تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
10

اکبری طبری کیست / افسانه سه برادر ؛ طبری ، مشایخ و نجفی

  • کد خبر : 95384
  • 23 خرداد 1399 - 13:32
اکبری طبری کیست / افسانه سه برادر ؛ طبری ، مشایخ و نجفی

به گزارش جمهوریت ، این روزها در هر سایت و شبکه اجتماعی که برویم نام اکبر طبری را می بینیم به خصوص ویدئوی اظهارات او در دادگاه که رفاقت عجیب و ریشه دار خود با دو چهره دیگر درگیر در این پرونده – مشایخ و نجفی _ می گوید. ویدئویی که این روزها دست به […]

به گزارش جمهوریت ، این روزها در هر سایت و شبکه اجتماعی که برویم نام اکبر طبری را می بینیم به خصوص ویدئوی اظهارات او در دادگاه که رفاقت عجیب و ریشه دار خود با دو چهره دیگر درگیر در این پرونده – مشایخ و نجفی _ می گوید. ویدئویی که این روزها دست به دست می چرخد و مایه مزاح و شوخی مردم عادی شده است. طبری در دادگاه می گوید:««من و مشایخ و نجفی مثل سه برادر بودیم و اگر می‌خواستم کل لواسان را به نام من می‌کردند. اگر ۸۰۰ میلیارد تومان هم می‌خواستم این برادران می‌دادند. اگر شما از این رفقا ندارید، به من ارتباطی ندارد. اگر آنها نیز کاری ازمن بخواهند من هم برای آنها انجام می‌دهم.»

 

اولین بار در ۲۳ تیرماه سال ۹۸ ، حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم شورای اسلامی اعلام کرد که اکبر طبری معاون اجرایی حوزه ریاستِ رئیس پیشین قوه قضاییه(آیت الله آملی لاریجانی) بازداشت شده است.بعد از آن بود که نام «علی‌اکبر اتباعی طبری» ، معاون دو رییس قوه قضاییه – آیت الله هاشمی شاهروید و آیت الله آملی لاریجانی» را علیرضا زاکانی و مصطفی تاج زاده بر سر زبان ها انداختند. بعد از آن بود که خبرگزاری ایرنا در گزارشی به معرفی طبری پرداخت.

*پرونده ای که زاکانی رسانه ای کرد

علیرضا زاکانی، چهارم خرداد به فارس اعلام می‌کند: «رئیسی برخی افراد که در قوه قضائیه دچار فساد بودند را برکنار کرد. معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده، باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقاً محاکمه کردن فردی که فساد آشکاری دارد و توسط آقای رئیسی کنار گذاشته شده، کمک می‌کند که جهت آینده در قوه قضائیه تثبیت شود. البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند مقصودم نیست، بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است.»

زاکانی در ادامه این مصاحبه بدون نام بردن از این فرد، اشاره‌ای به مسئولیتش می‌کند و می‌گوید: «کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت. این اقدام مناسب است ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند، خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند، برای سلامت قوه قضائیه بسیار مفید و حیاتی است.»

زاکانی در مناظره با سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ناگزیر نام این شخص را افشا کرد. تاجزاده خطاب به زاکانی می‌گوید «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این سخنان، زاکانی نام این فرد را «اکبر طبری» اعلام می‌کند.

روز ۵ تیرماه خبرگزاری ایرنا در گزارشی با عنوان «فردی که زاکانی «عنصر فاسد» خواند، همراه آملی لاریجانی به مجمع تشخیص رفته است»، اطلاعات موجود در فضای رسمی کشور را درباره فردی به نام اکبر طبری پور، از مسئولان دفتر رئیس پیشین دستگاه قضایی جمع‌آوری و ارائه کرده بود.

دو روز بعد از انتشار این گزارش، دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی با ارسال جوابیه‌ای به ایرنا، ضمن دفاع از آقای طبری در برابر اتهامات نماینده سابق مجلس به وی، این سوال را مطرح کرد که مدعیان اگر مدعی اتهامات دیگرند، چرا آنها را با رییس قوه قضاییه در میان نگذاشته‌اند؟ این در حالی بود که طی هفته‌های گذشته علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس اتهاماتی به این مسوول پیشین دستگاه قضایی مطرح کرده و او را «عنصر فاسد دستگاه قضا» و «بیچاره کننده دو رئیس قوه» معرفی کرده بود.

«علی‌اکبر طبری‌پور» معاون پیشین امور اجرایی و فنی مهندسی حوزه ریاست رئیس سابق قوه‌قضاییه بود. طبری در ۲۰ سال گذشته، صاحب مناصب مختلفی در حوزه‌های مالی و رفاهی قوه‌قضاییه بوده است. او در دوره ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی، مدیر امور مالی و مدیر امور خدماتی و رفاهی بوده است و در دوره آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی با حضور در دفتر رئیس قوه‌قضاییه، ابتدا مدیرکل امور اجرایی و سپس معاونت اجرایی حوزه ریاست شده است. سیدابراهیم رئیسی هفت روز پس از اینکه بر مسند ریاست قوه قضاییه نشست، طبری را برکنار و یوسف باقری را به‌جای او، به عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه‌قضاییه منصوب کرد.

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور در۱۹ مردادماه سال گذشته در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در پرونده اکبر طبری شما به عنوان دادستان کل کشور حتماً به اطلاعات دسترسی داشته‌اید، اگر نداشته‌اید یک ضعف است و اگر اطلاعات داشته‌اید چرا در مقابل آن سکوت کرده‌اید؟ گفت: در ابتدا باید بگویم که ما در دادستانی یک سایت داریم که در آن جا همه مردم می‌توانند گزارشات خود را به ما اعلام کنند و هیچ منعی برای ارسال گزارشات نیست البته با این شرط که مشخصات باید دقیق باشد تا آن را بتوانیم پیگیری کنیم دوم این که ما معتقدیم نظارت‌ها باید عمومی باشد و مردم نظارت کننده باشند، اما متاسفانه اکنون این گونه نیست.یکی از نمونه‌های نظارت عمومی بحث امر به معروف و نهی از منکر است موضوعی که اکنون در کشور ما زیاد به آن توجه نمی‌شود، چون وقتی نظارت‌ها عمومی باشد هیچ مسئولی به خود اجازه نمی‌دهد که از راه و مسیر خود منحرف شده و به حقوق دیگران تعدی کند.

*افسانه سه برادر

سه اسمی که در این دادگاه به زبان امده شد دارای ارتباطات اقتصادی – به زعم آقای طبری رفاقتی و برادری- هستند که در اظهارات دادستان ارتباط این سه چهره به خوبی روشن است.

رسول امیر قهرمانی نماینده دادستان تهران در دومین جلسه محاکمه اکبر طبری گفت: فرآیند اتفاق افتاده در خصوص نجفی را تشریح می‌کنم. در کلاک لواسان چند فرآیند وجود دارد؛ نجفی قطعات زمین مختلفی را خریداری می‌کند که این اراضی در حاشیه رودخانه جاجرود و سد لتیان بود و خارج از محدوده لواسان و دارای کاربری زراعی بود.

نماینده دادستان افزود: سال ۸۲ چه اتفاقی می‌افتد؟ نجفی با شهرداری لواسان توافقنامه امضا می‌کند که ۵۰ درصد از زمین زراعی را به شهرداری بدهد و در ازای آن شهرداری زمین‌ها را داخل محدوده لواسان بیاورد و کاربری زمین نیز تغییر کند.

قهرمانی ادامه داد: ممنوعیت‌های قانونی متعددی وجود دارد؛ طبق قانون حفظ اراضی شهرداری نمی‌تواند تغییر کاربری انجام دهد، اما این اقدام صورت گرفته و شهرداری موظف به رعایت مصوبات شورای عالی شهرسازی بوده است. همچنین در ماده ۱ قانون حفظ اراضی نیز آمده که تغییر کاربری ممنوع است و شورای عالی امنیت ملی نیز در مورخ ۷۹/۸/۲۵ مصوبه می‌کند که اراضی کلاک در حاشیه سد لتیان است.

وی با اشاره به این نکته که سال ۸۵ در این فرآیند بسیار مهم است، تصریح کرد: کمیسیون ماده ۵ شهرداری تشکیل می‌شود و مصوبه را ابلاغ می‌کند، اما به دلیل اینکه خلاف مقررات بوده کسی جرات انجام دادن را ندارد. خانواده نجفی به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند و در دیوان رد می‌شود و پرونده به شعبه دوم دادگاه حقوقی لواسان می‌رود و حکم بر علیه شهرداری صادر می‌شود تا توافق را انجام دهد و در سال ۸۸ حکم دادگاه حقوقی صادر می‌گردد.

نماینده دادستان در ادامه به روزهای دستگیری طبری اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای طبری دستگیر شد در مورد  کلاک اطلاعات ما به مرور کامل شد ان زمان اطلاعات ما بیشتر در حوزه آقایان دانیال زاده و سرخوش بود، آقای نجفی بعد از دستگیری مشایخ از کشور فرار می کند.

نماینده دادستان تصریح کرد: ما اطلاعات ۱۵ سال از حساب های آقای مشایخ را بررسی کردیم، در حساب آقای مشایخ پولهایی است که در ۸۴، ۸۳ الی ۸۸ واریزی هایی از سوی آقای مشایخ به آقای طبری وجود داشته است. به آقای مشایخ گفتیم که این پول ها چیست که برای آقای طبری واریز کردی که آقای مشایخ گفت من ۷ میلیارد به آقای طبری بابت ساخت و ساز دادم.

نماینده دادستان گفت: در ادامه به سراغ آقای طبری رفتیم و گفتیم این پول‌هایی که آقای مشایخ واریز کرده بابت چیست؟ آقای طبری گفت مشایخ ۴ میلیارد بابت ساخت و ساز داده است و این اولین تناقض در عدد واریزی است.

وی تصریح کرد: تحقیقات ادامه داشت تا اینکه مشایخ اعلام کرد اسناد او در ویلایش در لواسان است و ضابطان خدوم بلافاصله به ویلا می‌روند و اسناد به دست می‌آید.

قهرمانی خاطر نشان کرد: اولین سند دست خط آقای طبری است.

رئیس دادگاه خطاب به متهم طبری گفت: آیا این دستخط شماست؟

متهم طبری گفت: بله

نماینده دادستان نیز در ادامه گفت: صورت جلسه‌ای به خط آقای طبری نوشته شد که به آقای مشایخ داده می‌شود در این دست نوشته نوشته شده است که نظر به توافق فی ما بین آقای مشایخ مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت مشارکت در ساخت و ساز در اختیار بنده قرار داده است. اولین سوال این است که چرا این افراد ضد و نقیض صحبت می‌کنند. ازطرفی این به ذهن آمد که آقای مشایخ در سال ۸۴، هشت میلیارد از کجا آورده است. در این خصوص با آقای مشایخ صحبت کرده‌ام که گفت اگر تمام زندگی و کارخانه‌های خود را بفروشد شاید این میزان بشود.

قهرمانی اظهار کرد: در تحقیقات اسنادی پیدا کردیم و دیدیم یک مبایعه نامه به نام آقای مشایخ است و ملکی را مشایخ در کریم خان که ۳۰۰ متر است به آقای طبری می‌دهد و سند رسمی به نام آقای طبری می‌شود.

وی گفت: سئوال این است زمانی که کسی زمینی برای مشارکت در ساخت می‌آورد یا به صورت ۵۰-۵۰ شریک می‌شود و یا آورده‌ای برای آن فرد دارد؛ این چه جور مشارکت در ساخت است که همان ابتدا سند به نام او زده می‌شود لذا حساسیت ما بیشتر شد و ما اطلاعات را قطره چکانی جمع کردیم.

قهرمانی تصریح کرد: آقای مشایخ پشت صحنه این حوادث را افشا کرد. آقای مشایخ فردی است که از ۳۰ سال گذشته با آقای نجفی دوست است و از طریق نجفی با آقای طبری دوست می‌شود، در شرکت‌های آقای نجفی نیز سمت داشته است.

نماینده دادستان گفت: آقای مشایخ گفته است که پول‌ها برای بنده نیست و توسط حسن نجفی داده شده که به آقای طبری بدهم. ۸ میلیارد و ۴۰۰ در چندین مرحله بوده است.

وی عنوان کرد: در خصوص ملک کریم خان نیز گردش آن را درآوردیم و متوجه شدیم که سابقا به نام فردی بوده که به نام آقای مشایخ می‌زند. او را آوردیم و گفت مشایخ را نمی‌شناسم. ضابطی گفت بنده دو قطعه زمین در لواسان از آقای نجفی خریداری کردم و بابت ثمن معامله ده چک و یک زمین در کریم خان دادم. به من گفت امضا بزن و در دفتر خانه امضا زدم.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=95384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰