تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
7

جامعه روحانیت مبارز و تلاش برای میانداری اصولگرایان

  • کد خبر : 89490
  • 19 آذر 1398 - 19:05
جامعه روحانیت مبارز و تلاش برای میانداری اصولگرایان

با تصمیم دیرهنگام جامعه روحانیت مبارز برای نامزدی “غلامرضا مصباحی مقدم” در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد این تشکل با سابقه خواهان حفظ جایگاه محوری خود در میان اصولگرایان مجلس آینده است. یکی از مشخصه های فعالیت انتخابات جریان اصولگرایی و پیش از آن محافظه کاران در انتخابات مختلف میانداری روحانیت در […]

با تصمیم دیرهنگام جامعه روحانیت مبارز برای نامزدی “غلامرضا مصباحی مقدم” در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد این تشکل با سابقه خواهان حفظ جایگاه محوری خود در میان اصولگرایان مجلس آینده است.

یکی از مشخصه های فعالیت انتخابات جریان اصولگرایی و پیش از آن محافظه کاران در انتخابات مختلف میانداری روحانیت در میدان فعالیت های انتخابی آنان بوده است. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در عرف سیاسی “جامعتین” خوانده می شوند، از اواسط دهه شصت تا اواخر دهه هشتاد میاندار اصولگرایان در این میادین بودند.

به گزارش ایرنا ، به تدریج جایگاه این دو تشکل ریشه دار اصولگرایان تضعیف شد و برای ادواری شخصیت‌های روحانی مانند مرحوم محمدرضا مهدوی کنی نقش میانداری را برای اصولگرایان ایفا کردند. اما این جایگاه در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی به صفر رسیده است. در نخستین گام اصولگرایان شهر قم بدون در نظر گرفتن رای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اقدام به اعلام لیستی سه نفره از چهره های تندروتر اصولگرایی کردند.

انفعال جامعتین در تهیه لیست‌های انتخاباتی سایر شهرها نیز مشهود بود. در همین راستا غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به خبرنگار ایرنا درباره موضع این تشکل مهم روحانیت در انتخابات پیش‌رو گفت: ورود به انتخابات دو معنا دارد، یکی این که اعضای جامعه روحانیت شخصا در جریان انتخابات نامزد شوند که این کمترین نقش است. یکی شیوه دیگر ورود به انتخابات این است که جامعه روحانیت مبارز میدان انتخابات را در دست بگیرد که در این دوره روحانیت چنین نقشی را نپذیرفت.

وی درباره علت کناره گیری جامعه روحانیت از جریان انتخابات پیش رو تاکید کرد: علت این بود که جامعه روحانیت می‌خواست عقبه خود در تهران و کشور را ساماندهی کند.

اما به‌رغم اتخاذ چنین رویکردی از باسابقه‌ترین تشکل سیاسی روحانیت کشور، به نظر می‌رسد این تشکل در آخرین لحظات، مجددا تلاش کرده است، تا جایگاه محوری خود را در مجلس آینده از دست ندهد. به همین واسطه شاهد نام‌نویسی غلامرضا مصباحی مقدم برای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در آخرین ساعات ثبت نام بودیم. اعلام نامزدی که به گفته مصباحی‌مقدم برخلاف میل شخصی وی و به اصرار شخص آیت الله محمد علی موحدی کرمانی است و می‌تواند معادلات سایر طیف های اصولگرایی را برای مجلس آینده دگرگون کند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد وظیفه‌ای که جامعه روحانیت مبارز برای مصباحی مقدم برای مجلس بعدی در نظر گرفته است، نقش وزنه تعادلی جریان اصولگرایی در این مجلس است. گمانه‌ای که با تایید مصباحی مقدم همراه شد: اگر شما به عنوان یک خبرنگار چنین نگاهی به بنده دارید، قطعا همین طور خواهد بود. بالاخره تجربه سیاسی بنده همین است.

جامعه روحانیت مبارز با نامزد کردن سخنگوی سرشناس خود در مجلس شورای اسلامی، قصد دارد تا معادلات طیف‌های مختلف اصولگرایی در مجلس آینده را تحت مدیریت و نظارت خود در آورد. تلاشی که باید دید با توجه به تضعیف جایگاه روحانیت در بدنه نسل جدید اصولگرایان، آیا کامیاب خواهد شد یا خیر؟

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=89490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰