تاریخ : یکشنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 2 June , 2024
2

لزوم شفافیت آرای اعضای مجمع درباره پالرمو و CFT/حامیان FATF به ابهامات دانشگاهیان پاسخ ندادند

  • کد خبر : 46143
  • 10 اسفند 1397 - 17:49
لزوم شفافیت آرای اعضای مجمع درباره پالرمو و CFT/حامیان FATF به ابهامات دانشگاهیان پاسخ ندادند

به گزارش جمهوریت ، گروه سیاسی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی– مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است فردا ( شنبه ۱۱ اسفند ۹۷)  بررسی لوایح پالرمو و CFT را از سر بگیرد و در صورت به جمع بندی رسیدن نظر خود را در مورد این لوایح بدهد. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از اساتید و دانشجویان انتقادات […]

به گزارش جمهوریت ،

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی– مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است فردا ( شنبه ۱۱ اسفند ۹۷)  بررسی لوایح پالرمو و CFT را از سر بگیرد و در صورت به جمع بندی رسیدن نظر خود را در مورد این لوایح بدهد. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از اساتید و دانشجویان انتقادات و مسائل خود را به روش های مختلف نسبت به پذیرش این لوایح مطرح کنند.

برهمین اساس ما در خبرگزاری فارس دو میزگرد جداگانه با عنوان « جنبش دانشجویی و نه به FATF » برگزار کردیم و پای صحبت نمایندگان فعلی و ادوار اتحادیه های بزرگ دانشجویی کشور نشستیم و دلایل مخالفت آنها با این لوایح را پرسیدیم. میزگرد اول ما در روزهای گذشته منتشر شد ( اینجا)  و در این گزارش مشروح میزگرد دوم خبرگزاری فارس با ادوار اتحادیه های دانشجویی آمده است.

تواناراد: باید آرای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF شفاف شود

سعید تواناراد، مسئول جنبش دانشجویی-مردمی نه به FATF و دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این میزگرد ضمن انتقاد از حمایت های غیرتخصصی در مورد پیوستن به FATF گفت: درباره این موضوع مطالب مختلفی گفته است، مثلا ادعایی وجود دارد که می‌گوید اگر ما «CFT» و «پالرمو» را تصویب نکنیم اتفاقات بدی برای اقتصاد کشور رخ می‌دهد! و یا اگر تصویب شود کالاها ارزان می شود! در مورد برجام هم همین ها را گفتند ولی نتیجه عکس را دیدیم.

وی ادامه داد: ما بیشتر دستورعمل‌های FATF را اجرا کرده ایم و خیلی هم حساسیت نشان ندادیم چون معتقدیم بازگشت‌پذیر است یعنی مانند برخی تعهدات برجام نیست که غیرقابل بازگشت باشد، مانند بتون‌ریزی در راکتور هسته‌ای کشورمان اما در مورد CFT و پالرمو می دانیم که اگر عضو آنها شویم خروج از آنها تقریباً غیر ممکن است کما اینکه در مورد NPT چنین فریبی را خوردیم و عضویت قطعی NPT را پذیرفتیم و این موضوع موجب گرفتاری‌ها و تحریم‌هایی در آینده باشد. 

 

تواناراد یادآور شد: اگر ما NPT را نمی‌پذیرفتیم حتی اگر به سمت ساخت بمب اتم هم می‌رفتیم که البته ما چنین کاری نمی کردیم کسی نمی‌توانست حرفی بزند مانند برخی کشورها که NPT را نپذیرفتند و برای دستیابی به سلاح هسته ای هم تلاش کردند.

مسئول جنبش دانشجویی-مردمی نه به FATF ادامه داد: برخی از حامیان FATF می گویند برای خروج از لیست سیاه FATF باید این لوایح را تصویب کنیم ولی اگر لوایح FATF را هم بپذیرم هیچ تضمینی برای خروج از «کانترمژر» یا همانلیست سیاهی که می‌گویند وجود ندارد آنچنان که برخی کشورها این لوایح را پذیرفته اند ولی در لیست سیاه هم قرار دارند. 

این فعال دانشجویی یادآور شد: گاهی گفته می‌شود که ما می‌توانیم برای FATF حق شرط بگذاریم در صورتیکه ناآگاه‌ترین افراد در فضای سیاسی و اجتماعی و فضای دانشگاه‌ها متوجه این هستند که حق شرط برای FATF پذیرفته نخواهد شد و این فقط یک بازی داخلی برای عبور از فیلترهای نظام است.در جلسه آخری که FATF داشتند اعلام کرده است که شروط ایران پذیرفته نیست و باید مواردی که شرط گذاشته شده اصلاح شود.

دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: حتی ما اگر این لوایح را به صورت کامل بپذیریم گفته شده که تضمینی برای خروج از لیست سیاه وجود ندارد و این نشان می‌دهد که هیچ تضمینی وجود ندارد.

مسئول جنبش دانشجویی-مردمی نه به FATF تأکید کرد: گفته می‌شود که اگر FATF نپذیریم ضرر می‌کنیم ولی من به یقین می‌گویم که اگر FATF بپذیریم ضرر خواهیم کرد و این موضوع کشور را درگیر مبارزات و جنگ‌های حقوقی زیادی خواهد کرد.

تواناراد ادامه داد: به نظر می‌رسد بنای کلی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی این لوایح وجوددارد این است که ابهامات لوایح زیاد است که این نشان می دهد اعضای مجمع در جریان خطرات هستند. از طرفی هم بعد از مواضع اخیر اروپا در مورد FATF به نظر می‌رسد مسئولان نظام بیدار شوند.

این فعال دانشجویی گفت: مهمتر از اینکه لوایح FATF توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شود این است که آرای اعضای مجمع نسبت به این موضوع شفاف شود و اگر قرار است برای دنیا شفافیت مالی ایجاد کنیم، ابتدا باید برای مردم خودمان شفافیت ایجاد کنیم. این خواسته ماست که شفافیت در آرای اعضای مجمع ایجاد شود. البته ممکن است یک عضو مجمع به این جمع‌بندی رسیده باشد که باید رأی مثبت دهد، این اشکالی ندارد ولی باید برای مردم شفاف باشد.

وی تصریح کرد: در بحث برجام این شفافیت وجود نداشت و حالا که متوجه خسارات‌های برجام شده‌ایم برخی از حامیان برجام طوری موضع می‌گیرند و رفتار می‌کنند که انگار ما بوده‌ایم برجام را امضا کرده‌ایم. به اعتقاد ما در مورد لوایح FATF پای سرنوشت مردم و کشور درمیان است و برای همین هم باید مشخص شود چه کسانی در این رابطه نقش داشتند.

تواناراد در ادامه گفت: ما سؤالاتی داریم که اگر پاسخ درست به آنها داده شود ما حاضریم سکوت کنیم و لب‌های خود را بدوزیم، اینها می‌گویند اگر لوایح FATF را تصویب نکنیم چین و روسیه با ما کار نمی‌کنند ولی آیا این مانند کدهایی نیست که در بزنگاه‌های سیاسی مطرح می‌کنند و می‌گویند این را فلان جا گفته و بعد که پیگیر می‌شویم می‌بینیم از جای دیگری بوده است!

مسئول جنبش دانشجویی-مردمی نه به FATF تأکید کرد: مگر چین و روسیه خودشان نمی‌توانند مواضع‌شان را اعلام کنند؟ در سالهای گذشته ما با تحریم‌های سنگینی روبرو بودیم ولی همین چین و روسیه با ما کار می‌کردند. مسلما چین به هیچ وجهی حاضر نخواهد بود بازار بزرگی که در ایران دارد را از دست بدهد. روسیه هم با منافع مشترکی که با ایران دارد هیچ وقت حاضر نمی‌شود به خاطر تهدیدهای پوچ اروپا با ما کار نکند. این حرفها دروغی است که برخی مسئولان ما مطرح می‌کنند و برای ما باورپذیر نیست.

تواناراد تأکید کرد: اگر چین و روسیه هم چنین حرف‌هایی بزنند باید با آنها حرف بزنیم و مذاکره کنیم، مذاکره که فقط نباید غرب و آمریکا باشد!

این فعال دانشجویی گفت: ما با تجربه‌ای که از تعامل با غرب داشتیم به این نتیجه می‌رسیم که راه حل مشکلات اقتصادی ما تعامل با غرب نیست، دولت اگر نگاهش به داخل بود الان این مشکلات را نداشتیم.

وی در ادامه ضمن انتقاد به بودجه شرکت‌های دولتی گفت: در کشور سه شرکت دولتی وجود دارد که بودجه آن با چشم بسته تصویب می‌شود و بودجه ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی دارند یعنی دو برابر بودجه عمومی کشور! اگر ما ۲۰درصد در این بودجه صرفه‌جویی کنیم بیشتر از سودی می‌شود که برجام برای ما می‌تواند داشته باشد. اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم در بودجه شرکت های دولتی صرفه جویی کنیم نه اینکه به FATF بپیوندیم.

 

مسئول جنبش دانشجویی-مردمی نه به FATF تأکید کرد: اگر کسی بخواهد برای کشور کاری کند باید بجنگد و هزینه بدهد آن زمان خیلی از کارهای شدنی است چرا ما هدفمندی یارانه‌ها را تکمیل نکردیم، چرا با کارت سوخت چنین کاری کردیم که موجب قاچاق سوخت شد؟ چرا با کشاورزی و دامپروری چنین برخوردی کردیم؟ اگر به اینها درست توجه شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

وی گفت: همین امروز FATF درباره حمایت از تروریست به ما تهمت می‌زند پس وقتی آن را بپذیریم و بعد بخواهیم خارج شویم برخوردهای آنها به شدت بدتر خواهد شد.

دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن‌ های اسلامی دانشجویان مستقل گفت:‌ پیشنهاد ما این است که هیأت عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام فعال‌تر شود و جدی‌تر عملکرد مجلس، دولت و نهادهای مختلف را رصد کند و هرجا با سیاست‌های کلی نظام پیش نمی‌رود را اصلاح کند مجمع تشخیص می‌تواند با این اقدام تاریخ کشور را تغییر دهد.

تواناراد گفت: آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی هم از اعضای اصلی FATF شدند چرا این کشورها با این موضوع که به ایران فرصت چهارماهه برای تصویب داده شده مخالفت نکردند؟ این نشان می‌دهد که برخی در داخل و خارج با هم هماهنگ کار می‌کنند یا اینکه واقعاً یک عده دارند در راستای خواسته‌های دشمنان ما حرکت می‌کند.

وی گفت: باید از FATF سؤال کنیم که اگر نگران تروریست است با گروه های تروریستی مانند جیش‌الظلم چه کردند؟ در مورد داعش و تأمین مالی عربستان برای این گروهک چه کردند؟ چرا هیچ برخوردی با اینها نشده است؟

* منتظمی: Fatf بازی سیاسی دولت برای فرار از مشکلات است/می‌خواهند کشور را تقدیم غرب کنند

متین منتظمی دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در این میزگرد اظهار داشت: به نظر می‌رسد سیستم اجرایی صرفاً به دلیل یک وعده ثابت تلاش دارد تا لوایح «FATF» تصویب شود. با این اعتقاد که ما می‌خواهیم اعتمادسازی کنیم و یا ما پایه ثابت شفاف‌سازی در مورد اطلاعات مالی، بحث موشکی و این مسائل هستیم.

وی ادامه داد: تصویب این لوایح شاید بتواند ۵ درصد از مسائل ما را حل کند ولی ۹۵ درصد آن موجب می‌شود مشکلات و مسائل دیگری برای ما ایجاد شود.

منتظمی تصریح کرد: درباره لوایح استعماری FATF صحبت‌های زیادی شده و جنبش دانشجویی مطالعات زیادی در این رابطه داشته است، آنچه مشخص است این است که پذیرش این لوایح پای استعمار نوین را به کشور باز می‌کند.

 

این فعال دانشجویی یادآور شد: کشوری مانند لهستان که مبدأ پولشویی در جهان است عضو FATF نیست، پس چگونه می‌شود که فشاری به این کشور وارد نمی‌شود ولی به ایران که همواره در زمینه پولشویی شفاف عمل کرده این همه فشار می‌آورند و مجبور است برای اعتماد‌سازی این لوایح را تصویب کند؟

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: مبارزه با پولشویی عنوان قابل دفاعی است اما این پولشویی را چه کسی تعریف می‌کند؟ مشکل ما در همین تعریف‌هایی است که ارائه می شود. تعریف ما از پولشویی ئ تروریست مشخص است ولی آیا اروپا و غرب و FATF هم همین تعریف را دارند؟ 

وی افزود: اگر قرار باشد این تعریف را FATF ارائه کند نتیجه مشخص است، FATF از تروریست تعریفی دارد که درست برعکس تعریف ما است. یعنی آنها رژیم غاصب اسرائیل که در حال کشتن کودکان و مردم بی گناه است را تروریست نمی‌دانند ولی از آن طرف نیروهای امنیتی ما را تروریست می‌دانند!

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: وقتی قرار است با پذیرش FATF خودمان، خودمان را تحریم کنیم و وقتی قرار است این تعریف از پولشویی و تروریست باشد با این وجود مشخص نیست تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولان برای رد لوایح FATF برای چیست، این موضوع برای ما عجیب است.

منتظمی گفت: نگاه و تعریفی که FATF از تروریست‌ دارد بهترین دلیلی است که می‌تواند موجب شود مجمع تشخیص سریعاً لوایح FATF را رد کند و البته این سؤال وجود دارد که چرا هنوز این لوایح رد نشده است.

این فعال دانشجویی با اشاره به فرصت چهار ماهه FATF به ایران گفت: به نظر ما این یک بازی سیاسی است، متأسفانه  همانگونه که بارها گفته ام دولت ما یک دولت سیاسی است و دولت اجرایی نیست. دولت سیاسیبرای پیشبرد کارهایش به فعالیت سیاسی می‌پردازد نه فعالیت اجرایی، برای همین برای حل مشکلات به جای اینکه به دنبال حل مشکلات باشد به دنبال مُسکن است. برجام هم مُسکنی بود که دولت به آن چنگ زد، FATF هم همین‌طور است. 

 

وی خاطرنشان کرد: به نظر من افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت گوشت، مرغ و ماشین و… یک افزایش مصنوعی است این اتفاقات به مردم فشار می‌آورد تا افکار عمومی به سمتی کشیده شوند که دولت بتواند این مُسکن را وارد کشور کند، مُسکنی که شاید برای مدتی درد کشور را تسکین دهد ولی باعث عواقب بدتری خواهد شد.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خاتمه با بیان اینکه Fatf بازی سیاسی دولت برای فرار از مشکلات است، گفت:  متاسفانه دولت برای پوشاندن مشکلات میخواهد کشور را تقدیم غرب کند.

وی ادامه داد: باید به این پاسخ داده شود که چه هدفی پشت این موضوع است که توافقی مانند برجام امضا شود، بعد این لوایح مطرح شود و به دنبال آن مسائلی مانند گرانی و افزایش قیمت ها به آن پیوست داده شود؟

کوهی‌مقدم: هیچ‌کدام از مسئولان و حامیان FAFT به ابهامات دانشگاهیان پاسخ ندادند

اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر سابق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت هم اظهار داشت: قوت رژیم‌های مالی دنیا به تعداد کشورهایی است که در آن عضو هستند، این موضوع ارتباط مستقیمی پیدا می کند با هژمونی غرب. برخی از کشورهای غربی و ایالات متحده یک زمانی اراده می کردند جمعی را برای منطبق کردن کشورها با اصول اقتصادی و سیاسی خودشان ایجاد می کردند و همه کشورها را هم مجبور می کردند به عضویت این نهاد درآیند.

دبیر سابق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت افزود: به اذعان اکثر اندیشمندان، الان کنش‌گران سیاسی در عرصه جهانی، هم دارد از حالت تک قطبی خارج می شوند و هم دارد متکثرتر می شود و این بحثی هم که درباره منازعات اقتصادی بین چین و آمریکا و روسیه و آمریکا است را می شود در این چارچوب نگاه کرد.

 

کوهی مقدم با اشاره به موضع انفعالی دولت، ادامه داد: به نظر می رسد درسهایی که آقای روحانی  دردهه شصت در دانشگاه گلاسگو خوانده در ذهنش رسوخ کرده و قصد ندارد به مباحث جدید در روابط بین الملل رجوع کند و نظرات جدید و روز را مطالعه کند و بداند که الان این امکان برای کشور وجود دارد با کشورهای دیگر که روحیه استکبارسیتز دارند ارتباط بگیرد.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد شعار دولت در موضوع رجوع به مردم کاملا رسانه ای است و رئیس جمهور هم تحت عنوان رفراندوم دائم به این موضوع اشاره می کند ولی اگر وی معتقد که واقعا کشور را باید در قالب مردمسالاری اداره کرد باید در عمل به این سمت برود و ساختارهای اقتصاد کشور را روی مردم سوار کند.

دبیر سابق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی به صورت کلی  و در بیانات رهبری به صورت جزئی به این موضوع اشاره شده که برای اصلاح وضعیت اقتصادی به بنگاه های کوچک و متوسط توجه داشته باشید. درگیر کردن مردم در امر تولید و در مسئله اقتصاد که رهبری هم به آن اشاره داشتند و ابلاغ کردند، مظهر مردم سالاری است نه صرفا اشاره به رفراندوم.

کوهی مقدم تصریح کرد: تا چه زمانی دولت قرار است بگوید باید فلان چیز را بپذیریم که مشکلات اقتصادی حل شود. باید بدانیم در مدیریت راهبردی عوامل بیرون از سازمان چیزی نیستند جز فرصتها و تهدیدها، یعنی مسائلی که می توانند ما را در رسیدن به هدف کمک کنند یا سرعت ما را کند کنند و عامل اصلی نیستند.

وی اظهار داشت: در رابطه با FAFT اروپا باید بفهمد که با منطق ضعیف مذاکراتی نمی تواند کل جمهوری اسلامی را قانع کند. امروز جمهوری اسلامی از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بفهماند به اروپا که این منطق ضعیف مذاکراتی نمی تواند ما را قانع کند.

 

این فعال دانشجویی یادآور شد: مطالبه جریان دانشجویی در مسئله برجام هنوز پابرجاست، دولت در برجام تعهداتی که داد و به آن عمل کرد ولی وعده هایی که به مردم داد محقق نشد. هنوز یادمان نرفته که آقای ظریف گفت: «آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود.» با این حال امروز چگونه می توانیم بپذیریم FAFT به ما کمک می کند در حالی که هیچ کدام از مسئولان تضمینی نمی دهند.

کوهی مقدم تصریح کرد: علی رغم دعوت های مکرری که شد هیچکدام از مسئولان و حامیان FAFT حاضر نشدند به دانشگاه بیایند و به ابهامات دانشگاهیان پاسخ دهند. این منطق ضعیفی است که به نقد گذاشته نمی شود و هر چقدر هم که دولت این روند را برای تصویب لوایح FAFT در پیش می گیرد بیشتر به یقین می رسیم که هیچ منطقی در این ماجرا وجود ندارد.

دبیر سابق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت افزود: جمهوری اسلامی ایران باید در مورد برجام به یک جمع بندی برسد، الان آیا به FAFT  به عنوان یک مسئله تکمیل کننده برجام درنظر می گیریم یا که موضوع مجزا. باید این برای ما شفاف شود.

وی گفت: دوستان باید در مقابل تصویب FAFT یک ضمانتی را بدهند و بگویند اگر وعده هایشان عملی نشد چه اتفاقی صورت می گیرد؟ آقای ظریف که علنا در مجلس گفت هیچ تضمینی را نمی دهیم!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=46143

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰