تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
2

افزایش قیمت قابل توجه کالاهای خوراکی در تیر

  • کد خبر : 243989
  • 10 مرداد 1403 - 14:47
افزایش قیمت قابل توجه کالاهای خوراکی در تیر
بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری معادل ۱.۶درصد بوده است. نگاهی به جزئیات تورم ماهانه خوراکی‌ها در اولین ماه تابستان نشان می‌دهد که اقلامی مانند پرتقال، هویج فرنگی و سیب به ترتیب پرچم‌داران تورم تیرماه بوده‌اند. در این ماه تورم نقطه به نقطه هلو ۹۴.۹درصد، تورم شیرخشک ۷۳.۳درصد و تورم گوشت گوسفند ۷۰.۴درصد بوده است.

جمهوریت

 

با وجود تلاش‌های دولت برای کنترل قیمت گوشت گوسفند از طریق تخصیص ارز ترجیحی، همچنان تورم این کالای اساسی بیش از ۵۰درصد است. به همین دلیل نیز در سال‌های گذشته این کالای اساسی از سبد خوراکی برخی از ایرانیان حذف شده است. افزایش قیمت مواد غذایی بطور مستقیم هزینه خانوارها را تحت تاثیر قرار داده است و می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مهار تورم همراه باید یکی از اولویت‌های سیاستگذاران باشد.

تصویر تورم ماهانه خوراکی‌ها

افزایش قیمت مواد غذایی به‌طور مستقیم هزینه خانوارها و به‌ویژه خانوارهای کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل این مساله آن است که در هر جامعه‌ای کم‌درآمدها بخش بیشتری از درآمد خودر ا صرف خرید مواد غذایی می‌کنند. به همین دلیل در کشورهای مختلف دولت‌ها سعی می‌کنند با اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی از رفاه و معیشت شهروندان خود حفاظت کنند. در سال‌های گذشته تورم‌های بالا و مزمن به معیشت و تغذیه ایرانیان ضربه‌های قابل توجهی وارد کرده و موجب شده است جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از تامین حداقل کالری مورد نیاز خود عاجز باشند. در چنین شرایطی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت چهاردهم نیز باید مهار تورم باشد.بر اساس گزارش تورم خوراکی که توسط مرکز آمار منتشر شده، در تیرماه سال جاری پرتقال پرچم‌دار تورم خوراکی بوده است.

 

در این ماه پرتقال تورم ۲۷٫۷درصدی را تجربه کرده که دلیل عمده آن تغییر فصل و عدم برداشت این میوه در تابستان است؛ از آنجا که عرضه این میوه در تابستان محدود می‌شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. بعد از پرتقال هویج‌فرنگی با تورم ۳۱٫۴درصدی و سیب با تورم ۲۰٫۹درصدی بیشترین تورم ماهانه تیر را تجربه کرده‌اند. در تیرماه سال جاری تورم ماهانه ۱۱کالای خوراکی منفی بوده است. در این ماه هلو تورم منفی ۲۳٫۵درصدی داشته است. یکی از دلایل این کاهش قیمت، رسیدن به فصل برداشت این میوه و افزایش عرضه آن است. علاوه بر هلو، بادمجان تورم منفی ۱۳٫۶درصدی، پیاز تورم منفی ۵٫۶درصدی، سیب‌زمینی تورم منفی ۵٫۲درصدی، گوجه‌فرنگی تورم منفی ۲٫۳درصدی و کدو سبز تورم منفی ۰٫۹درصدی را تجربه کرده‌اند.

تورم بیشتر از ۵۰درصدی گوشت قرمز

نگاهی به تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری هلو با تورم حدود ۹۵درصدی، پرچمدار تورم مواد خوراکی در اولین ماه تابستان بوده است. پس از هلو، شیرخشک با تورم ۷۳٫۳درصدی در رتبه دوم پرتورم‌ترین خوراکی‌ها قرار گرفته است. گوشت گوسفند نیز با افزایش ۷۰٫۴درصدی یکی از پرتورم‌ترین خوراکی‌ها در تیر ماه بوده است.  یکی از نکات قابل توجه آن است که گوشت یکی از کالاهای اساسی است که در سبد تعیین‌شده وزارت رفاه نیز وجود دارد. با این حال تورم بالا این کالای اساسی در سال‌های گذشته موجب شده است  این خوراکی از سفره برخی از ایرانیان رخت ببندد. البته دولت در سال‌های گذشته سعی کرده است با تخصیص ارز ترجیحی، از افزایش قیمت این کالا جلوگیری کند. نگاهی به جزئیات قیمت گوشت گوسفندی این تلاش را به خوبی نشان می‌دهد. در تیر ماه سال جاری حداقل قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی معادل ۵۳۱هزار تومان و حداکثر قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی ۸۴۱هزار تومان بوده است.

همین هم باعث شده تا میانگین قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی به ۶۷۴ هزار تومان برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عرضه گوشت تنظیم بازار در ماه‌های گذشته موجب شده است کمی از سرعت افزایش قیمت این کالای اساسی کاسته شود. با این حال بالا بودن قیمت گوشت قرمز همچنان یکی از بحران‌های جدی سبد غذایی خانوارهای ایرانی است.  نکته قابل توجه این است با وجود تورم نقطه به نقطه ۷۰درصدی گوشت گوسفند، در این ماه نرخ تورم نقطه به نقطه مرغ ماشینی منفی ۲٫۷درصد بوده است. گفته می‌شود که افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ بوده است. درنهایت می‌توان گفت که علاوه بر مرغ ماشینی، اقلام خواکی مانند روغن نباتی جامد، روغن مایع، برنج ایرانی درجه یک و پسته تورم منفی را تجربه کرده‌اند

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=243989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰