تاریخ : سه شنبه, ۱۶ مرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 6 August , 2024
1

درآمد شهرداری تهران از قطع درختان شهر

  • کد خبر : 244456
  • 16 مرداد 1403 - 19:05
درآمد شهرداری تهران از قطع درختان شهر
چرا و به چه دلیلی سازنده نباید درخت قطع کند، و شهرداری ها هم باید مانع این اقدام «بزرگان متمول سازنده بسیار محترم» شود؟

جمهوریت– ناصر تبریزی نوشت: انتشار خبری با عنوان جریمه ۱۶۷ میلیاردی قطع عمدی درختان در تهران مرا شوکه کرد. پبش از هر توضیحی می خواهم اصل خبر را باز نمایی کرده، سپس چند سوال را مطرح نمایم، امید اینکه پاسخگویی، برای هزاران سوال مطرح شده پیرامون مدیریت کنونی شهر تهران (بطور اخص)پیدا شود.

بنا بر گزارش خبربان : « ….صفایی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک شهرداری تهران، در مورد آخرین وضعیت خشک کردن عمدی تعدادی از  درختان ولیعصر مقابل یک ملک تجاری، اظهار کرد: شهرداری از این ملک شکایت کرده؛ اما مالک ملک تجاری بر روی حکم اعتراض زده و در حال حاضر پرونده در تجدیدنظر در حال پیگیری است و این درحالی است که خشک کردن درختان برای دادگاه محرز شد و ۱۶۷ میلیارد تومان نیز جریمه برای مالک تعیین شد. آنها اعتراض کردند و این مسئله در حال پیگیری است؛ اما شواهد و قرائن همه به نغع شهر و شهرداری است و تا بررسی های کارشناسی تکمیل نشود، باید وضعیت موجود را حفظ کنیم. به همین دلیل به جای درختان خشک شده درختی کاشته نشده است…..»

نکته قابل تاکید اینجاست که مگر مالک محترم چه تعداد درخت و با چه سنی را قطع کرده که حال می بایستی ۱۶۷ میلیارد تومان هم جریمه پرداخت کند؟

برای من پرسش های دیگری هم به دنبال این خبر مطرح شده اینکه؛ مدیریت شهری این مملکت،در چه حال رو روزی است که درختانی در حد جریمه ۱۶۷ میلیاردی قطع می شود، و آب از آب تکان نمی خورد، تا اینکه سماجت دوستداران محیط زیست حضرات را از خواب عمیق زمستانی بیدار کرده و وادار به اعتراض و شکایت می شوند؟ این در حالیست که عوامل سد معبر همچون موشک های بالستیک در دم در محل تجاوز دست فروشان حاضر و در  چند دقیقه طومار او را می پیچند و دمار از روزگارش در می آورند.

اما این مالک بسیار محترم تجاری که حتی نباید اسم ملک یا نام حقیقی ایشان هم افشا شود، حال، برای پرداخت جریمه های میلیاردی تعیین شده در دادگاه،  تقاضای تخفیف می کند، و چگونه است، که در این میان، تنها چیزی که مطرح نیست، ابعاد قتل عام درختان و هویت خطاکاران  است؟

پرسش دیگری هم که ذهنم را رها نمی کند، مسئله دیگری است. اجازه دهید که همچون روال سطور بالا، ابتدا به اصل خبر اشاره  کرده و بعد سوالم را مطرح نمایم.

یک فعال محیط زیست: جالب است بدانید شهرداری تهران، از ابتدای شورای شهر ششم در مرداد ۱۴۰۰ تا پایان بهمن سال گذشته هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان از محل قطع درختان درآمد کسب کرده است.( پایگاه خبری ایرانیان ۲۳ تیر)

همچنین : «…..بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، به «هم‌میهن» گفته، درآمدی که شهرداری در دوره مدیریت شهری ششم از قطع درخت تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به دست آورده، نسبتی با اعتبارات کاشت درخت و جنگل‌کاری آن ندارد: «درآمد شهرداری تهران از ابتدای دوره ششم تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از محل جریمه قطع درختان در شهر تهران هزار و۶۰۳ میلیارد تومان است که نسبت به دوره پنجم ۱۳۵ درصد رشد داشته است. آقای زاکانی و چمران باید بگویند که مجوز ساخت‌وساز در چند باغ و قطع چند درخت داده شده که این میزان درآمد را به دست آورده‌اند؟ شورای ششم به ریاست آقای چمران جریمه قطع درخت را به اندازه تورم گران نکرد و این جریمه حداکثر ۲۰ درصد گران شده است؛ یعنی قطع درخت برای بسازبفروش‌ها صرفه اقتصادی دارد. وقتی درآمد حاصل از قطع درخت افزایش پیدا کرده، یعنی تعداد درخت بیشتری هم قطع شده است….»

درست است که به قول اقای شیخ وردی، افزایش نجومی قطع درختان تهران که عمدتا از سوی مالکین متول در تهران رخ می دهد به لحاظ پرداخت جریمه مقرون به صرفه است، اما این فقط یک سوی ماجراست، اما در سوی دیگر این قضیه هم شهرداری تهران، در عرض چند ماه ۱۶۰۳ میلیارد تومان کسب در آمد کرده است….

و اما پرسش من:

خوب دقت کنید سازنده املاک تجاری و برج های غول پیکر، به لحاظ به «صرفه بودن» زمینی که در قبال قطع درختان به دست می آورد به رغبت ، میل فراوان و حرص تمام، بی مهابا درختان این شهر را درست ،زمانی که عوامل محترم در خواب ناز تشریف دارند،قطع می کند، بطوری که پرداخت ۱۶۰۳ میلیارد تومان، کمتر از سودی است که در قبال قتل عام درختان نصیبشان شده است.

در سویی دیگر غفلت، و کم کاری عوامل محترم شهرداری است که موجب شده در  عرض چند ماه، ۱۶۰۳ میلیارد تومان ناقابل به جیب شهرداری واریز شود.

لطفا بفرمایید!

چرا و به چه دلیلی سازنده نباید درخت قطع کند، و شهرداری ها هم باید مانع این اقدام «بزرگان متمول سازنده بسیار محترم» شود؟

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=244456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰