطراف دندان، محسوب می شود.
جمهوریت : بسیاری از مردم تفاوت برخی بیماری های دهان و دندان و لثه را نمی دانند و حتی تخصص هایی که به درمان این بیمار می پردازند آگاهی کامل ندارند، بعنوان مثال خود شما می دونید که پریودنتیک چیست و یا از جمله خدماتی که یک پریودنتیست انجام می دهد چیست؟!
نگران نباشید ما در ادامه همه این موارد را برای شما شرح می دهیم.

پیوره چیست؟

پیوره ، پریودنتیت یا پیرادندان‌آماس یا بیماری بافت‌های اطراف دندان، نوعی بیماری عفونی است که در ناحیه لثه‌ها و سایر نسوج نگه‌دارنده دندان ظاهر می‌شود؛ به این صورت که از پای دندان‌ها خونابه می‌آید و دهان بد بو و عفونی می‌شود. باید بدانید که شیوع پیوره که نوع جدی‌تری از بیماری لثه نامیده میشود با افزایش سن افزایش یافته و نزدیک به ۵۰ درصد بالغین بالای ۴۵ سال سن به نوعی مبتلا به این بیماری هستند.
پیوره در تعاریف علمی به معنای التهاب بافت‌های پیرادندانی است که سبب ویرانش رباط‌های پیرادندانی و استخوان آرکی در ناحیه مبتلا، می‌شود با پیشرفته شدن می‌تواند به لق شدن و حتی افتادن دندان‌ها منجر شود.

علائم پیوره

  • مهم‌ترین علامت پیوره، ورم لثه‌های فرد است که سبب می‌شود لثه‌ها به راحتی دچار خون‌ریزی شوند، به ویژه در زمان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان.
  • بوی تعفن دهان
  • نرم و حساس شدن لثه‌ها
  • تجمع چرک در خط لثه (جایی که لثه همچون گریبانی دندان را دربرمی‌گیرد)
  • چین و چروک خوردن لثه در فاصله‌ای دورتر از دندان
  • لق شدن دندان و تغییراتی در نحوه استقرار دندان

دلایل بروز پیوره

پوسیدگی دندان، پلاک‌های دندانی را میتوان عوامل بروز پیوره دانست.
زمانی که پلاک در خط لثه تجمع پیدا می‌کند سبب تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شود که گاهی با خون‌ریزی همراه است و به این حالت ژنژیویت یا التهاب لثه گفته میشود.
باید بدانید در صورتی که این پلاک‌ها را هر روز با مسواک یا نخ دندان پاک نکنید به مرور سفت‌تر شده و ماده‌ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) ایجاد خواهند کرد و در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری مزمن خواهد شد.
با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می‌شود و حفره‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند و در نهایت با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرایند تحلیل استخوان اطراف دندان‌ها شروع میشود. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می‌گویند و در نهایت، چرک موجود بافت و استخوان نگه‌دارنده دندان را تخریب می‌کند.
باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که؛ در صورت عدم درمان پیوره بیماری تا لق شدن و افتادن دندان ادامه می‌یابد.

پریودنتیک چیست؟

پریودنتیک شاخه‌ای از رشته دندانپزشکی است که بر ساختار‌های اطراف و نگهدارنده از دندان‌ها تمرکز می‌کند. پریودنتیست دندانپزشکی است که پریودنتیک را انجام می‌دهد و در پیشگیری، درمان و تشخیص بیماری‌های پریودنتال متخصص است.
باید بدانید، دندانپزشکانی که پریودنتیک را انجام می‌دهند، در مورد درمان التهاب دهان و قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی نیز تخصص لازم را داند.
دندانپزشک برای تبدیل به یک پریودنتیست مجاز، باید در زمینه‌های مربوطه آموزش‌های لازم را ببیند و در عین حال ۳ سال تحصیلات بیشتر از دندانپزشکی سنتی داشته باشد.
این دندانپزشکان باید همچنین در زمان انجام عمل‌های زیبایی پریودنتال و درمان‌های ترمیمی که عملکرد و فرم دندان‌ها را پس از انجام همه کار‌ها و انجام کار‌ها تضمین می‌کنند، نیاز به آموزش دارند.

کار پریودنتیست چیست؟

پریودنتیست‌ها مسئول تعداد زیادی از درمان‌های پریودنتال هستند که اصلی‌ترین آن‌ها برنامه ریزی و پوسته پوسته شدن ریشه دندان است. آن‌ها افرادی هستند که بسته به شدت بیماری راهی برای درمان پریودنتیت پیدا می‌کنند و شما به عنوان یک بیمار به احتمال زیاد با آن‌ها تماس می‌گیرید تا سطح عفونی ریشه دندان پلاک تجمع یافته در آن را درمان کند.
  • دبریدمانت چیست؟

آن‌ها اساساً چیزی را که به عنوان دبریدمان سطح ریشه یا حذف بافت بیمار یا آسیب دیده دهان و دندان شناخته می‌شود، انجام می‌دهند تا بدن بتواند با جایگزینی بافت سالم، آن نواحی را بهبود بخشد. تا زمانی که تمام پلاک و بافت‌های آسیب دیده برداشته نشوند، دندان نمی‌تواند سلامت قبلی خود را بازیابد.
  • جراحی توسط پریودنتیست‌ها

پریودنتیست‌ها در انجام عمل جراحی دهان نیز بسیار ماهر هستند و در مورد قرار دادن، نگهداری و ترمیم ایمپلنت‌های دندانی به جای جراح دندانپزشکی می‌توانید به آن‌ها نیاز داشته باشید. آن‌ها می‌توانند کار‌هایی مانند تنظیم نیش، آتل بندی، پیوند بافت نرم یا استخوان و جراحی فلپ را برای اندازه گیری مناسب انجام دهند.
  • درمان بیماری لثه پیشرفته

التهاب لثه شکل ملایمی از التهاب لثه است که با مسواک زدن منظم، نخ دندان و دهانشویه قابل برگشت است، اما موارد پیشرفته یا پیچیده بیماری پریودنتال نیاز به کمک و مراجعه به پریودنتیست دارد.
باید بدانید، آن‌ها به طور خاص برای تشخیص علل زمینه‌ای این بیماری، آموزش دیده اند و هر بار روش‌ها و درمان‌های ترمیمی مناسب را ارائه می‌دهند و معمولا یک دندانپزشک عمومی در صورت مواجهه با بیماری شدید پریودنتال که نیاز به تمیز کردن عمیق دارد، با پریودنتیست تماس می‌گیرد.

اما کدام افراد باید به پریودنتیست مراجعه کند؟

برخی از مشکلات پریودنتال توسط یک دندانپزشک معمولی قابل حل است. با این حال، موارد جدی‌تر نیاز به توجه متخصص پریودنتیست دارند. درمان توسط این متخصص بسیار مهم است، زیرا عدم درمان بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به بروز برخی از بیماری‌ها شود، از جمله:
  • دیابت
  • پوکی استخوان
  • بیماری قلبی
  • بیماری تنفسی
  • انواع خاصی از سرطان
جالب است بدانید؛ انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) ادعا می‌کند که تقریباً ۵۰ تا ۹۰ درصد از مردمان آمریکا که بالای ۳۰ سال سن دارند، به نوعی به بیماری لثه مبتلا هستند، اما هنوز معلوم نیست که چرا اینطور است، اما این بدان معناست که تشخیص و درمان پریودنتال نیاز به سطح بالاتری از تخصص دارد که تنها از یک متخصص آموزش دیده مانند یک پریودنتیست قابل بررسی و درمان است.

تفاوت میان پریودنتیت و آماس لثه

آماس لثه پیش از پریودنتیت اتفاق می‌افتد و معمولا به التهاب لثه برمی گردد؛ در حالی که پریودنتیت نوعی بیماری محسوب میشود که در آن بافت و استخوان تخریب می‌شوند. در ابتدا، باکتری‌های پلاک روی سطح دندان جمع شده و باعث قرمز و ملتهب شدن لثه‌ها می‌شوند که در این صورت دندان‌ها هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کنند. با وجود اینکه لثه‌ها تحریک شده و آزاردهنده می‌شوند، آماس لثه منجر به لقی دندان‌ها و آسیب جدی به استخوان و بافت‌های اطراف نمی‌شود.
توجه داشته باشید اگر آماس لثه درمان نشود می‌تواند منجر به پریودنتیت شود. پریودنتیت نیز سبب افتادگی لثه‌ها و استخوان شده و فواصل بزرگ تشکیل می‌دهد. ذرات باقی مانده غذایی در فضای بین لثه و دندان جمع شده و آن قسمت را آلوده می‌کنند و همزمان با پخش پلاک زیر لثه، سیستم ایمنی بدن به باکتری‌ها حمله می‌کند و استخوان و بافت‌های مجاور دندان که از دندان نگه داری می‌کنند، را تخریب می‌کند که ممکن است سبب به لقی دندان یا افتادن آن شود.
اگر بخواهیم ساده بگوییم؛ پریودنتیت شامل تغییرات برگشت ناپذیر ساختار‌های اطراف دندان بوده در حالی که آماس لثه اینگونه نیست.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=132999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰