جمهوریت-مهرداد بذرپاش در مراسم سراسری آغاز اجرایی پویش «چشمبهراهیم» گفت: مقارن شدن بهار و ماه رمضان باید توام با یک تحول باشد اگر تغییری حاصل نشود، کمترین انتفاع را از این شرایط بردهایم. راضی شدن به وضع موجود، نقطه ایستایی است. ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی بهخصوص سازمان راهداری که کارهای زیرساختی، مدیریت نرمافزاری و جابه جایی کالا و مسافر در آن انجام میشود، باید سوانح را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: در سالی که گذشت بخش زیادی از هدفگذاریهای ما محقق شد. برای مثال در احداث راههای روستایی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر که هدفگذاری شده بود صورت گرفت. رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل خوب است اما کافی نیست و باید افزایش پیدا کند. همچنین در حوزه مسکن روستایی از عدد ۴۷۰ هزار هم عبور کردیم؛ در زمینه راه و مسکن روستایی باید اقدامات خوبی در ۱۴۰۳ انجام شود و رضایت مردم را افزایش دهد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توجه به مسکن، راه و زمین جزو مولفههای اصلی ما در روستا است و میتواند مردم را در روستاها ماندگار کند. اگر دسترسی روستاهای ما به نقاط شهری فراهم باشد، مردم در روستا میمانند. توسعه روستا یعنی توسعه کل کشور. اینکه ما ناچار به واردات برخی از کالاهای کشاورزی رو میآوریم به این دلیل است که تعداد زیادی از روستاییان به شهرها مهاجرت کردهاند یا بهدنبال کمبود زمین، دیگر کشت نمیکنند.
۷۲۵ نقطه حادثهخیز اصلاح شد
بذرپاش با اشاره به اصلاح نقاط پرتصادف گفت: سال جاری ۷۲۵ نقطه حادثهخیز اصلاح شد که یک رکورد محسوب میشود. امیدواریم این موضوع در کاهش تصادفات نقش داشته باشد. البته بیش از ۸۰ درصد سوانح به عوامل انسانی برمیگردد که اقدامات فرهنگی میطلبد. سرنشینان هم میتوانند در سلامت سفر اثر زیادی داشته باشند که باید به این موضوع توجه شود.
وی ادامه داد: تا پایان دولت برای ۸۸۷ نقطه هدفگذاری کردیم که برای امسال برنامه ما اصلاح ۴۰۰ نقطه بود که ۴۱۲ نقطه محقق شد و به برنامه رسیدیم و مابقی را برای ۱۴۰۳ مرتفع خواهیم کرد. البته قرار بود برای این هدف، منابعی از صندوق خسارتهای بدنی تامین شود اما تاکنون ریالی تامین نشده و همه اینها از سازمان راهداری هزینه شده است که این موضوع را در جلسه دولت مطرح خواهم کرد. همه این منابع برای نجات جان انسانها صرف شده و جزو تاکیدات دولت است و تا سال آینده مشکلات باید رفع شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۷ میلیون مسافر نوروزی امسال از روشهای مختلف حملونقل استفاده میکنند، گفت: بخش زیادی از این سفرها جادهای است که از حملونقل عمومی استفاده میکنند یا از خودروهای شخصی. توسعه ناوگان سیاست اصلی ماست و هر سیاست فرعی در مقابل آن قرار دارد و نباید مانع آن باشد. اگر تولید داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی انجام شود.
واردات اتوبوس، گرفتار بروکراسی است
بذرپاش ادامه داد: البته قدری گرفتار بروکراسیها هستیم که رفع خواهد شد و بخشی هم تامین منابع است که باید تجهیز بهتری برای سال بعد داشته باشیم، بخشی هم کمکهای تسهیلاتی و مکمل است برای اینکه بخش خصوصی انگیزه بیشتری داشته باشد. امیدواریم سال آینده رشد خوبی در توسعه ناوگان داشته باشیم که مشکلات امسال کاهش پیدا کند.
وی اظهار کرد: همچنین ماشینهایی که بهعنوان حملونقل عمومی در ناوگان بودند و اکنون از مدار حملونقل عمومی خارج شدند، باید برگردند. بخشی از این ماشینها به بخشهای دیگر از جمله شرکتها جذب شوند، درحالی که اصل کار اتوبوسها باید در حملونقل عمومی باشد؛ در غیر این صورت ظرفیت ما در حمل و نقل عمومی دچار مشکل میشود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان بیان کرد: البته در سازمان راهداری هم باید اقداماتی انجام میدادیم که به نقطه مطلوب نرسیدیم، اما همکاران راهداری تلاش زیادی میکنند. سیاست ما ایمنی و آسایش در سفرها است، هیچ اولویتی بالاتر از ایمنی نیست، پس از آن آسایش و آرامش است. در همه بخش های حمل و نقلی هم این موضوع را پیگیری میکنیم. تعداد جانباختگان به حداقل برسد و کمتر از نوروز قبل باشد.
بیشتر بخوانید:
- بذرپاش: ۲۷ نقطه برای ساخت شهرکهای ساحلی مشخص شد
- توافق ۱۰۰۰ هکتاری بذرپاش برای ساخت مسکن دانشگاهیان
- اضافه شدن تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان هوایی
- آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما
- رای دیوان عدالت در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما متوقف شد
- ایرلاینها اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند
- بذرپاش: ایرلاینها مقررات را رعایت کنند
- واکنش بذرپاش به خبر مشارکت چینیها در ساختوساز مسکن