تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
0

ریزش شاخص‏‏‌ها به ۶ روز متوالی رسید|جغرافیای متلاطم بورس

  • کد خبر : 249215
  • 15 مهر 1403 - 15:49
ریزش شاخص‏‏‌ها به ۶ روز متوالی رسید|جغرافیای متلاطم بورس
طی روزهای اخیر حرکت‌‌‌های زیگزاگی قیمت در بازارهای دارایی توجه بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده است. در یک‌هفته گذشته بورس روند متلاطمی را ثبت کرد که این وضعیت سبب شد فعالان بورس تهران با تردید بیشتری در معاملات سهام مشارکت کنند.

جمهوریت –بورس از شنبه هفته قبل و در بحبوحه ریسک‌های سیاسی در حال کم کردن ارتفاع قیمتی است. شاخص کل طی این مدت در حدود ۲.۲۴‌درصد و شاخص هموزن بیش از یک‌درصد نزول را ثبت کردند که به‌خوبی می‌‌‌توان ردپای یورش التهاب به معاملات سهام و سپس «اوج‌گیری هیجان فروش» را شناسایی کرد. نمای آماری این هیجان را می‌‌‌توان در خروج مستمر پول حقیقی از گردونه دادوستدهای سهامی ملاحظه کرد. از شنبه گذشته بازار خروج پول را به نظاره نشسته است.

در این بازه زمانی ۳‌هزار و ۳۹۵میلیارد تومان پول از مسیر حقیقی به حقوقی خارج شده است که از آرایش ناهمگون بورس در میان بازارهای رقیب خبر می‌دهد. هفته سوم مهرماه نیز در حالی روز گذشته آغاز شد که فضای کلی معاملات در بورس تهران پس از طی یک‌دوره نزول شتابان به‌سرعت به سمت کف کانال ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی حرکت کرد. این تغییر فاز اولا به علت عبور اسرائیل از خطوط قرمز جمهوری اسلامی اتفاق افتاد که براساس اظهارات تحلیلگران اقتصادی به هیجان فروش در بازار سهام منجر شد. درگام بعدی رفتار منفعل سازمان بورس نسبت به ریزش‌‌‌های اخیر شاخص‌‌‌های سهامی و اصرار بر اعمال محدودیت دامنه نوسان یک‌درصدی، تردید بی‌‌‌محابای سهامداران را به دنبال داشته است.

دو پرده از ریزش ۶روزه

به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه، گره خوردن «بورس به هیجان ادامه‌دار» باعث روند نزولی بورس و ابهامات بی‌شمار در مورد روند آتی این بازار شده است. همان‌طور که در روزهای اخیر ملاحظه کردیم، روندی که بازارها در پیش گرفته‌‌‌اند، سبب تضعیف قیمت سهام و شکل‌‌‌گیری حباب قیمتی دربرخی بازارها شده و به این ترتیب، رخت‌بربستن جذابیت خرید سهام عقب‌‌‌نشینی خریداران سهام را رقم زده است. از سوی دیگر، نزدیک شدن به آبان‌‌‌ماه و موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۵نوامبر (۱۵ آبان) موجی از ابهام را نزد فعالان بورسی دامن زده، با توجه به اینکه سیگنال مثبتی پیرامون اخبار حمایتی از بورس نیز مخابره نمی‌شود، می‌توان به‌وضوح دریافت که فضا برای ورود به بازار سهام مساعد تلقی نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=249215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰