تاریخ : دوشنبه, ۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 19 August , 2024
1
قانونگذار ارشد آمریکایی:

ایران تصمیمی برای تغییر توان هسته‌ای خود نگرفته است

  • کد خبر : 245700
  • 29 مرداد 1403 - 13:15
ایران تصمیمی برای تغییر توان هسته‌ای خود نگرفته است
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه «تهران تصمیمی برای تغییر توان هسته‌ای خود نگرفته است» مدعی شد احتمال دارد ایران تا پایان سال جاری خود را یک کشور مجهز به تسلیحات هسته‌ای اعلام کند.

جمهوریت–«مایک ترنر» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا ادعاهای جدیدی را در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح و از سیاست‌های «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به‌خاطر آنچه که موجب تشدید تنش‌ها خواهد بود، انتقاد کرد؛ موضوعی که ایالات متحده سال‌ها ادعا می‌کند به دنبال اجتناب از آن بوده است.

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با سی‌بی‌اس مدعی شد: آنچه اکنون در رابطه با این دولت [ایران] می‌بینیم، این است که احتمال دارد تا پایان سال جاری خود را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای اعلام کند. با توجه به گزارش‌ها، گزارش‌های خبری منتشر شده، این احتمال وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مقامات جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را در خصوص توان هسته‌ای این کشور تغییر داده‌اند، ادعا کرد: با پیشرفت‌هایی که تحت سیاست دولت بایدن صورت گرفته است، این احتمال وجود دارد. ایران قادر به این کار است. گزارش‌هایی مبنی بر این منتشر شده است که ایران می‌تواند تا پایان سال خود را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای اعلام کند.

نماینده ایالت اوهایو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم این کار گرفته شده است؟ گفت: نه.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این تسلیحات در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارند.

به گزارش سی‌بی‌اس، این اظهارات مایک ترنر پس از آن مطرح شد که او از صحبت‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که هفته گذشته گفته بود «به‌دنبال بد رفتاری با ایران نیست» و ایالات متحده با این کشور «دوستانه» خواهد بود، دفاع کرد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا خاطرنشان کرد «آن‌ها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند و قرار بود همه ما مطمئن شویم که آن‌ها سلاح هسته ای ندارند، زیرا به گفته ترامپ، «زمانی که آنها (سلاح) داشته باشند، این جهان کاملاً متفاوت است».

این رسانه آمریکایی نوشته ترامپ در زمان فعالیت خود در کاخ سفید در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه واشنگتن را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد که هدف آن، محدودیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی این کشور بود.

ترنر با اشاره به کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران گفت احتمال هسته‌ای شدن ایران با این اقدامات ترامپ رخ نمی‌داد.

او با انتقاد از سیاست‌های دولت بایدن مدعی شد: آزادی و قابلیتی که آن‌ها در دولت بایدن داشتند، این توانایی را به آن‌ها داده است که هم بر انتخابات ما تأثیر بگذارند، هم فعالانه برای ارزیابی دونالد ترامپ توطئه‌ای انجام دهند و هم به برنامه تسلیحاتی و برنامه‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود ادامه دهند.

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ چندی پیش مدعی حمله سایبری از سوی هکرهای ایرانی شد.

مایک ترنر در این باره گفت دولت بایدن در رابطه با موضوع هک، مساله اطلاعات غلط و تلاش برای سوءقصد به جان ترامپ، ایران را مسئول نمی‌داند.

او با بیان اینکه «هیچ واکنشی وجود ندارد که بر ایران تأثیر بگذارد یا اثر بازدارندگی داشته باشد یا آن‌ها را مسئول بداند» مدعی شد: و این، البته منجر به افزایش فعالیت و افزایش جسارت ایران برای مداخله در انتخابات ما می‌شود و فکر می‌کنم که مردم کشور ما در معرض خطر باشند.

ایران پیشتر ادعاها درباره دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده بود.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=245700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰