تاریخ : یکشنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 28 July , 2024
3

آمدن احمدی‌نژاد برای ایجاد اختلاف بین اصولگرایان

  • کد خبر : 97568
  • 24 تیر 1399 - 9:49
آمدن احمدی‌نژاد برای ایجاد اختلاف بین اصولگرایان

حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه «آرمان ملی» به شرح عملکرد مجلس یازدهم می‌پردازد و با نقد احمدی‌نژاد، تایید صلاحیت وی به دست شورای نگهبان را بعید می‌شمارد که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید. اگر بر فرض مثال، احمدی‌نژاد کاندید ریاست جمهوری بشود، رای خواهد آورد؟ اول باید دید که […]

حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه «آرمان ملی» به شرح عملکرد مجلس یازدهم می‌پردازد و با نقد احمدی‌نژاد، تایید صلاحیت وی به دست شورای نگهبان را بعید می‌شمارد که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اگر بر فرض مثال، احمدی‌نژاد کاندید ریاست جمهوری بشود، رای خواهد آورد؟

اول باید دید که اصلا احمدی‌نژاد تایید صلاحیت می‌شود یا خیر و بعد گفت که چقدر رای می‌آورد. به‌نظر من، احمدی‌نژاد با توجه به عملکرد، موضع‌گیر‌ی‌ها و روندی که پیش از این طی کرده است، مورد تایید شورای نگهبان قرار نخواهد گرفت. الان بحث صلاحیت ایشان مطرح است که اگر تایید بشود، ممکن است با روش‌های پیشین خود که اغلب هم مطرح می‌شود، مثل روش‌های پوپولیستی، عوام‌فریبانه و شعارهایی که باب میل توده جامعه باشد، دوباره به میدان بیاید و زمینه به دست آوردن رای را برای خود فراهم کند. در هر صورت من به تایید صلاحیت ایشان خیلی خوش‌بین نیستم.

از همین الان هم کارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی‌اش را شروع کرده است. مثل همین گفت‌وگوی اخیرش…

بله. حرف‌ها و کارهایی را شروع کرده که اساسا با ساختار کلی نظام منطبق و سازگار نیست. درست است، او به کارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه علاقه دارد اما باید فکر جاهای دیگرش را هم بکند. باید به فکر گرفتن تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان هم باشد. اول از این قضیه اطمینان پیدا بکند، بعد به این کارها و شعارهای پوپولیستی دست بزند.


آقای طایی گفتند که «هیچ یک از طیف‌های مختلف اصولگرایی از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنند و تنها اصلاح‌طلبان و جریان‌های خارج از کشور مترصد آوردن او به انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ هستند.» نظر شما در این مورد چیست؟

بالاخره احمدی‌نژاد دنبال این است که با کارهایی پوپولیستی بتواند مطرح شود، نظر گروه‌های مختلف را جلب کرده و رای جمع کند. اما همانطور که قبلا گفتم، اینکه آقای احمدی‌نژاد بتواند مشکلش را با شورای نگهبان حل کند، جای تردید جدی دارد و من شک دارم که او بتواند تایید شورای نگهبان را برای انتخابات آینده کسب کند. البته نیروهای اصلاح‌طلب، نه اینکه احمدی‌نژاد را نیروی خوبی بدانند، بلکه برای بر هم زدن فضای سیاسی اصولگرایی و ایجاد اختلاف در جبهه اصولگرایی، دست به هر کاری که بتوانند، می‌زنند. از جمله می‌توان به تحریک احمدی‌نژاد برای انجام این گونه اقدامات اشاره کرد. اما من همچنان در این که آیا احمدی‌نژاد با توجه به عملکرد خاص سابقش، چه دو سال آخر ریاست جمهوری‌اش و چه بعد از آن و حمایت‌های بی‌چون و چرا از بقایی و مشایی و تفکرات این گونه افراد، بعید می‌دانم که مورد تایید شورای‌نگهبان قرار بگیرد. لذا این گونه تلاش‌ها، بی‌حاصل است. حالا این تلاش‌ها می‌خواهد از طرف خود احمدی‌نژاد باشد یا اصلاح‌طلبان و یا هر جریان دیگری که می‌خواهد او را بر سر کار بیاورد.

یعنی شما می‌گویید که اصلاح‌طلبان به‌دنبال سنگ‌اندازی جلوی پای اصولگرایان هستند؟

والا غیراز این، اصلا توجیهی وجود ندارد که او را برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ آماده و از وی حمایت کنند. هر چند که مواضع او و عملکرد گذشته‌اش را می‌دانند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=97568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰