تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
1

ضرب الاجل یک هفته‌ای رئیس دانشگاه تهران برای تجدید نظر احکام انضباطی دانشجویان

  • کد خبر : 247630
  • 26 شهریور 1403 - 14:07
ضرب الاجل یک هفته‌ای رئیس دانشگاه تهران برای تجدید نظر احکام انضباطی دانشجویان
رئیس دانشگاه تهران از تعیین ضرب الاجل یک هفته ای برای معاونت دانشجویی دانشگاه تهران جهت تجدید نظر در احکام انضباطی صادر شده طی ۳ سال گذشته خبر داد.

جمهوریت – اجلاس معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور صبح امروز با حضور سعید حبیبا معاون دانشجویی وزارت علوم و سایر مسوولان در دانشگاه تهران برگزار شد.
سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران درباره الگوی حکمدانی حکیمانه در حوزه دانشجویی گفت: نگاهی که امروز به عنوان نگاه متعالی در نظام مدیریت سازمان های پیشرو و بخصوص نمادهای حرفه ای مانند نهادهای علمی مطرح است موضوع حکمرانی است.
وی افزود: متاسفانه نگاه ما در بخش های مختلف جامعه مبتنی بر مفروضاتی سنتی است، دز حالی که باید تلاش کنیم مولفه های حکمرانی را در بخش‌های مختلف کشور به ویژه آموزش عالی و به طور خاص محیط دانشجویی مد نظر داشته باشیم و در مورد آن به گفتگو بپردازیم تا به مدل مطلوب متناسب با شرایط بومی خودمان دست پیدا کنیم.
وی از ۷ عنصر مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، کارایی و اثربخشی، پاسخگویی و مسوولیت پذیری و وفاق عمومی و اجماع به عنوان عناصر کلیدی نام برد که نظام حکمرانی در حوزه دانشجویی باید بر آن مستقر شود و تصریح کرد: با اصطلاحات و مولفه هایی نظیر فرمان، فرمانده و فرمانبردار نیز حتی در گذشته هم نمی شد محیط دانشگاهی را مدیریت کرد چه رسد به امروز که وارد عصری بسیار متفاوت تر شدیم.
مقیمی گفت: امروز دیگر در حوزه معاونت دانشجویی نمی توانیم صحبت از دستور و فرمان کنیم بلکه باید اگاهی، دانش و معرفت جایگزین فرمان شود و مبنای حرکت مدیریتی باید معرفت، آگاهی و دانش باشد؛ بنابراین باید این زمینه را در مخاطب ارتقا ببخشیم.
وی ادامه داد: باید واژه فرمان بردار را از دایره لغات معاونت دانشجویی حذف کنیم و واژه اقناع شونده را به کار بریم. رابطه اقناع کننده و اقناع شونده در حوزه دانشجویی باید مبتنی بر آگاهی و معرفت باشد.
رئیس دانشگاه تهران، تاکیدات رئیس جمهوری درخصوص پاسخگویی به مطالبات دانشجویان را ناظر بر مولفه حاکمیت قانون در حکمرانی آموزش عالی دانست و تاکید کرد: مشارکت در دانشگاه ها معنای خاص خود را دارد و در جوامع مختلف اگر بخواهیم روابط اجتماعی بشر را تنظیم کنیم نیاز به قانون داریم.
مقیمی، مبنای عمل معاونت دانشجویی در دانشگاه تهران را آیین نامه انظباطی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط اجرایی ابلاغ شده از سوی وزات علوم دانست و تاکید کرد: آنچه در بخش انتظامات و حراست دانشگاه تهران در ۳ سال گذشته اتفاق افتاد ناظر بر حاکمیت قانون بود و شعار اصلی ما این بود که هیچ کس حق ندارد فراتر از قانون حرکت کند.
* دانشگاه تهران در ۳ سال گذشته دانشجوی اخراجی نداشته است
رئیس دانشگاه تهران از تعیین ضرب الاجل یک هفته ای برای معاونت دانشجویی دانشگاه تهران جهت تجدید نظر در احکام انضباطی صادر شده طی ۳ سال گذشته خبر داد و گفت: در ۳ سال گذشته دانشگاه تهران دانشجوی اخراجی نداشته است و در مواردی هم که پرونده های انضباطی تشکیل می شده است، همواره به دنبال ماده ای در مقررات بودیم که کمترین بار انضباطی را برای دانشجو داشته باشد.
مقیمی به رئیس سازمان امور دانشجویان پیشنهاد داد تا یک کمیته دانشجویی به منظور بازنگری و تجدید نظر در ظوابط اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان تشکیل شود و تاکید کرد: نگاه ما معلمین همواره پدرانه و تربیتی بوده است و تنبیهی نیست.
رئیس دانشگاه تهران اصل در حکمرانی دانشجویی را مبتنی بر مشارکت دانشجو و حفظ کرامت و پررنگ تر شدن عنصر اعتماد به دانشجویان دانست و برگزاری نشست‌های مستمر خانه گفت و گو و راه اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی را از مصادیق حرکت دانشگاه تهران به سمت اجماع و وفاق عمومی دانست و گفت: در حکمرانی دانشگاهی نباید دسته بندی های مرسوم سیاسی وجود داشته باشد، در دوره مدیریتی جاری دانشگاه تهران رابطه معناداری بین گرایش سیاسی افراد و انتصاب در پست های سازمانی وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰