تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024
16

ازتباط موتلفه با حزب کمونیست چبن چیست؟

  • کد خبر : 87371
  • 04 شهریور 1398 - 15:18
ازتباط موتلفه با حزب کمونیست چبن چیست؟

جمهوریت: بهزاد نبوی اخیرا به طرح دلایل اختلافاتش با اعضای موتلفه پرداخت. به گفته او پیش از انقلاب زندانیان سیاسی سه گروه بودند، «موتلفه‌ای»، «سازمان مجاهدین خلقی» و «جمع مسلمان غیر مجاهدین خلق و غیر مؤتلفه‌ای». نبوی می گوید «از آن زمان عضو گروه سوم بود و با موتلفه و سازمان مجاهدین خلق زاویه داشته […]

جمهوریت: بهزاد نبوی اخیرا به طرح دلایل اختلافاتش با اعضای موتلفه پرداخت. به گفته او پیش از انقلاب زندانیان سیاسی سه گروه بودند، «موتلفه‌ای»، «سازمان مجاهدین خلقی» و «جمع مسلمان غیر مجاهدین خلق و غیر مؤتلفه‌ای». نبوی می گوید «از آن زمان عضو گروه سوم بود و با موتلفه و سازمان مجاهدین خلق زاویه داشته است. بعد از پیروزی انقلاب نیز بر اثر یک سوءتفاهم موتلفه ای ها دعوا را شروع کردند و به او برچسب کمونیست بودن زدند».

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با نامه نیوز اعلام کرد «موتلفه همچنان با بهزاد نبوی زاویه دارد چون تغییری در تفکرات او ایجاد نشده است».

مشروح گفتگوی نامه نیوز با ترقی را در ادامه بخوانید.

****

*اختلافی از قبل انقلاب که بین موتلفه و بهزاد نبوی بوده، همچنان وجود دارد؟

-بله این زاویه همچنان وجود دارد و از بین نرفته است.

*چرا از بین نرفته است؟

-چون مواضع، دیدگاه ها، فکر و اندیشه آقای بهزاد نبوی تفاوتی با دوره زندانش نکرده است.

*آقای نبوی می گوید «قبل انقلاب کسی به من نمی گفت کمونیست اما موتلفه ای ها بعد از انقلاب به من گفتند تو طرفدار کوپن هستی، کوپنیزم هم یعنی کمونیسم». این اطلاق کمونیست به آقای نبوی نادرست بود یا واقعا اندیشه آقای نبوی کمونیستی است؟

-تفکرات کسانی که آن زمان بیشتر تحت تأثیر سوسیالیسم، اندیشه های سویالیستی یا اقتصادی سوسیالیستی بودند، از حزب سوسیالیست های خداپرست با محوریت محمد نقشت نشأت می گرفت. البته این افراد در عین حال که گرایش سوسیالیستی داشتند خود را مسلمان می دانستند. همین گرایش در مجاهدین خلق هم وجود داشت، آنها نیز معتقد به اسلامی بودند که سوسیالیسم را در اقتصاد بپذیرد. ایده اقتصاد دولتی و جامعه بی طبقه توحیدی از همینجا بیرون آمد. دولتی کردن اقتصاد در ایران از زمانی دنبال شد که آقای میرحسین موسوی نخست وزیر بود. همراهان آقای میرحسین موسوی همچون آقای بهزاد نبوی نیز به دولتی کردن اقتصاد اعتقاد داشتند.

*از آن سالها زمان زیادی گذشت، اصلاح طلبانی همچون آقای بهزاد نبوی که به گفته شما در دهه ۵۰ و ۶۰ چپ گرا بودند و تفکر سوسیالیستی داشتند به لیبرالیسم گرایش پیدا کردند. در عوض موتلفه شاهدیم امروز نزدیک ترین حزب خارجی به موتلفه، حزب کمونیست چین است. این تغییر گرایشات فکری در موتلفه و بهزاد نبوی را چه طور می توان تحلیل کرد؟

-اگر کسی از حزب کمونیست چین شناخت داشته باشد، می فهمد که از کمونیست در آنجا هیچ خبری نیست. درست است اسمش «حزب کمونیست» است اما هیچ یک از مولفه های کونیست در تفکر و اندیشه های این حزب وجود ندارد. آن نوع سوسیالیسمی که کمونیست ها به آن معتقد بودند فقط در کوبا و کره شمالی امروز دیده می شود. ایدئولوژی حزب کمونیست چین کاملا متفاوت از ایدئولوژی کمونیزم و تفکرات مائو است و سالها از تفکرات سوسیالیستی عبور کرده است. اقتصاد چین مبتنی بر اقتصاد دوازه های باز است. حتی گرایش آنها به مذهب مشخص است و مسلمانان در حزب کمونیست چین نماینده دارند.

اینجا لازم است یادآور شوم سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که روزی گرایش سوسیالیستی و مارکسیستی داشت به مرور زمان به دامن غرب افتاد. آقایانی همچون بهزاد نبوی هم مثل مجاهدین خلق بعد از انقلاب همین تغییر موضع را دادند یعنی الان جزء غرب گراها و تحت تأثیر غرب هستند. در حالی که آن زمان آقای بهزاد نبوی به آقای عسگراولادی گفته بود «شما از آمریکا نمی‌ترسید ولی ما می‌ترسیم».

*آقای بهزاد نبوی اخیرا گفته بود «چرا فکر می‌کنیم یا باید نوکر آمریکا بود یا با آمریکا جنگید؟»، آیا این به معنای نزدیک شدن به آمریکاست؟

-آنها روزی خود را سوسیالیست های ضد آمریکایی می دانستند و کاملا ضد آمریکا موضع می گرفتند، حالا الان دنبال رابطه و مذاکره با غرب و ترسیدن و مرعوب شدن مقابل غرب هستند.

*از آنجا که در تفکرات موتلفه و آقای نبوی بعد از ۴ دهه تغییراتی رخ داده است، هیچ راهی وجود ندارد که موتلفه و آقای بهزاد نبوی بنشینند و اختلافات شان را با هم حل کنند؟

-آقای نبوی همچنان به همان تفکرات قبل خود است البته به شکل دیگری. تفکر او کلا التقاطی است و یک تفکر ناب اسلامی نیست. چون اسلام را کامل نمی دانند ما با آنها مشکل داریم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=87371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰