تاریخ : سه شنبه, ۶ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 27 August , 2024
1

مقصد جدید پول‌های سرگردان کجاست؟

  • کد خبر : 246260
  • 06 شهریور 1403 - 12:21
مقصد جدید پول‌های سرگردان کجاست؟
با توجه به اینکه بازار سهام در روز‌های اخیر روند باثباتی را تجربه می‌کند، می‌توان امیدوار بود که بخشی از این پول‌ها به سمت و سوی بازار سهام گسیل شود؛ افزون بر این، بازار طلا و سکه نیز به‌عنوان مقصد دیگر این پول‌ها قابل‌بررسی است.

جمهوریت –روز گذشته پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های وکالتی طرح فروش خودرو آزاد شد. گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره مقصد این پول‌های سرگردان وجود دارد.

برخی ادعا می‌کنند که این پول‌ها روانه سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی یا صندوق‌های درآمد ثابت خواهد شد. گروهی دیگر نیز بازار سهام و بازار طلا و سکه را به‌عنوان مقصد این پول‌ها مطرح می‌کنند.

برای سومین روز متوالی رشد شاخص‌ها در بازار سهام ادامه‌دار بود و شاخص‌کل بورس تهران در روز گذشته توانست با رشد ۰.۵۴‌ درصدی به سطح ۲‌ میلیون و ۶۳‌ هزار‌ واحدی برسد. شاخص‌کل بورس پس از ریسک سیستماتیک ناشی از ترور اسماعیل هنیه در تهران در یک روند نزولی تا سطح یک‌میلیون و ۹۹۱‌ هزار‌ واحدی افت داشت و در روز‌های اخیر بازار توانسته اندکی از رخوت مردادماه فاصله بگیرد و به ارتفاعات بالاتر بیندیشد.

بازار سهام از کف تجربه شده در بیست و سوم مردادماه، رشد ۳.۶‌ درصدی را تجربه کرده‌است و در هشت روز معاملاتی اخیر، شاخص‌کل هفت روز را با ثبت بازدهی مثبت به اتمام رسانده‌است.

در جریان معاملات روز گذشته، شاخص هم‌وزن رشد ۰.۲۷‌ درصدی را تجربه کرد. شاخص‌کل فرابورس نیز ۰.۲ ‌درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم هزار و ۶۷۱‌ میلیارد‌ تومان را ثبت کرد.

همچنین در روز گذشته ۱۹۰‌ میلیارد‌ تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که صندوق‌های اهرمی از کف تجربه شده شاخص‌کل در بیست و سوم مردادماه رشد‌های قابل‌توجهی را به‌ثبت رسانده‌اند.

با توجه به اینکه دامنه‌نوسان این صندوق‌ها مثبت و منفی ۲‌ درصد است، خالص ارزش دارایی این صندوق‌ها بیش از قیمت رشد می‌کند که این موضوع منجر به شکل‌گیری حباب منفی در این صندوق‌ها شده‌است و اکثر این صندوق‌ها در قیمتی کمتر از ارزش ذاتی مورد معامله قرار می‌گیرند.

شاخص‌کل از کف تجربه شده در بیست و سوم مردادماه رشد ۳.۶‌ درصدی را به‌ثبت رسانده و این در حالی است که در همین بازه زمانی صندوق موج رکورددار ثبت بازدهی درمیان صندوق‌های اهرمی بوده‌است. این صندوق توانسته در این بازه زمانی با رشد ۱۶.۴‌ درصدی همراه شود. صندوق‌های بیدار، نارنج، شتاب، جهش، توان و اهرم نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

آزادسازی پول‌های بلوکه شده خودرو

براساس اطلاعیه‌ای که توسط شرکت ایران‌خودرو منتشر‌شده، پول‌هایی که در حساب‌های وکالتی برای شرکت در طرح فروش خودروی شرکت ایران‌خودرو بلوکه شده‌ بودند در روز گذشته آزاد شد. این موضوع باعث‌شده که در بین فعالان بازار‌های دارایی و بازار سهام مباحثی درخصوص مقصد این پول‌های بلوکه شده مطرح شود.

براین اساس می‌توان گفت که بخشی از این پول‌ها به مبدا خود بازمی گردند. مبدا بخشی از این پول‌ها از سپرده‌های کوتاه‌مدت و صندوق‌های درآمد ثابت بود که به‌نظر می‌رسد بخش‌اعظم این نقدینگی مجددا به این بازار‌ها باز خواهد گشت. قسمتی از این نقدینگی نیز روانه بورس خواهد شد.

با توجه به اینکه بازار سهام در روز‌های اخیر روند باثباتی را تجربه می‌کند، می‌توان امیدوار بود که بخشی از این پول‌ها به سمت و سوی بازار سهام گسیل شود. افزون بر این، بازار طلا و سکه نیز به‌عنوان مقصد دیگر این پول‌ها قابل‌بررسی است. در هفته‌های اخیر، قیمت جهانی طلا به کانال ۲‌ هزار و ۵۰۰ دلاری به ازای هر اونس رسیده و با توجه به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و چشم انداز کاهش نرخ بهره در ماه‌های آتی می‌توان رشد ادامه‌دار طلا جهانی را متصور شد.

با توجه به اینکه نرخ دلار نیز با توجه به واقعیات اقتصادی کشور امکان تثبیت در نرخ‌های کمتر از ۶۰‌هزار‌تومان را ندارد، می‌توان برای بازار طلا و سکه نیز چشم انداز مثبتی را در ماه‌های آتی درنظر گرفت و طبیعتا بخشی از این نقدینگی با اتکا به همین سناریو‌ها و پیش‌فرض ها، راهی بازار طلا و سکه خواهد شد.

همچنین بررسی ورود و خروج پول به صندوق‌های طلا در سال‌جاری نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا پایان معاملات روز گذشته، این صندوق‌ها با ورود پول ۸‌ هزار و ۵۰۰‌ میلیارد‌ تومانی همراه شده‌اند. ورود پول بیش از ۸ همتی به این صندوق‌ها به دلیل سایه افکندن انواع و اقسام ریسک‌های سیستماتیک و ژئوپلیتیک در سال‌جاری بوده‌است که به طرق مختلف به تقویت تقاضا در بازار طلا و سکه منجر شده‌است.

اواخر فروردین و پس از پاسخ متقابل‌ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، بازار طلا و سکه با اقبال عمومی همراه شد. سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در اواخر اردیبهشت نیز عامل دیگری بود که در برهه‌هایی منجر به تقویت خرید طلا شد. پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران نیز مجددا عطش خرید طلا شعله ورتر شد و بازار با استقبال خریداران همراه شد، بنابراین باتوجه به تداوم ریسک‌ها، استمرار استقبال از بازار طلا و سکه نیز محتمل است.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=246260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰