به گزارش جمهوریت ;
به گزارش «اخبار خودرو»، براساس این گزارش، در ۹ماهه امسال میزان فروش محصولات ایرانخودرو بالغ بر ۱۵۱۸۰میلیارد تومان بوده، درحالیکه هزینه تمامشده تولید این شرکت طی این مدت ۱۷۲۹۵میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان ناخالص ایرانخودرو به دلیل قیمتگذاری دستوری به ۲۱۱۵میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هزینههای فروش، اداری و عمومی ایرانخودرو نیز در ۹ماهه امسال به رقم یکهزار میلیارد تومان رسید و سایر هزینههای عملیاتی این خودروساز نیز بالغ بر ۸۰۸میلیارد تومان شد. بر اساس این گزارش، هزینههای مالی ایرانخودرو (سودی که بابت وامهای گرفتهشده به بانکها میپردازد) به ۲هزار میلیارد تومان رسیده است.
درمجموع زیان خالص ۹ماهه ایرانخودرو بالغبر ۵۱۱۰میلیارد تومان شده، اما با توجه به سود انباشته شده این شرکت در ابتدای سال که ۴۴۲میلیارد تومان بوده، در نهایت زیان قابل تخصیص ایرانخودرو به رقم ۴۶۷۷میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین زیان خالص هر سهمایران خودرو نیز ۳۳۴ تومان شد.
افزایش قیمتی که دردی از خودروسازان دوا نکرد
بر اساس این گزارش، از سویی باتوجه به زیان بیشاز ۱۱هزارمیلیارد تومانی سایپا و ایرانخودرو (در مجموع) باید گفت قیمتگذاری دستوری دلیل اصلی این زیان است.
زیرا درحالیکه از ابتدای سال قیمت کالا و خدمات سهبرابر شده، قیمت خودرو بهتازگی افزایش یافته است که این امر دردی را از خودروسازان دوا نخواهد کرد و این افزایش نرخ تنها هزینههایی را که در سالجاری افزایش یافتهاند، پوشش خواهد داد و تنها اندکی از زیان آنها خواهد کاست. اما وضعیت بغرنج خودروسازان همچنان پابرجاست.
از سوی دیگر، باید توجه داشت بهصورت کلی هزینههای تولید خودروسازان و قطعهسازان بسیار بالاست و وزارت صنعت و خود شرکتها باید در این زمینه تدابیری جدی بیندیشند. در غیر این صورت، وضعیت ایجادشده در صورتهای مالی شرکتها ممکن است از این بدتر نیز بشود.
صف فروش برای ۸۹ میلیون سهم سایپا
روز گذشته در حالی گزارش ایران خودرو منتشر شد که این شرکت در پایان معاملات نزول ۵درصدی را تحمل کرد. از سوی دیگر سایپا نیز که گزارش ۹ماهه آن روز یکشنبه روی سامانه کدال قرار گرفت نیز کاهش ۴٫۹درصدی را تجربه کرده و سهامداران این خودروساز برای فروش سهام خود صف فروش ۸۹میلیونی را تشکیل دادند. با این اوصاف باید دید در ادامه خودروسازان از خود چه عملکردی در بازار سرمایه به نمایش خواهند گذاشت.