تاریخ : یکشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 15 September , 2024
0
وزیر راه‌وشهرسازی:

تصمیمات سال‌های اخیر تهران قابل دفاع نیست

  • کد خبر : 247517
  • 25 شهریور 1403 - 14:44
تصمیمات سال‌های اخیر تهران قابل دفاع نیست
وزیر راه و شهرسازی در نشست شنبه‌شب خود با گروهی از کارشناسان مسکن و شهرسازی، عملکرد سال‌های اخیر شهرداری تهران در حوزه «اداره شهر» را به شکل غیرمستقیم مورد نقد قرار داد.

جمهوریت –فرزانه صادق در این نشست اعلام کرد، «آنچه در چند سال اخیر در سیاست‌گذاری شهر تهران رخ داده است قابل دفاع نیست. موقعیت ویژه و چالش‌های شهر تهران ایجاب می‌کند که تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آن، در سطح کلان‌تری همچون هیئت محترم وزیران انجام شود. ابر مشکلات پایتخت؛ صرفاً در شهرداری تهران و کمیسیون‌های آن قابل حل نیست و نیازمند تصمیم‌های هیئت وزیران و البته اجرای آنهاست.»
نقد غیرمستقیم وزیر راه و شهرسازی به تصمیمات و عملکرد شهرداری تهران به ماجرای «مصوبات کمیسیون ماده ۵» مربوط می‌شود.
این کمیسیون، اتاقی است که اجازه دارد و می‌تواند «هر نوع مصوبه بالادست شهرداری تهران از طرح جامع شهر تهران گرفته تا طرح تفصیلی تا حتی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را با ترکیبی از نمایندگان وزراء و شهردار، اصلاح کند یا تغییر دهد یا مجوزهایی متفاوت از چارچوب‌های از قبل مصوب شده، صادر کند.»
عملکرد کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در دوره‌هایی از جمله دوره دولت روحانی، مورد انتقاد دولت قرار گرفت اما در دوره‌هایی هم که خط فکری دولت و شهرداری در حوزه «ساخت و ساز و تغییرکاربری و فروش مجوز ساخت» در یک ریل قرار گرفته، هیچ نقدی نسبت به این کمیسیون وارد نبوده است.
فرزانه صادق در زمانی که معاون شهرسازی و معماری در وزارت راه و شهرسازی بود، به عنوان یکی از اعضای همین کمیسیون، برخی مصوبات این کمیسیون را امضاء نکرد و در نهایت بخاطر این رویه، جابجا شد.
امروز او در مقام وزیر، سراغ «کمیسیون ماده ۵» آمده است.
از نگاه گروهی از شهرسازها و کارشناسان شهری، اساس کار کمیسیون ماده ۵ زیرسوال است و این مسیر دورزدن مصوبات بالادست شهرداری‌ها باید مسدود شود.
اما گروهی دیگر معتقدند، تصمیماتی که از بالا به شهرداری دیکته می‌شود، «با روح شهر در تعارض است و در شهر قابل اجرا نیست».
این دو گانگی در این سال‌ها به همین شکل ادامه داشته و این وسط، آن کمیسیون به روال خود ادامه داده است.
اینکه آیا فرزانه صادق می‌تواند یکبار برای همیشه، «تصمیم درست و قابل اجرا برای آینده شهر تهران که همه عناصر حیاتی آن ته کشیده است، اتخاذ کند، به شیوه هدایت اصل موضوع ربط پیدا می‌کند».

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰