تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
10

زمستان سایبری بین اسراییل و ایران

  • کد خبر : 96449
  • 08 تیر 1399 - 11:34
زمستان سایبری بین اسراییل و ایران

خصومت بین اسراییل و ایران به عرصه نبرد سایبری کشیده شده است. به گزارش آریا سعادتمند از نواندیش، وب سایت “استراتژیست” با انتشار گزارشی در این باره نوشت: جبهه جدیدی در رقابت سایبری فزاینده بین اسرائیل و ایران گشوده شده است. در ۲۴ آوریل گذشته، شبکه توزیع آب در مرکز اسرائیل با حمله سایبری، هدف […]

خصومت بین اسراییل و ایران به عرصه نبرد سایبری کشیده شده است.

به گزارش آریا سعادتمند از نواندیش، وب سایت “استراتژیست” با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

جبهه جدیدی در رقابت سایبری فزاینده بین اسرائیل و ایران گشوده شده است. در ۲۴ آوریل گذشته، شبکه توزیع آب در مرکز اسرائیل با حمله سایبری، هدف قرار گرفت. این حمله بعدها به ایران نسبت داده شد.

“یگال اونا” رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل، نبرد سایبری بین اسراییل و ایران را به عنوان “نقطه تغییر در تاریخچه جنگهای سایبری مدرن” توصیف کرده است.

دو هفته بعد از حمله سایبری ۲۴ آوریل به تاسیسات آب اسراییل، تل‌آویو با حمله سایبری به بندر شهید رجائی ایران تلافی کرد.

حملات سایبری بین ایران و اسرائیل نمایی از جنگ‌های آینده است. با افزایش ظرفیت سایبری کشورها، حملات علیه زیرساخت‌ها و سیستم‌های کنترل صنعتی رو به افزایش است.

با وجودی که در ابتدا اسراییل حمله ۲۴ آوریل به تاسیسات تصفیه خانه و شبکه توزیع آب خود را جزئی و بدون هیچ خسارتی توصیف کرد اما بعدها روزنامه “فایننشال تایمز” در گزارشی با استناد به مقامات ناشناس اطلاعاتی غرب جزییات بیشتری از این حمله سایبری پیچیده را افشا کرد و نشان داد این حمله آن طور که اسراییلی‌ها در ابتدا ادعا می‌کردند ساده نبوده و بسیار نزدیک به موفقیت بوده است.

این حمله قرار بوده سطح کُلر آب را به شدت افزایش دهد و هزاران خانه و کشاورز اسراییلی را در بحبوحه “پاندمی” کرونا در شرایط عدم دسترسی به آب سالم قرار دهد.

این حمله از سرورهای آمریکایی و اروپایی انجام شده و کنترل کننده‌های قابل برنامه‌ریزی دریچه‌های توزیع آب را هدف قرار داده است.

در این حمله سایبری کنترل سیستم عامل شبکه توزیع آب به دست هکرها افتاد و حداقل اطلاعات ۶ سایت شبکه آب اسراییل پاک شد. سطح پیشرفت این حمله سایبری توسط یک مقام اطلاعاتی اسراییلی بسیار بالا توصیف شده است.

در روز نهم ماه می کابینه امنیتی اسراییل یک جلسه محرمانه سطح بالا درباره واکنش اسراییل به این حمله سایبری برگزار کرد. کانال ۱۳ اسراییل به نقل از یکی از مقامات این رژیم اعلام کرد که این حمله سایبری “بر خلاف همه قوانین جنگ” است.

در همان روز، یک حمله سایبری که مقامات ناشناس به اسرائیل نسبت دادند، بندر شهید رجایی ایران را هدف قرار داد و باعث ایجاد اختلال در ترافیک این بندر مهم ایران شد.

گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که اسرائیل احتمالاً این حمله تلافی‌جویانه را برای هشدار دادن به ایران و جلوگیری از حملات سایبری مشابه در آینده افشا کرده است.

از زمان حمله سایبری گسترده روسیه به شبکه الکترونیکی انتخابات اوکراین در سال ۲۰۱۶ ، چنین حملات سایبری علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در طول جنگ، از ترس نظری به واقعیت ناگوار تبدیل شده است.

کشورهای رقیب و متخاصم طی سال‌های گذشته حملات سایبری مشابه را علیه زیر ساخت‌های یکدیگر محک زده‌اند و روز به روز سطح اقدامات و آمادگی های خود را در این عرصه بالا می‌برند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در اظهاراتی مدعی شد: ‘ایران روزانه به اسرائیل حمله (سایبری) می‌کند. ما بر این حملات نظارت داریم و آنها را می‌بینیم و همواره خنثی می‌کنیم.”

با این حال “یگال اونا” سطح حمله اخیر به تاسیسات شبکه توزیع آب اسراییل را بسیار پیشرفته و پیچیده توصیف کرده است. او این حمله را با هدف ایجاد خسارت فیزیکی از طریق کنترل سیستم‌های فرماندهی و کنترل دانسته است. او گفته:” این اولین بار است که ما شاهد چنین حمله‌ای در سطح سایبری هستیم.

به گفته رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل “زمستان سایبری بین ایران و اسراییل بسیار زودتر از آن چه که او گمان می‌کرده فرا رسیده و ” اسراییل باید توانایی خود را در برابر چنین حملاتی که در آینده احتمالا پیشرفته‌تر و کُشنده‌تر خواهد بود، تقویت کند.”

نبرد سایبری اسراییل و ایران به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت، حتی اگر توانایی دو طرف در زدن ضربات سایبری به یکدیگر در یک سطح برابر نباشد.

هک شدن برای آزار و اذیت فعالان مدنی و سیاسی و یا جاسوسی، برای ده‌ها سال متداول بوده است، اما آسیب رساندن به زیرساخت‌های غیرنظامی یکدیگر از طریق حملات سایبری، پدیده تقریبا جدیدی است و احتمالاً در آینده در صدر اقدامات تخاصمی کشورها علیه یکدیگر خواهد نشست.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=96449

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰