تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024
1

زیان ۴۶۷۷میلیارد تومانی ایران ‎خودرو بابت قیمت ‎گذاری دستوری

  • کد خبر : 28557
  • 02 بهمن 1397 - 9:34

به گزارش جمهوریت ; به گزارش «اخبار خودرو»، براساس این گزارش، در ۹ماهه امسال میزان فروش محصولات ایران‎خودرو بالغ بر ۱۵۱۸۰میلیارد تومان بوده، درحالی‎که هزینه تمام‎شده تولید این شرکت طی این مدت ۱۷۲۹۵میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان ناخالص ایران‎خودرو به دلیل قیمت‎گذاری دستوری به ۲۱۱۵میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هزینه‎های فروش، اداری و […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس این گزارش، در ۹ماهه امسال میزان فروش محصولات ایران‎خودرو بالغ بر ۱۵۱۸۰میلیارد تومان بوده، درحالی‎که هزینه تمام‎شده تولید این شرکت طی این مدت ۱۷۲۹۵میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان ناخالص ایران‎خودرو به دلیل قیمت‎گذاری دستوری به ۲۱۱۵میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هزینه‎های فروش، اداری و عمومی ایران‎خودرو نیز در ۹ماهه امسال به رقم یک‎هزار میلیارد تومان رسید و سایر هزینه‎های عملیاتی این خودروساز نیز بالغ بر ۸۰۸میلیارد تومان شد. بر اساس این گزارش، هزینه‎های مالی ایران‎خودرو (سودی که بابت وام‎های گرفته‎شده به بانک‎ها می‎پردازد) به ۲هزار میلیارد تومان رسیده است.

درمجموع زیان خالص ۹ماهه ایران‎خودرو بالغ‌بر ۵۱۱۰میلیارد تومان شده، اما با توجه به سود انباشته شده  این شرکت  در ابتدای سال که ۴۴۲میلیارد تومان بوده، در نهایت زیان قابل تخصیص ایران‎خودرو به رقم ۴۶۷۷میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین زیان خالص هر سهم‎ایران خودرو نیز ۳۳۴ تومان شد.
 

افزایش قیمتی که دردی از خودروسازان دوا نکرد

بر اساس این گزارش، از سویی باتوجه به زیان بیش‌از ۱۱هزارمیلیارد تومانی سایپا و ایران‎خودرو (در مجموع) باید گفت قیمت‎گذاری دستوری دلیل اصلی این زیان است.

زیرا درحالی‎که از ابتدای سال قیمت‎ کالا و خدمات سه‎برابر شده، قیمت خودرو به‎تازگی افزایش یافته است که این امر دردی را از خودروسازان دوا نخواهد کرد و این افزایش نرخ تنها هزینه‎هایی را که در سال‎جاری افزایش یافته‌اند، پوشش خواهد داد و تنها اندکی از زیان آن‎ها خواهد کاست. اما وضعیت بغرنج خودروسازان همچنان پابرجاست.

از سوی دیگر، باید توجه داشت به‎صورت کلی هزینه‎های تولید خودروسازان و قطعه‎سازان بسیار بالاست و وزارت صنعت و خود شرکت‎ها باید در این زمینه تدابیری جدی بیندیشند. در غیر این صورت، وضعیت ایجادشده در صورت‎های مالی شرکت‎ها ممکن است از این بدتر نیز بشود.

صف فروش برای ۸۹ میلیون سهم سایپا

روز گذشته در حالی گزارش ایران خودرو منتشر شد که این شرکت در پایان معاملات نزول ۵درصدی را تحمل کرد. از سوی دیگر سایپا نیز که گزارش ۹ماهه آن روز یکشنبه روی سامانه کدال قرار گرفت نیز کاهش ۴٫۹درصدی را تجربه کرده و سهام‎داران این خودروساز برای فروش سهام خود صف فروش ۸۹میلیونی را تشکیل دادند. با این اوصاف باید دید در ادامه خودروسازان از خود چه عملکردی در بازار سرمایه به نمایش خواهند گذاشت.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=28557

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰