تاریخ : دوشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۴۰۳ Monday, 3 June , 2024
2

انقلابی‌گری یک دبیرکل از سال ۴۲ تا آخرین روز زندگی

  • کد خبر : 32377
  • 09 بهمن 1397 - 17:34

به گزارش جمهوریت ، به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محمدنبی حبیبی در سال ۱۳۲۴ در شهرستان ورامین استان تهران متولد شد و در بامداد روز سه شنبه پس از برگزاری مراسم عزاداری ایام فاطمیه در منزلش، بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.  وی دارای فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود. حبیبی […]

به گزارش جمهوریت ،

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محمدنبی حبیبی در سال ۱۳۲۴ در شهرستان ورامین استان تهران متولد شد و در بامداد روز سه شنبه پس از برگزاری مراسم عزاداری ایام فاطمیه در منزلش، بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

 وی دارای فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود. حبیبی از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ به مدت ۴۴ ماه شهردار تهران بود که در این مدت خدمات بسیاری را برای این کلان شهر انجام داد که از جمله آن می‌توان به متروی تهران اشاره کرد که آغاز ساخت این پروِژه از زمان شهرداری وی آغاز شد.

محمدنبی حبیبی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی، از سال۱۳۸۳دبیرکلی قدیمی ترین حزب سیاسی ایران را برعهده داشت. وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش فعالی در مبارزات سیاسی و تظاهرات‌ علیه رژیم ستم‌شاهی ایفا کرده بود و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تعدادی از استان‌های کلیدی کشور استاندار بود.

استانداری استان‏های کرمان، خراسان و فارس شهردار تهران از سال ۱۳۶۲ – ۱۳۶۶ قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی غدیر مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی معاون وزیر راه و ترابری  رئیس سازمان هواپیمایی کشور، معاون وزیر بازرگانی قائم‌مقام رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان رئیس ستاد اقامه نماز تهران، معاون سیاسی استاندار کرمان دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی از اهم مسئولیت‌های حبیبی است.

*حبیبی و شهرداری تهران

به لحاظ متوسط عمر مدیریت شهری، محمد نبی حبیبی ششمین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب بود. با حضور وی بر مسند شهرداری تهران در سال ۱۳۶۲، دوباره ثبات به مدیریت شهری بازگشت. او بسیاری از معضلات شهری را ساماندهی کرد؛ و انجام فعالیت‌‏ھا به صورت منظم ازجمله اقدامات حبیبی بود. اگرچه در زمان او به دلیل بروز جنگ تحمیلی فرصت چندانی برای اقدامات زیربنایی نبود و تهران در زیر موشک‌باران قرار داشت و ۴۴ ماه مدیریت او در تهران بیشتر دست‌خوش عوارض ناشی از جنگ بود.

محمد نبی حبیبی بیش‌ترین تلاش خود را بر حفظ سیمای ظاهری تهران گذاشت و تلاش کرد تا دفاع مقدس چهره پایتخت را دچار تغییر چشمگیری نکند.  در زمان وی همچنین فعالیت‏ھای گسترده‌ای برای تصویب برخی قوانین اصلاحی در حوزه شهرداری‌ها صورت گرفت. ازجمله این قوانین، مصوبه درآمد پایدار شهرداری‌ها بود که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

اقدامات حبیبی در زمان شهرداری تهران، شامل مواردی چون اهمیت دادن به فضای سبز و افزایش سرانه‏ آن در سطح شهر، طرح جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه، طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر، اجرایی کردن طرح احداث مترو تهران، بررسی میزان تعلل مردم در مراجعه به شهرداری با اصلاح بخش‌نامه‌ها می‌شود.

علی‌اکبر محتشمی‌پور وزیر کشور وقت در ۱۷ آبان ماه ۱۳۶۶، در حکمی سید مرتضی طباطبایی را به جای حبیبی، به عنوان شهردار تهران منصوب کرد. در آن سال‌ها به دلیل نبود شورای اسلامی شهر، وزیر کشور وظایف شورای مذکور را عهده‌دار بود و شهرداران تهران توسط وزیر کشور انتخاب می‌شدند.

*انصراف از نامزدی در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی

 محمد نبی حبیبی در ۱۴ اسفندماه ۱۳۸۶، در گفتگو با خبرنگاران در خصوص انصراف از نامزدی در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «تعدادی از شخصیت‌های اصولگرا که در فهرست اولیه جبهه متحد اصولگرایان قرار داشتند به صورت احتمالی ثبت‌نام کردند و چون از ابتدا قرار بود، کسانی که در فهرست نهایی جبهه متحد اصولگرایان قرار نگرفتند انصراف دهند. بنده نیز با تأیید این فهرست و به نفع نامزدهای این فهرست و در جهت حمایت از فهرست جبهه متحد اصولگرایان در تهران از نامزدی در انتخابات انصراف می‌دهم.»  

محمد نبی حبیبی در زمان انتخابات مجلس نهم، خود را به عنوان یکی از نامزدهای نمایندگی معرفی کرد و در لیست گروه‏هایی چون: جبهه متحد اصولگرایان، جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی با عنوان «فهرست وحدت» و جبهه جوانان ایران امروز قرار گرفت. با برگزاری انتخابات مجلس در اسفندماه سال ۱۳۹۱، حبیبی جزو ۲۵ نماینده‌ای بود که با کسب ۲۱۵،۸۶۵ رأی باید به دور دوم انتخابات می‌رفتند. ولی حبیبی نتوانست در دور دوم رأی لازم را کسب کند لذا از راهیابی به مجلس باز ماند.

*حبیبی و روحانیت

محمدنبی حبیبی با توجه به انتخابات مجلس نهم و حضور روحانیون در بین نامزدهای اصولگرا در این خصوص اظهار داشت: «… متأسفانه عده‌ای مدعی اصولگرایی منهای روحانیت هستند، ما معتقدیم دینمان را از محراب و منبر گرفته‌ایم و متولی آن روحانیت است. اصولگرایی منهای روحانیت اصولگرایی منهای اصولگرایی است. زمانی که روحانیت حضور داشته باشد اصولگرایان راحت‌تر زیر سایه این چتر به وحدت می‌رسند، محوریت روحانیت برای اصولگرایان نیازی همیشگی است».

*حبیبی؛‌ صریح در برابر فتنه‌گران

زمانی که سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی سال ۸۹ را سال بحران‌های اجتماعی خواندند؛ محمد نبی حبیبی در واکنش به این سخنان با اشاره به مطرح‌شدن برخی مطالب توسط عده‌ای که ممکن است وابستگی هم به دشمن نداشته باشند ولی مطابق میل بیگانگان و دشمنان سخن می‌گویند، خاطرنشان کرد: «به نظر من این افراد در آن مقاطعی که احساس می‌کنند حرف آن‌ها با حرف دشمن یک نوع انطباق پیداکرده، باید در این نوع اظهارنظرها بیشتر تأمل کنند. این حرف‌ها را وقتی که در کنار هم نگاه می‌کنیم احساس یک نوع توطئه به وجود می‌آید و من این توطئه‌ها را معمولاً موج دوم فتنه تلقی می‌کنم. مخالفان بر وجود تخلف در انتخابات اصرار کردند و بازشماری صندوق‌های رأی را نپذیرفتند و اصرار کردند که کمیته صیانت از آراء تشکیل شود. بعد هم تمام رادیوها و تلویزیون‌های ضد انقلاب از آن استقبال کردند و بعد از انتخابات هم مجدداً بر این طبل کوبیدند.

*دیدگاه حبیبی درخصوص مذاکره با آمریکا

محمد نبی حبیبی در حاشیه جلسه هیئت اجرایی حزب موتلفه اسلامی در شهریور ماه ۹۰، در گفتگو با هفته‌نامه «شما» در خصوص اظهارات کسانی که در مورد رابطه با آمریکا صحبت می‌کنند، گفت: «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای به اصطلاح تحلیل‌گر ولی مزدبگیر غرب با بزرگ کردن هیمنه آمریکا، نتیجه تقابل ملت ما با آن‌ها را در نهایت یک شکست جبران‌ناپذیر و به ضرر کشور و ملت ما تلقی می‌کردند. عده‌ای هم بدون دریافت جیره و مواجب همین خبط استراتژیک را مرتکب می‌شدند و می‌شوند. این‌گونه تحلیل‌ها و این قبیل تحلیلگران در حال حاضر هم چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود دارند. برخی از آن‌ها ممکن است در کسوت مقدس مسئولیت در جمهوری اسلامی نیز باشند.»

حبیبی که فعال ترین دبیرکل حزب در ارائه دیدگاه‌ها درخصوص مسائل روز بود، در آخرین اظهاراتش یک روز پیش از درگذشتش گفت: امسال به یاری خداوند، ملت ایران ضد استکباری‌ترین راهپیمایی را در ۲۲ بهمن خواهد داشت. آمریکایی‌ها نمی توانند با برگزاری نمایش لهستان و تحریم های مضاعف تاثیری روی اراده ملت ایران در پاسداشت اسلام و انقلاب داشته باشند.

دبیرکل فقید حزب موتلفه اسلامی از انقلاب اسلامی به عنوان نقطه محوری تحولات عظیم تاریخی در۴ دهه اخیر یادکرد و گفت: نام امام خمینی(ره) در تاریخ ایران و جهان به عنوان احیاگر اندیشه های پاک انبیاء بویژه پیامبر اعظم(ص) جاودانه خواهد ماند. ملت ایران به رهبری مقام معظم رهبری راه امام را پس از۳۰ سال مومنانه ادامه دادند و این مسیر تا ظهور حضرت مهدی(عج) تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=32377

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰