تاریخ : یکشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 15 September , 2024
1

چشم‌انداز کاهشی قیمت دلار؟

  • کد خبر : 247482
  • 25 شهریور 1403 - 10:10
چشم‌انداز کاهشی قیمت دلار؟
روند قیمت اسکناس دلار در معاملات غیررسمی روز گذشته کاهشی بود. این درحالی است که رصدها نشان می‌دهد خبر جریان‌ساز جدیدی منتشر نشده و همچنین گشایش ارزی جدیدی نیز صورت نگرفته است. همین امر موجب شده تا برخی بازیگران بازار از عرضه ارز ازسوی نهاد بازارساز سخن به‌میان آورند.

جمهوریت –

 

بررسی تحلیلگران حاکی از آن است که نیروی کاهشی جدیدی در معاملات ارزی وجود ندارد. نرخ ارز در یک ماه اخیر نوسان چندانی نداشته و در عمده روز‌های سپری شده در یک کریدور مشخص به نوسان پرداخته است. علاه بر آن مشاهده می‌شود که تمایلات کاهشی در بازار وجود دارد. براساس اعلام مراجع رسمی تورم نقطه‌به‌نقطه کشور تا انتهای مردادماه سال جاری برابر با ۳۱٫۶ درصد بوده است. این درحالی است که نرخ رشد دلار در مدت مشابه کمتر از ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

در نتیجه این مقایسه برخی از کارشناسان معتقدند که تمایلات کاهشی در نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد. پس به‌طور کلی منشأ این تمایلات چیست؟ کارشناسان دو عامل بازارسازی بانک مرکزی و عدم وجود ریسک در فضای اقتصاد کشور را عامل تمایلات کاهشی بازار ارز می‌دانند. به عقیده این افراد بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی خود در روزهایی که نوسان افزایشی قابل توجهی در بازار وجود ندارد، اقدام به تقویت طرف عرضه کرده تا روند نرخ ارز را با شیبی اندک کاهشی کند. به بیان دیگر این نهاد از کم عمق بودن معاملات ارزی در جهت رنج کردن بازار استفاده می‌کند. از سوی دیگر کاهش سطح ریسک‌های سیاسی نیز از جمله عوامل اصلی کاهش دامنه نوسان نرخ ارز است.

با فروکش کردن آتش مناقشات میان ایران و رژیم صهیونیستی، ریسک مهم و قابل توجهی در بازار وجود ندارد که بتواند زمینه‌ساز رشد نرخ ارز شود. تحلیلگران نزدیک‌ترین ریسک سیاسی را که بتواند بر روند معاملات ارزی تاثیر بگذارد، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان ماه می‌دانند. به عقیده این افراد احتمال تشدید تحریم‌های اقتصادی درصورت روی‌کار آمدن نامزد جمهوری‌خواه وجود دارد که همین امر انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال باید دید روند کاهشی شاخص‌ارزی تا چه زمان ادامه خواهد یافت. در مجموع به نظر می‌رسد کریدور مورد نظر بازارساز جهت نوسان نرخ دلار آزاد کانال‌های ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی است.

ناهماهنگی دلار و بازار

دیروز شنبه ۲۴ شهریورماه روند نرخ اسکناس دلار در معاملات غیررسمی کاهشی بود. قیمت هر برگ دلار که در بازار روزهای پایانی هفته گذشته به حوالی ۵۹هزار و ۶۵۰تومان رسیده بود، در بازار روز نخست هفته جاری افت ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد و در رقم ۵۹هزار و ۳۵۰تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ یورو و پوند در روز گذشته با رشد یکسان ۱۵۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۵هزار و ۹۵۰ تومان برای یورو و ۷۸ هزار و ۵۰تومان برای پوند معامله شدند. سکه طلا طرح جدید نیز به پشتوانه رشد بهای طلای جهانی با ۴۲۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته در رقم ۴۴میلیون تومان معامله شد.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰