تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
9

اصلاح طلبان چگونه در انتخابات شرکت می کنند؟

  • کد خبر : 88800
  • 05 آبان 1398 - 15:14
اصلاح طلبان چگونه در انتخابات شرکت می کنند؟

«اگر در جایی فرد صاحب صلاحیت نداشتیم نامزد معرفی نکنیم» یکی از بندهای اعلام شده از سوی حزب اتحاد ملت است که نشان می دهد استراتژی این حزب در انتخابات آینده همان فهرست حداقلی اما اصیل خواهد بود. استراتژی که به نظر می‌رسد حداقل در شرایط کنونی مورد قبل اکثریت اصلاح طلبان هم است. «حسین […]

«اگر در جایی فرد صاحب صلاحیت نداشتیم نامزد معرفی نکنیم» یکی از بندهای اعلام شده از سوی حزب اتحاد ملت است که نشان می دهد استراتژی این حزب در انتخابات آینده همان فهرست حداقلی اما اصیل خواهد بود. استراتژی که به نظر می‌رسد حداقل در شرایط کنونی مورد قبل اکثریت اصلاح طلبان هم است.

«حسین نورانی نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت با اشاره به عملکرد برخی طیف‌هایی که با لیست امید وارد مجلس شدند، تصریح کرد: «واقعیت این است که تجربه خوبی از تعامل با اصولگرایان معتدل در جریان انتخابات مجلس نداشته و دیگر بنا نداریم که با رویکرد سلبی کاندیدایی را معرفی کنیم که احیاناً نتوانیم پاسخ‌گوی عملکردشان باشیم. این چیزی است که از فضای عمومی بدنه‌ اصلاحات هم به عنوان مطالبه شنیده می‌شود.»

«محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید و همچنین شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم با اشاره به آسیب‌های ائتلاف گفته است: «در کنار دستاوردهای ارزشمندی که نصیب جریان اصلاحات شد اما برخی رویکردهایی که در انتخابات‌های گذشته داشتیم هزینه‌هایی را هم برای گفتمان اصلاحات ایجاد کرد. در انتخابات مجلس دهم راهبرد جریان اصلاحات راهبردی ائتلافی بود و این راهبرد به گفتمان اصلاحات هم ضربه هایی زد به همین دلیل در انتخابات مجلس یازدهم باید با لیست اصلاح‌طلبانه به میدان بیاییم.»

«محمدرضا تاجیک» استاد دانشگاه و تئورسین اصلاح طلب هم معتقد است: «استراتژی اصلاح طلبان باید حضور اقلیت مؤثر باشد. به‌هیچ ‌وجه نباید وارد فضاهای ریسکی شویم و برای اینکه فهرستمان پر شود ائتلافات آنچنانی انجام دهیم. باید روی اقلیتی که مؤمن هستند و منش اصلاح‌طلبی دارند و می‌توانند در شرایط کنونی جامعه با تمام مشکلات دری را بگشایند، حساب باز کرد؛ عده قلیلی که در سراسر جامعه هستند اما افراد هوشمند صاحب فکر و خلاقیت‌اند.»

«محمود صادقی» نماینده کنونی مجلس و دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه هم گفته است: «با توجه به تجربه گذشته، قطعا تصمیم به ارائه لیست‌های انتخاباتی مبتنی بر «اصلاح طلبی خالص» بوده و نظر و دیدگاه غالب نیز همین است، اما هنوز در شورای عالی اصلاح طلبان تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.»

«فاطمه راکعی» دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان هم به ضرورت حضور زنان اصلاح طلب در انتخابات که مورد تاکید رئیس دولت اصلاحات هم بوده؛ اشاره کرده و کیفی‌سازی عملکرد انتخاباتی اصلاح طلبان را در گرو میدان دادن به زنان دانسته است. راکعی در این زمینه می گوید: «قویاً بر آن هستیم که اعضای شورای عالی اصلاحات با در نظر گرفتن اثرگذاری زنان سهم این قشر را مورد توجه قرار بدهند تا زنان بتوانند به نهاد قانون‌گذاری راه پیدا کنند. چرا که مردم هم نسبت به توانایی و تعهد و مسئولیت‌پذیری زنان به مردم و نسل‌های انسانی آگاهی پیدا کرده‌اند. شرح این شرایط نشان می‌دهد زنان حتی در لیست‌های انتخاباتی باید بیشتر از ۳۰ درصد سهم داشته باشند، چون امکان رأی‌آوری‌شان بالاست.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=88800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰