تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
10

آغاز مانع تراشی های باکو در مسیر تجارت ایران و ارمنستان

  • کد خبر : 126675
  • 25 شهریور 1400 - 20:33
آغاز مانع تراشی های باکو در مسیر تجارت ایران و ارمنستان
سرویس امنیت ملی ارمنستان در 12 سپتامبر گزارش داد که پلیس آذربایجان در حال بررسی خودروهای با پلاک ایرانی در نزدیکی روستای ایوازلی است. رسانه های محلی نیز گزارش دادند که پلیس از خودروهای ایرانی هزینه قابل توجهی دریافت می کند.

جمهوریت : سال گذشته در اوج بحران قره باغ هشدارهای بسیاری داده شد که در صورت شکست ارمنستان و اعمال حاکمیت باکو بر مناطق قره باغ ایران به لحاظ سیاسی و اقتصادی ممکن است متضرر شود، حالا به نظر این اتفاق رخ داده چرا که کامیون های ایرانی برای عبور و رسیدن به خاک ارمنستان باید مبالغ قابل توجه ای پرداخت کنند.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، وبسایت “اوراسیانت” در مورد اخذ این عوارض از کامیون های ایرانی نوشت: پلیس آذربایجان کامیون های ایرانی را که از جاده اصلی ارمنستان عبور می کنند متوقف کرده و برای ورود به منطقه هزینه ای از آنها دریافت می کند.

سرویس امنیت ملی ارمنستان در ۱۲ سپتامبر گزارش داد که پلیس آذربایجان در حال بررسی خودروهای با پلاک ایرانی در نزدیکی روستای ایوازلی است. رسانه های محلی نیز گزارش دادند که پلیس از خودروهای ایرانی هزینه قابل توجهی دریافت می کند.

روز بعد، یک مقام آذربایجانی تأیید کرد که ایست های بازرسی ایجاد شده است. الشاد حاجی اف، سخنگوی وزارت امور داخله، به بی بی سی آذربایجان گفت، قلمرویی که رانندگان در آن متوقف می شوند، خاک آذربایجان است و بنابراین می توان آنها را مورد بازرسی قرار داد. حاجی اف با اشاره به دو شهر در اعماق خاک آذربایجان گفت: جای تعجب نیست که در مناطق آزاد شده آذربایجان پست های پلیس ایجاد شود.

در همان روز، کمیته گمرک دولتی آذربایجان با صدور بیانیه ای تأیید کرد که در حال جمع آوری پرداخت های گمرکی در جاده گوریس-کاپان است. در این بیانیه آمده است: بر اساس قانون مالیاتی آذربایجان، خودروهای خارجی کشورهای دیگر برای ورود و خروج از جمهوری جمهوری آذربایجان مشمول مالیات جاده ای می شوند.

جاده مورد بحث گوریس و کاپان، دو شهر اصلی جنوب ارمنستان را به هم متصل می کند. این منطقه همچنین از چندین تکه کوچک از سرزمین های تحت کنترل آذربایجان عبور می کند و باکو پس از بازپس گیری آن از ارمنستان در نتیجه جنگ سال گذشته، به تدریج در حال اعمال حاکمیت خود بر این مناطق است.

به دنبال تعطیلی دو روزه مرز در ماه اوت، که حمل و نقل بین ارمنستان و ایران را نیز مختل کرد، سفارت ایران در ایروان ابراز نگرانی کرد و اظهار امیدواری کرد که دولت ارمنستان کار بر روی “مسیرهای جایگزین” برای تجارت ایران و ارمنستان تسریع کند. یک جاده جایگزین در واقع در حال ساخت است تا طریق شهرهای آغوانی و تاتف وارد خاک ارمنستان شود، اما این یک راه حل کوتاه مدت نیست.

کارو کوچاریان، معاون شهردار گوریس به وب سایت خبری factor.am گفت: کامیون های ایرانی با محموله بزرگ نمی توانند از جاده جایگزین در تاتف که در حال ساخت است عبور کنند. کوچاریان گفت که این ایست بازرسی از ۱۰ سپتامبر کار می کند و رانندگان برای استفاده از جاده ۱۳۰ دلار، برای کامیون های کوچک ۶۰ دلار و برای کامیون های سوخت ۵۰۰ دلار پرداخت می کنند.

دولت ارمنستان هنوز به طور علنی به این گزارش ها واکنشی نشان نداده است و سرویس امنیتی نیز هیچ گونه مطلب دیگری در این زمینه منتشر نکرده است.

طی جلسه ۱۳ سپتامبر پارلمان، هاکوبیان فرماندار سابق منطقه سیونیک که جاده در آن قرار دارد، این موضوع را مطرح کرد و گفت که اقتصاد ارمنستان از این اتفاق متضرر می شود، همانطور که می دانید، بیش از ۴۰ درصد گردش بار ما با جهان از طریق ایران انجام می شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=126675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰