تاریخ : جمعه, ۹ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 30 August , 2024
0

پس‌لرزه اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین

  • کد خبر : 246418
  • 09 شهریور 1403 - 18:26
پس‌لرزه اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین
نگرانی نسبت به احتمال افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس، در شرایطی که هم اکنون نیز ارقام آن برای بسیاری از خانواده ها، چالش بزرگی محسوب می شود، نارضایتی تعدادی از والدین را به همراه داشته است. در نامه ای که یکی از مخاطبان با عنوان « چرا باید هزینه سخنان مبهم مسئولان فعلی و بی کفایتی مسئولان قبلی را مردم بپردازند؟!» خطاب به رئیس جمهور نوشته، آمده است: « هنوز چند روز از آغاز به کار دولتتان نگذشته حرفهای مبهم جنابعالی و دولتمردانتان و نیز سالها بی‌کفایتی مسئولان در دولت‌های قبلی چنان اثری روی زندگی ما شهروندان‌ عادی گذاشته که در کوچکترین مسائل باید امضا بدهیم و حق هرگونه اعتراض را از خود سلب کنیم. آیا حضرتعالی دو ماه پیش خودتان مخالف شوک درمانی و گرانی بودید و حالا موافق شده‌اید؟!»

جمهوریتاعتراض غیرمنتظره رئیس جمهور، درباره یارانه بنزین در هفته گذشته، میان افکارعمومی تعبیرهای متفاوتی داشت. با اینکه این اولین بار نبود که پزشکیان بعد از انتخابات، تلویحا به ضرورت افزایش قیمت بنزین اشاره کرد، اما لحن سخنان او وقتی که گفت «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم.» این بار از سوی جامعه جدی تر تلقی شد. با اینکه پس از آن، رسانه های رسمی دولت، تلاش کردند به جامعه این پیام را بدهند که این اظهارات به معنای افزایش قیمت نیست، اما سکوت دولت پس از آن، بر نگرانی های جامعه افزوده است.

روز گذشته، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، در جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه، خواستار ارائه برنامه و نقشه راه جامعی از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت برای رفع ناترازی موجود در حوزه انرژی شد و گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت چهاردهم، هیچ تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت و در هر تصمیمی، تمام پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت را مد نظر قرار می‌دهیم.

با این حال، افکارعمومی همچنان نگران احتمال افزایش قیمت است، تا جایی که برخی از پیمانکاران سرویس مدارس، برای آغاز سال تحصیلی، در متن قرارداد ثبت نام سرویس دانش آموزی، قیدی را درنظر گرفته و از والدین خواسته اند چنانچه افزایش قیمت بنزین در طول سال انجام شود، متعهد شوند هزینه اضافه شده را تا پایان بهمن ۱۴۰۳، پرداخت کنند.

نگرانی نسبت به احتمال افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس، در شرایطی که هم اکنون نیز ارقام آن برای بسیاری از خانواده ها، چالش بزرگی محسوب می شود، نارضایتی تعدادی از والدین را به همراه داشته تا جایی که یکی از مخاطبان جماران در نامه ای با عنوان « چرا باید هزینه سخنان مبهم مسئولان فعلی و بی کفایتی مسئولان قبلی را مردم بپردازند؟!» برای رئیس جمهور نوشته: « هنوز چند روز از آغاز به کار دولتتان نگذشته حرفهای مبهم جنابعالی و دولتمردانتان و نیز سالها بی‌کفایتی مسئولان در دولت‌های قبلی چنان اثری روی زندگی ما شهروندان‌ عادی گذاشته که در کوچکترین مسائل باید امضا بدهیم و حق هرگونه اعتراض را از خود سلب کنیم. آیا حضرتعالی دو ماه پیش خودتان مخالف شوک درمانی و گرانی بودید و حالا موافق شده‌اید؟!»

در متن این نامه  ارسال شده، آمده است:

مسئولان محترم دولت حق و عدالت

سلام

هفته گذشته برای ثبت‌نام سرویس یکی از فرزندانم به مدرسه مراجعه و فرم‌های مربوطه را پرکردم که با این بند روبرو شدیم:

«چنانچه افزایش قیمت بنزین در طول سال انجام شود اینجانب ولی دانش‌آموز متعهد میشوم که با اضافه شدن هزینه الباقی را تا پایان بهمن ۱۴۰۳ تسویه نموده و حق هیچگونه اعتراضی نخواهم داشت.»

آقای رئیس جمهور!

اکنون که هنوز بیش از دو ماه از انتخاب حضرتعالی نمی‌گذرد ما شهروندان‌ از یادمان نرفته که جنابعالی خود با سخنان اعتراضی در موارد مختلف ازجمله گرانی بنزین رای آوردید.

حالا هنوز چند روز از آغاز به کار دولتتان نگذشته حرفهای مبهم جنابعالی و دولتمردانتان و نیز سالها بی‌کفایتی مسئولان در دولت‌های قبلی چنان اثری روی زندگی ما شهروندان‌ عادی گذاشته که در کوچکترین مسائل باید امضا بدهیم و حق هرگونه اعتراض را از خود سلب کنیم.

آیا حضرتعالی دو ماه پیش خودتان مخالف شوک درمانی و گرانی بودید و حالا موافق شده‌اید؟!

چرا اکنون محکم و قاطع مخالفتتان را با هرگونه گرانی بنزین و سایر اقلام اعلام نمی کنید؟»

 قصه تکراری و پرچالش هر ساله‌ سرویس ایاب ‌و ذهاب مدارس دانش‌آموزان و گرانی هزینه ها و موضوعات مربوط به کمبود راننده که خود به خود بر قیمت های سرسام آورش دامن می زند، از ابتدای هر سال تحصیلی تا اواسط آن یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در کلان‌شهرها است. از سوی دیگر، رانندگان زحمتکش سرویس مدارس نیز گله مندند که کارکردن در خیابان‌های شلوغ، با هزینه های استهلاک خودرو و تامین قطعات، بنزین آزاد و صرف وقت فراوان و مسائل متعدد دیگر، برای آنها کمتر مقرون به صرفه است. با همه اینها اکنون باید پرسید آیا خانواده ها مهر ماه امسال باید دغدغه و نگرانی درباره احتمال افزایش قیمت را هم بر دغدغه های پیشین خود بیفزایند؟

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=246418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰