تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 19 October , 2024
2

کمبود این ویتامین‌ها باعث ریزش مو می‌شود

  • کد خبر : 250162
  • 28 مهر 1403 - 11:05
کمبود این ویتامین‌ها باعث ریزش مو می‌شود
عادات غذایی می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت موها تأثیر بگذارد و رفع کمبود مواد مغذی می‌تواند در درمان و جلوگیری از ریزش مو کمک‌کننده باشد.

جمهوریت-الهه جعفرزادهویتامین‌ها نقش مهمی در هر مرحله از چرخه رشد مو دارند و مواد مغذی موردنیاز سلول‌های فولیکول مو را برای رشد و عملکرد سالم فراهم می‌کنند. وقتی سطح ویتامین خیلی کم می‌شود، فولیکول‌های مو برای حفظ تولید موهای سالم تلاش می‌کنند. کمبود مواد مغذی در این فرآیندها اختلال ایجاد می‌کند و موها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کمبود ۱۰ ویتامین زیر اغلب به عنوان یکی از عوامل ریزش مو محسوب می‌شود و دریافت آنها برای سلامت موها ضروری است:

۱. ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند موها را خشک و شکننده کند و ریزش متوسط ​​تا زیاد و نازک شدن تار مو را به همراه داشته باشد. هم‌چنین بر اساس مطالعات، سطوح پایین ویتامین D عامل سفیدی زودرس مو است.

۲. ویتامین A

کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به نازک شدن قابل‌توجه مو و افزایش ریزش روزانه شود. دوره رشد مجدد مو پس از ریزش نیز ممکن است طولانی شود. پوسته پوسته شدن و شوره سر یکی دیگر از علائم رایج کمبود ویتامین A است.

۳. ویتامین E

علائم کمبود ویتامین E می‌تواند به صورت افزایش ریزش روزانه مو و نازک شدن تدریجی موهای سر ظاهر شود. خشکی، شکنندگی و موخوره نیز نشان‌دهنده سطوح پایین ویتامین E هستند.

۴. ویتامین C

کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به خشکی تار مو، موخوره، افزایش ریزش، رشد آهسته بعد از دوره‌های ریزش مو و شکنندگی ساقه مو شود. مصرف روزانه مکمل ویتامین C می‌تواند این مشکلات را  تا حدودی برطرف کند.

۵. اسید فولیک

اسید فولیک که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود، برای تسهیل تقسیم و رشد سلولی مهم است. هنگامی که بدن اسید فولیک کافی نداشته باشد، ممکن است تقسیم سلولی سریع مورد نیاز برای تولید مداوم موهای جدید توسط فولیکول‌ها مختل شود. این امر باعث افزایش ریزش مو و کاهش رشد مجدد پس از ریزش مو می‌شود.

۶. بیوتین

بیوتین که به عنوان ویتامین B۷ نیز شناخته می‌شود، برای واکنش‌های آنزیمی درگیر در متابولیسم اسید آمینه و چربی مهم است. کمبود بیوتین با نازک شدن و ریزش مو همراه است.

۷. روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در سلامت مو ایفا می‌کند؛ از جمله فعال کردن رشد سلولی، تولید پروتئین، تنظیم هورمون و محافظت آنتی اکسیدانی در فولیکول‌ها. در صورت کمبود روی، این فرآیندها مختل می‌شوند و نازک شدن مو و افزایش ریزش اتفاق می‌افتد.

۸. ویتامین 

ویتامین B۶ که به نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود، نقش اساسی در بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی و آنزیمی در بدن دارد که بر سلامت مو تأثیر می‌گذارند. اگر به اندازه کافی این ویتامین مهم را دریافت نکنید، ممکن است موها به طور غیرعادی شروع به نازک شدن یا ریزش کنند.

۹. آهن

کمبود آهن می‌تواند منجر به افزایش ریزش روزانه موهای سر و کاهش رشد مو شود.

۱۰. امگا ۳

اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ برای سلامت پوست سر و مو مهم هستند. کمبود این اسیدهای چرب می‌تواند باعث خشکی، خارش پوست سر و شکنندگی مو شود.

ارتباط بین کمبود ویتامین و ریزش مو

تحقیقات علمی گسترده، ارتباط روشنی بین کمبود ویتامین و مشکلات مو، به ویژه نازک شدن و ریزش بیش از حد، را نشان می‌دهد. به طور نمونه: مطالعات متعدد نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D، B۱۲ و سایر ریزمغذی‌ها در بین افرادی که موهای نازک و آلوپسی دارند، شایع‌تر است. آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که جبران و رفع کمبود ویتامین‌ها منجر به بهبود قابل توجهی در تراکم مو، کاهش ریزش و سایر نشانگرهای رشد و سلامت مو می‌شود. بر اساس مطالعات بیوشیمیایی، مکانیسم‌هایی وجود دارند که بر اساس آن، کمبود ویتامین می‌تواند عملکرد سالم فولیکول‌های مو، رشد و تولید پروتئین مو را مختل ‌کند.

کمبودهای شایع در زنان و مردان

برخی از کمبودها در مردان شایع‌تر از زنان است و بالعکس. مردان بیشتر دچار کمبود ویتامین D، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، اسید فولیک، منیزیم، کلسیم، آهن و ید هستند. از سوی دیگر، زنان اغلب کمبود ویتامین B۱۲، ید، آهن، ویتامین D و کلسیم را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=250162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰