تاریخ : سه شنبه, ۱۳ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 3 September , 2024
1

جذب گردشگر نیازمند اصلاح ناوگان حمل و نقل است

  • کد خبر : 246686
  • 13 شهریور 1403 - 20:17
جذب گردشگر نیازمند اصلاح ناوگان حمل و نقل است
کارشناس حوزه گردشگری گفت: حمل و نقل یکی از مولفه و زیرساخت های اصلی جذب گردشگر است که در این مقوله دچار مشکلات عدیده ای هستیم و باید این ناوگان اصلاح شود.

جمهوریت –کارشناس حوزه گردشگری گفت: حمل و نقل یکی از مولفه و زیرساخت های اصلی جذب گردشگر است که در این مقوله دچار مشکلات عدیده ای هستیم و باید این ناوگان اصلاح شود.

ابوالفضل گلزاری اظهار کرد: امروزه یکی از جاذبه های بزرگ گردشگری در دنیا قطارهای پرسرعت هستند، پیمودن مسافت بین شهرها با قطار و از طریق حمل و نقل ریلی امروز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری دنیا مطرح است و بواسطه این جذابیت برخی کشورها حتی قطارهایی با سرعت ۴۰۰ کیلومتر وارد شبکه ریلی کرده اند.

وی افزود: بنابراین یکی از راه های جذب گردشگر توسعه شبکه ریلی است، یکی از مسائلی که در این زمینه مطرح است این است که در همه دنیا شبکه ریلی برای مسافر درآمد ندارد و سود اصلی در بار است اما باید بدانیم که توسعه شبکه ریلی باری هم نهایتا به توسعه شبکه ریلی مسافر گشته که این هم به رونق گردشگری منتهی می شود چون یکی از جاذبه ها برای گردشگر است.

کارشناس حمل و نقل و فعال گردشگری ادامه داد: اگر شبکه ریلی کشور بتواند از محل جابجایی و تزانزیت بار مثلا از بندرعباس تا امیرآباد از کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب و بالعکس هزینه های انجام شده برای شبکه ریلی را از محل جابجایی بار پوشش دهند می توانند روی لوکوموتیوهای مختلف سرمایه گذاری کنند.

زیرساخت ها باید در حد قد و قواره گردشگر خارجی رشد کند

وی افزود: شرکت های بخش خصوصی امروز در کشور شاید بالغ بر ۱۵۰ لوکوموتیو بیشتر نداشته باشند، خود شبکه راه آهن کشور هم چنین وضعی دارد یا درگیر مسائل حاشیه ای و توسعه شبکه ریلی است یا با بحث تعمیرات مواجه است چون تنها نصف این لوکوموتیو ها آن هم با سیر سرعت کم و کوتاه قابل استفاده است، در حال حاضر پرسرعت ترین شبکه ریلی ما تهران مشهد است در حالی که در بسیاری از مسیرهای گردشگرپذیر کشور این ظرفیت وجود دارد.

گلزاری گفت: اگر می خواهیم شبکه ریلی مان برای گردشگر جاذبه داشته باشد باید طول مسیر و بازسازی شبکه ریلی و از همه مهمتر بازسازی ناوگان ریلی را توسعه دهیم. در حال حاضر حتی وی آی پی های ما جذابیت آنچنانی ندارند، متاسفانه ناوگان ریلی، شبکه حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی ما هیچکدام جذابیت های گردشگری را ندارد، اگر بخواهیم جاذبه برای گردشگر ایجاد کنیم باید این ناوگان و تمام زیرمجموعه آن که چون زنجیر به هم پیوسته اند، اصلاح شود.

وی تاکید کرد: مدیریت صحیح و تخصیص منابع از جمله مهمترین نیازهای توسعه ناوگان حمل و نقل است، و یکی از بهترین راه ها واگذاری بخشی از این چرخه به بخش خصوصی است، که البته این واگذاری ها هم در برخی موارد به اشتباه انجام گرفته و علاوه بر این همین بخش هم پس از واگذاری باید مورد نظارت و حمایت قرار گرفته و رها نشود.

گلزاری ادامه داد: از سوی دیگر هم اگر میخواهیم گردشگر در کشور داشته باشیم از محدودیت ها و حساسیت های کاذب بویژه در مسائل اجتماعی باید بکاهیم و یکی از راه ها در این مسیر تغییر نگاهمان برای جذب گردشگر است، وقتی می خواهیم از اروپا و کشورهای پیشرفته گردشگر جذب کنیم باید زیرساخت ها را تا قد و قواره مهمان بالا ببریم چون گردشگر خارجی برای دیدن جادبه های ما می آید، حتی سرویس های بهداشتی و زیرساخت های رفاهی هم در اینجا مهم می شوند از فرایند اعطا و دریافت گذرنامه گرفته تا چهره و برخورد افراد متصدی اهمیت پیدا می کند چون اثرگذار است بویژه در شرایط کنونی که از ایران چهره ای خشن و یک نوع ایران هراسی در دنیا تصور شده است که مانع از جذب گردشگر می شود.

وی تاکید کرد: بی شک دولت چهاردهم به همه اینها رونق می دهد، چون دنیا به سرعت در حال توسعه است و ما در جای خود مانده ایم، امروز زیباترین جاده ها و جاذبه های گردشگری را چین درست کرده و ما هم اگر بناست گردشگر جذب کنیم باید در تحقق تمام مولفه های لازم تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید:

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=246686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰